2026-07-29, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Ja, det får man väl anta? Och sen ringde de när de förstod att det fanns fler på den lilla båten.

De var i sällskap innan, så borde veta hur många som befann sig på andra båten.
Citera
2026-07-29, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
kan det vara brott och man försöker dölja med olycka?
Ja, det kan man väl aldrig utesluta. Varför hade bara två av fyra flytvästar t ex? Har det hittats tomma flytvästar som tecken på att ert åtminstone fanns flytvästar till alla? Eller packade den 40-åriga kvinnan ner man och barn i båten fullt medveten om att det bara fanns två flytvästar? Varför i så fall? Hur kunde hon missa det enorma lastfartyget? Eller körde hon in i det fullt medvetet?
Det får vi aldrig veta. Oavsett är det ju jättetragiskt, stackars pappan och sonen.
Citera
2026-07-29, 13:45
Medlem
Det man hittat under sökningen verkar främst vara tillhörigheter från familjen, jag hittar inget om att man hittat vrakrester från själva båten.

På vattnet ligger det oljespill (bensin?)

Där båten kördes på är det runt 30-40 meter djupt (om man skall anta att det är i farleden och utifrån beskrivningen av vart olycksplatsen var).
Citera
2026-07-29, 13:46
Medlem
för en då som inte har speciellt bra koll, eller någon större båtvana så. Men vad gör en fritidsbåt så nära ett fartyg att man kolliderar med det? Hade jag satt mig i en båt och åkt ut hade jag hållt mig på ett sådant avstånd att inget kunde hända, för oavsett väder bör man nästan se ett stort fartyg ändå eller?
Senast redigerad av aggiemeister 2026-07-29 kl. 13:50.
Citera
2026-07-29, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lipanovska100
Jag är inte vad vin sjön så. Men har så svårt att förstå hur man med sin båt krockar med ett stort jävla fartyg???

i USA finns det ett eller flera stora Militärfartyg som är museum nu, folk kör regelbundet in i dom.
Citera
2026-07-29, 13:48
Medlem
När man säger att man har avslutat sökningen menar man då att man avslutar sökning i termen att man letar efter överlevande och nu går in i sökning för att leta vrakdelar/avlidna ? Någon som är insatt ?
Citera
2026-07-29, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aggiemeister
för en då som inte har speciellt bra koll, eller någon större båtvana så. Men vad gör en fritidsbåt så nära ett lastfartyg att man kolliderar med det? Hade jag satt mig i en båt och åkt ut hade jag hållt mig på ett sådant avstånd att inget kunde hända, för oavsett väder bör man nästan se ett stort lastfartyg ändå eller?

Tror att en del gärna kör i farleden då man vet att det är säkert där sett till grund etc
Citera
2026-07-29, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedthwbush
Det pratas om att kvinnan och barnet inte hade flytväst, men att sonen och pappan har möjligtvis kunnat ha de då människornas som sötma hörde visselpipor? Känns konstigt i mina öron. Varför ha isåfall två flytvästar och ta den själv istället för att ge till sin fru/dotter? Varför bara halva sällskapet?
Och den andra båten i sällskapet är som tidigare skriver också suspekt? De plocka upp sonen och pappan och larmar en halvtimme senare än olyckan? Borde man då inte larmat OMGÅENDE om man då vet att en olycka skett? Väldigt märkligt detta
Det är väl i och för sig inte så konstigt. Om det bars finns två flytvästar får man ju prioritera de viktigaste.

Däremot kan man ju undra varför mamman inte tog med fler flytvästar från början?

Det kanske bara fanns en person i den andra båten och räddningsarbetet prioriterades framför att ringa? Visst, fel ordning, larma kommer först, men men.
Citera
2026-07-29, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedthwbush
Det pratas om att kvinnan och barnet inte hade flytväst, men att sonen och pappan har möjligtvis kunnat ha de då människornas som sötma hörde visselpipor? Känns konstigt i mina öron. Varför ha isåfall två flytvästar och ta den själv istället för att ge till sin fru/dotter? Varför bara halva sällskapet?
Och den andra båten i sällskapet är som tidigare skriver också suspekt? De plocka upp sonen och pappan och larmar en halvtimme senare än olyckan? Borde man då inte larmat OMGÅENDE om man då vet att en olycka skett? Väldigt märkligt detta

Det är väl iofs inte så konstigt. Det kan ju ha varit så att far och son befann sig på en öppen del av båten och mor och dotter var i ruffen. Hårt väder gör ju inte så mycket om man är i skyddat utrymme, det är nog inte så att man har på sig flytväst för att ens båt eventuellt kommer bli rammad av ett lastfartyg.
Citera
2026-07-29, 13:54
Medlem
Då vet vi att det var en snipa på ca 25 fot. Om mamman och dottern befunnit sig nere i båten för att försöka somna kanske, så är det väl inte helt otroligt att de inte skulle ha flytvästarna på sig.

Någon som vet vilken familj det rör sig om?
Citera
2026-07-29, 13:55
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
När man säger att man har avslutat sökningen menar man då att man avslutar sökning i termen att man letar efter överlevande och nu går in i sökning för att leta vrakdelar/avlidna ? Någon som är insatt ?

Räddningsinsatsen är avslutad från Sjöfartsverkets sida. Sökinsats pågår med hjälp av SRS i nuläget.
Citera
2026-07-29, 13:56
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30

Citat:
Strax efter elva på onsdagsförmiddagen avslutade Sjöfartsverket sina sökinsatser.

– Vi sköter insatsen så länge det rör en livräddningsinsats, säger Björn Alverfeldt, presstalesperson på Sjöfartsverket.

– Vi bedömer att möjligheten att påträffa personerna vid liv i det här aktuella området är utesluten.
Enligt Björn Alverfeldt går huvudansvaret för sökinsatsen nu över till Polisen.

Sjöräddningssällskapet är fortfarande ute och söker efter de saknade personerna.

https://www.tv4.se/artikel/5ZJUijLLvPy718LZOCatjo/stor-soekinsats-pagar-utanfoer-tjoern-kamp-mot-klockan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in