2026-07-29, 13:28
Medlem
Cameleonts avatar
Enligt min erfarenhet väjer oftast inte nyttotrafik utan kan på sin höjd sänka farten och räknar oftast med att mindre båtar ska styra undan. Faran ligger i att korsa en farled eller hamna på fel sida alt ligga i mitten o bromsa upp bakomliggande nyttotrafik.
Stora fartyg kan dyka upp mkt snabbt bakom en kobbe och då är det viktigt att hålla sig undan ”rännan”.
Jag tror snipan var för långsam och ej hann styra undan i tid/korsa farled…..

Kollision på sjön är dock mer vanligt bland snabbgående motorbåtar i mörker men dessa kan å andra sidan också styra undan snabbt vid kollisionsrisk. Denna olycka är märklig.
Kan snipan ha kommit för nära o dragits in i suget alt strömmar som bildas runt större fartyg?
Jag har varit med om att fartyg dykt upp snett bakom och då ser man bara en vägg på sidan som passerar spöklikt.
Citera
2026-07-29, 13:29
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
En sak jag inte får ihop är att media rapporterar att det ska vara sällskapet i den andra båten som larmade och meddelade om att kompisarna hade krockat med lastfartyget. Men de ringde först 30 min senare, ringer man inte direkt om man bevittnar olyckan?

De kanske var dom som plockade upp pappan och pojken och sedan letade efter de andra 2 innan de ringde?
Citera
2026-07-29, 13:32
Medlem
Låter väldigt logiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
De kanske var dom som plockade upp pappan och pojken och sedan letade efter de andra 2 innan de ringde?
Citera
2026-07-29, 13:32
Medlem
Sjökorten finns online om någon är intresserad av att se hur fartygen går, djupen osv:
- https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/

Edit: Och för vindstyrka och vindriktning så finns den här:
- https://viva.sjofartsverket.se/station/70
Senast redigerad av Pisseman 2026-07-29 kl. 13:34.
Citera
2026-07-29, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameleont
Enligt min erfarenhet väjer oftast inte nyttotrafik utan kan på sin höjd sänka farten och räknar oftast med att mindre båtar ska styra undan. Faran ligger i att korsa en farled eller hamna på fel sida alt ligga i mitten o bromsa upp bakomliggande nyttotrafik.
Stora fartyg kan dyka upp mkt snabbt bakom en kobbe och då är det viktigt att hålla sig undan ”rännan”.
Jag tror snipan var för långsam och ej hann styra undan i tid/korsa farled…..

Kollision på sjön är dock mer vanligt bland snabbgående motorbåtar i mörker men dessa kan å andra sidan också styra undan snabbt vid kollisionsrisk. Denna olycka är märklig.
Kan snipan ha kommit för nära o dragits in i suget alt strömmar som bildas runt större fartyg?
Jag har varit med om att fartyg dykt upp snett bakom och då ser man bara en vägg på sidan som passerar spöklikt.

Har man gjort misstaget att ankra på ett sådant ställe och väl ser fartyget komma så blir det riktigt bråttom, vi vet ju inte alls vad som har hänt, de kan t om ha fått motorproblem och slängt i ankaret efter ha drivit en bit.

Du har helt rätt i att de där fartygen bara dyker upp, folk tror att man ser dom på långt håll men det stämmer inte alls när man har kobbar/öar runt sig och dessutom om det regnar / är mörkt ute.
Citera
2026-07-29, 13:37
Medlem
Harry_s avatar
kan det vara brott och man försöker dölja med olycka?
Citera
2026-07-29, 13:38
Medlem
Citat:
Ja, det får man väl anta? Och sen ringde de när de förstod att det fanns fler på den lilla båten.
Citera
2026-07-29, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honungkonung

Den förlista båten hade förmodligen ingen AIS då hade fraktfartyget sett dem på den.
Alla fartyg har AIS enligt lag men för fritidsbåtar är det upp till var och en.

En annan sak är att AIS är så vanligt idag och jag har läst att många större fartyg i yrkestrafik stänger av att visa Class B för att det visar för många och blir mer ett problem än en hjälp.
Citera
2026-07-29, 13:40
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Alltså jag sitter inte så väldigt långt ifrån, jag skulle inte gett mig ut med båt igår. Blåsigt och regnade. Jag fattar inte alls va de gjorde ute där vid den tiden och i det vädret med två unga barn i båten. Känns idiotiskt
Äcsh, du har inte tillräckligt med sjävana. Båtfolket har med sin mångåriga sjöexpertis redan konstaterat att det gick alldeles utmärkt att ge sig ut igår. Det är bara vi landkrabbor som inte fattar nåt
Citera
2026-07-29, 13:41
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Han berättar att fartygstrafiken i området kan vara ganska intensiv. Tisdagskvällen var regnig och det blåste kuling under dagen.

Sikten var säkert begränsad, säger han.

Citat:
Ann-Britt Wennroth som också bor i närheten säger att det är många handelsfartyg som åker i området. Även hon vittnar om att vädret kan ha varit besvärligt för båttrafikanter under tisdagskvällen.
Det har ju blåst ganska ordentligt här och det blir väldigt mörkt. Man kan tänka sig att det är svårt att göra bedömningar på olika sätt med avstånd och fart.

Citat:
Även Marianne Nilsson upplevde att det var dålig sikt i området där olyckan inträffade.
Vi åker själv inte så gärna när det är sådant väder.

https://www.tv4.se/artikel/tt-260729-tjornroster1-684d2188/clas-bor-nara-olycksplatsen-fruktansvart
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-07-29 kl. 13:43.
Citera
2026-07-29, 13:41
Medlem
Citat:

Tror inte pappan och sonen var funna när de ringde. Men om man har funnit två allvarligt skadade borde man ringa direkt. Dock borde man ringt direkt när man såg krocken för båten förstördes ju redan då.

Eller menar du att de inte såg olyckan utan åkte ut senare?
Citera
2026-07-29, 13:42
Medlem
Det pratas om att kvinnan och barnet inte hade flytväst, men att sonen och pappan har möjligtvis kunnat ha de då människornas som sötma hörde visselpipor? Känns konstigt i mina öron. Varför ha isåfall två flytvästar och ta den själv istället för att ge till sin fru/dotter? Varför bara halva sällskapet?
Och den andra båten i sällskapet är som tidigare skriver också suspekt? De plocka upp sonen och pappan och larmar en halvtimme senare än olyckan? Borde man då inte larmat OMGÅENDE om man då vet att en olycka skett? Väldigt märkligt detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in