2026-07-28, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Handlar på de butiker som har lägst pris överlag. Flänga omkring för att köpa en enda lockvara, nä det får vara. Det blir både arbetsamt och dyra resor. Visst om någon cyklar så är det väl OK. Annars tycker jag man sparar mest genom att handla i en affär som är billig och som man besöker såpass ofta att man vet priser på det mesta. Ibland kan det löna sig att splittra sig mellan två affärer om den ena inte har allt eller om det finns en favoritvara bara i ena affären. Sedan köper jag helst frukt och potatis på mitt turklivs där de är godast och billigast. Så åker inte runt och letar. Passar på medan jag är där. Man vet vilka varor som är billigast och bäst och kan bestämma efter det vilken affär man besöker.

Går aldrig efter lockpriser. Finns det nedsatta priser som jag ser när jag väl är där kan jag utnyttja dessa.

Jag hoppas att de som köper enstaka varor kollar i reklamblad först vad som finns och inte går till tre affärer på raken och irrar runt. Ska man ändå åka förbi en affär med en lockvara så är det naturligtvis mer OK att stanna där än att åka flera kilometer för den.

Jag brukar kolla alla annonsblad och välja den butik som har rabatt på mest varor som jag är intresserad av.

Något som ligger högst upp på listan är rabatt på köttfärs för det är grunden i nästan alla min mat så det vill jag ha rabatt på.
Citera
2026-07-28, 05:17
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Då får du tipsa PRO om att de har fel. För faktum kvarstår, när man prisjämför normalpris för identiska märkesvaror så är COOP konsekvent dyrast.

Det är allmänt känt att butiker fuskar för att få bättre resultat i PRO:s undersökning, genom att sänka priset på just de varor som de undersöker. Därför har deras undersökning förlorat i betydelse. Faktum kvarstår dock att även Coop, trots att de inte är en lågprisbutik, har haft billigaste kassen i deras undersökningar vissa år.

Citat:
Dina länkar visar att COOP år 2023 lyckades visa upp billigast matkasse förutsatt att man handlar för minst 10.000:-/månad. I min familj lyckas vi aldrig handla mat för 10.000:-/månad.

Det beror väl på hur stor familjen är och hur låga eller höga krav de har på matens kvalitét. Ni kanske äter billigt skräp som korv och liknande i er familj, medan andra är mer hälsomedvetna.
Citera
2026-07-28, 06:26
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej det är mycket billigare att handla i många affärer om man bara köper det som har rabatterat pris!
Precis! Köpladorna i hålan jag handlar ligger på rad. Handlar alltid kampanjerbjudanden i butikerna och vardagsköpen på Willys som är billigast. Visst, det tar en kvart extra men det skiter jag i eftersom jag är pensionär. Skulle dock inte åka runt till olika butiker då soppan också kostar. Lidl blir lite lidande av det då de inte finns ute vid köpladorna
Citera
2026-07-28, 06:43
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det är allmänt känt att butiker fuskar för att få bättre resultat i PRO:s undersökning, genom att sänka priset på just de varor som de undersöker. Därför har deras undersökning förlorat i betydelse. Faktum kvarstår dock att även Coop, trots att de inte är en lågprisbutik, har haft billigaste kassen i deras undersökningar vissa år.

Det beror väl på hur stor familjen är och hur låga eller höga krav de har på matens kvalitét. Ni kanske äter billigt skräp som korv och liknande i er familj, medan andra är mer hälsomedvetna.
Stora Coop ligger alltid några kronor över Willys och Ica på ordinarie pris men kan ibland ligga några kronor under när det är kampanj. Däremot är de bäst på att sänka priset på kortdatum häromkring. Skall jag köpa kött eller korv kollar jag alltid där först. Senast fläskkarré för 49 kr/kg som inte ens var kortdatum. -Japp, karrén pratade svenska. Potatisen kostade 19,90/kg på Stora Coop så den ratade jag, det blev Lidl för 6,90/kg i stället.

Kollar alltid butikerna kampanjerbjudande och lägger veckans matsedel därefter. Ibland ändras matsedeln som när jag råkade hitta karré för 49,90. Blev grillade skivor, grytbitar och en helstekt med lite rotsaker.
Citera
2026-07-28, 07:17
Medlem
busy-signals avatar
Beror väl på hur mycket tid och ork man har att ränna i olika affärer också, och hålla koll på det ständiga flödet av lockvaror och extraerbjudanden. Sen skall man vara medlem och hålla koll på snåla medlemsförmåner också.

Nej fyfan säger jag bara, då snålar jag hellre in på onödiga inköp så att jag kan konsumera ett fåtal varor av bättre kvalitet istället. Och dom är det nästan aldrig på extrapris ändå. Så då besparar man sig arbetet med att hålla sig a jour med flödet av tillfälliga erbjudanden också.

Det här beteendet har jag lagt mig till med på äldre dar, efter att tidigare ha handlat massvis med onödiga grejer i varje affär jag besökte.

Har aldrig gjort några månadssummeringar, så jag kan inte svara på vad jag spenderar och vad jag får för pengarna. Men idag räcker hushållskassan nästan alltid månaden ut, till skillnad från förr, då jag försökte handla "ekonomiskt" för att få så mycket som möjligt för mina pengar.
Citera
2026-07-28, 09:13
Medlem
Kaffe, toapapper, tvål osv... det köper jag alltid på extrapris och har bra koll på normalpris.

Jag får också 10% på alla köp på Citygross ibland.

Så jag kör till den affär som har den typen av erbjudanden.

Jag kör inte runt, men åker till den butik där jag hittar något i reklambladet.

Avståndet är ungefär samma till alla butiker från där jag bor.

Angående Willysdiskussionen så tycker även jag att Willys är billigast överlag, trots avsaknaden av medlemsrabatt.
Citera
2026-07-28, 13:18
Medlem
Citat:
"Allmänt känt" är ett annat sätt att uttrycka "jag låter mig inte påverkas av fakta". Är det "allmänt känt" att även COOP "fuskar" genom att sänka priset på just de varor som undersöks? Personligen har jag inga som helst problem med att en butik "fuskar" genom att sänka priset på de varor jag har på min inköpslista. Kalles kaviar smakar faktiskt likadant även om den normalt kostar 10% mindre hos Willys än hos COOP.

När jag gjorde min egen undersökning av märkesvaror så hamnade COOP och ICA i genomsnitt 15% högre än Willys. (Jag jämförde normalpris, inte kampanjpris.) Sedan dess har ICA sänkt priserna lite, men det har inte COOP.

Minns du våren 2023, när de stigande matpriserna debatterades? Då framkom att Coop höjde sina butikspriser redan innan de nya, högre inköpspriserna från leverantörerna faktiskt hade börjat gälla. COOP kontaktade samtidigt leverantörerna och uppmanade dem att hålla tillbaka prisökningarna för att dämpa matpriserna. COOP höjde sina priser redan från 1 januari, flera veckor före konkurrenterna, och långt innan de visste hur mycket leverantörerna skulle höja. Det borde vara tillräckligt skäl även för en trogen kund att bojkotta COOP.

Inför varje veckohandling går jag igenom de olika butikernas erbjudanden just den veckan. Det brukar bli en lista för Willys och en för Lidl. Någon enstaka gång ICA, det är bara de som har bröd från Pyramidbageriet och te från Twinings till rimligt pris. Och vid något enstaka tillfälle har COOP något extrapris som gör det värt att köra den omvägen.

Willys, Lidl och ICA Maxi ligger alla tre inom en radie av 300 meter, COOP innebär en omväg på 4 km. Och jag förstår varför COOP inte vill etablera sig nära en konkurrent, de blev väldigt glada när den närliggande Netto-butiken stängdes. Och nu äger COOP den butikslokalen och vägrar sälja den till någon konkurrent. Om Lidl hade etblerat sig där, endast 300 meter från COOP så hade de gått med ännu större förlust än de redan gör.

2025 gjorde COOP Syd en förlust på 240 miljoner, vilket förvisso är bättre än 394 miljoner för 2024. För perioden 2020-2025 har COOP Syd en ackumulerad förlust på 1,24 miljarder. Det skall sättas i relation till att det egna kapitalet nu är nere på 90 miljoner, om det hade varit ett AB hade konkursen varit ett faktum för länge sedan. Och de är fortfarande dyrast. Till och med sossepensionärerna har börjat handla på Lidl. Men jag kan säga en positiv sak om COOP: Där är aldrig trängsel i butiken och där är ingen kö till kassan.
Citera
2026-07-28, 13:27
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
"Allmänt känt" är ett annat sätt att uttrycka "jag låter mig inte påverkas av fakta". Är det "allmänt känt" att även COOP "fuskar" genom att sänka priset på just de varor som undersöks?

Nej. Men det är kalla fakta att Coop sänkte priserna på 3000 varor i början av året, alltså utöver momssänkningen som kom senare.

Coop sänker priset på tusentals varor >>

Du får förstås handla precis var du vill, men det känns desinformativt att du försöker svartmåla butikskedjor som andra gillar. Den här tråden handlade om att det är lönsammare att handla i samma butik än att sprida ut köpen i flera, och det håller jag med om när det gäller samlandet av bonus och återbäring.

Sen är det skillnad på lågprismat och bättre mat, precis som det är skillnad på att köpa en brödrost för hundralappen på ÖoB och en premiummodell på Cervera. Vad man väljer att lägga slantarna på är helt individuellt. För mig är det ekologiska sortimentet avgörande, eftersom jag är hälsomedveten och inte vill förgifta mig mer än nödvändigt. Där anser jag att Coop fortfarande levererar bäst av de stora kedjorna.
Citera
2026-07-28, 15:49
Medlem
Citat:
Nej. Men det är kalla fakta att Coop sänkte priserna på 3000 varor i början av året, alltså utöver momssänkningen som kom senare.

Coop sänker priset på tusentals varor >>

Du får förstås handla precis var du vill, men det känns desinformativt att du försöker svartmåla butikskedjor som andra gillar. Den här tråden handlade om att det är lönsammare att handla i samma butik än att sprida ut köpen i flera, och det håller jag med om när det gäller samlandet av bonus och återbäring.

Sen är det skillnad på lågprismat och bättre mat, precis som det är skillnad på att köpa en brödrost för hundralappen på ÖoB och en premiummodell på Cervera. Vad man väljer att lägga slantarna på är helt individuellt. För mig är det ekologiska sortimentet avgörande, eftersom jag är hälsomedveten och inte vill förgifta mig mer än nödvändigt. Där anser jag att Coop fortfarande levererar bäst av de stora kedjorna.
Om du föredrar ekologiska varor så bör du handla på ICA Maxi, de har större utbud (och lite lägre priser) av ekologiska produkter än COOP. På tredje plats kommer Hemköp, men de är dyrare än COOP. Men utbudet kommer sannolikt att minska i samtliga butiker. De senaste 10 åren har ekologiska varor minskat sin marknadsandel från ca 10% till mindre än 4% idag. Nedgången beror dels på att ekologiskt är betydligt dyrare, men också på att många istället prioriterar närproducerat framför ekologiskt. Jag nämnde tidigare att COOP:s ekologiska broccoli är importerad från Italien, samtidigt som det finns svenskodlat att köpa till avsevärt lägre pris.

Om jag skulle handla endast på Willys, och välja bort Lidl, ICA och COOP så skulle matkassen bli ca 10% dyrare. Om jag skulle handla endast på COOP så hade matkassen blivit 15% dyrare (20% dyrare innan återbäring). Min familj köper livsmedel för ca 100k per år. Är det värt 15k extra per år att handla på COOP och slippa trängas med andra kunder? (Pensionärerna är på Lidl nuförtiden.) Nej, jag tycker inte det. Och jag vill framförallt inte gynna en butik som höjer konsumentpriserna långt innan de ens vet hur mycket leverantörspriserna skall öka. Det är riktigt fult.
Citera
2026-07-28, 16:00
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Om du föredrar ekologiska varor så bör du handla på ICA Maxi, de har större utbud (och lite lägre priser) av ekologiska produkter än COOP. På tredje plats kommer Hemköp, men de är dyrare än COOP. Men utbudet kommer sannolikt att minska i samtliga butiker. De senaste 10 åren har ekologiska varor minskat sin marknadsandel från ca 10% till mindre än 4% idag. Nedgången beror dels på att ekologiskt är betydligt dyrare, men också på att många istället prioriterar närproducerat framför ekologiskt. Jag nämnde tidigare att COOP:s ekologiska broccoli är importerad från Italien, samtidigt som det finns svenskodlat att köpa till avsevärt lägre pris.

Om jag skulle handla endast på Willys, och välja bort Lidl, ICA och COOP så skulle matkassen bli ca 10% dyrare. Om jag skulle handla endast på COOP så hade matkassen blivit 15% dyrare (20% dyrare innan återbäring). Min familj köper livsmedel för ca 100k per år. Är det värt 15k extra per år att handla på COOP och slippa trängas med andra kunder? (Pensionärerna är på Lidl nuförtiden.) Nej, jag tycker inte det. Och jag vill framförallt inte gynna en butik som höjer konsumentpriserna långt innan de ens vet hur mycket leverantörspriserna skall öka. Det är riktigt fult.

Ica är också okej på ekologiskt, men jag föredrar Coops Änglamark. När man investerar i sig själv kan man aldrig förlora, är min inställning. Så när du sitter där med njurcancer efter att ha ätit Willys PFAS-besprutade tomater i alla år, så tror jag inte du känner någon tacksamhet för att du sparade 5 kr kilot.

Sen när det gäller priser så tycker jag det är många faktorer du inte tar hänsyn till. När jag var kund hos ICA fick man en massa förmåner om man även var kund i ICA-banken, med dubbel bonus och procentrabatter hit och dit. Det är liknande med Coop. De har 5% för medlemmar varje tisdag. Jag sparade över 800 kr på ett köp hos Bagaren och Kocken genom Coop-kortet. Hur många kilo broccoli måste du handla på Willys innan du har sparat 800 kr? Du tar inte hänsyn till sånt och därför tycker jag dina beräkningar blir missvisande.
Citera
2026-07-28, 16:38
Medlem
Citat:
Ica är också okej på ekologiskt, men jag föredrar Coops Änglamark. När man investerar i sig själv kan man aldrig förlora, är min inställning. Så när du sitter där med njurcancer efter att ha ätit Willys PFAS-besprutade tomater i alla år, så tror jag inte du känner någon tacksamhet för att du sparade 5 kr kilot.

Sen när det gäller priser så tycker jag det är många faktorer du inte tar hänsyn till. När jag var kund hos ICA fick man en massa förmåner om man även var kund i ICA-banken, med dubbel bonus och procentrabatter hit och dit. Det är liknande med Coop. De har 5% för medlemmar varje tisdag. Jag sparade över 800 kr på ett köp hos Bagaren och Kocken genom Coop-kortet. Hur många kilo broccoli måste du handla på Willys innan du har sparat 800 kr? Du tar inte hänsyn till sånt och därför tycker jag dina beräkningar blir missvisande.
Det finns ett annat problem med ekologiskt odlat. Det krävs dubbelt så mycket åkermark. Om alla i världen skulle äta ekologiskt så kommer inte maten att räcka till alla. Det krävs även dubbelt så mycket diesel för att driva traktorer och andra jordbruksmaskiner. Och så tillkommer långväga transporter. Det är förmodligen bidragande orsaker till att allt färre väljer ekologiskt och de inbillade hälsofördelarna med det. (Det är ren placeboeffekt. Det finns åtminstone inga epidemiologiska studier som har påvisat några hälsobefrämjande effekter av ekologisk mat.)

Ekologisk broccoli från COOP kostar just nu 158,80/kg medan vanlig broccoli kostar 63,60/kg från Willys. För att spara 800:- behöver vi alltså (med dagens priser) köpa 8,4 kg broccoli. Hemma hos oss brukar det gå 500g broccoli per vecka. Det handlar alltså om 4 månaders konsumtion.

En sak som jag inte tagit med i beräkningen är att Lidl ger gåvor till storkunder. Det brukar röra sig om en vara som kostar 10-15 kronor som man får gratis en gång per vecka. Typ en bit mozarella.
Citera
2026-07-28, 16:55
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Det finns ett annat problem med ekologiskt odlat. Det krävs dubbelt så mycket åkermark. Om alla i världen skulle äta ekologiskt så kommer inte maten att räcka till alla. Det krävs även dubbelt så mycket diesel för att driva traktorer och andra jordbruksmaskiner. Och så tillkommer långväga transporter. Det är förmodligen bidragande orsaker till att allt färre väljer ekologiskt och de inbillade hälsofördelarna med det. (Det är ren placeboeffekt. Det finns åtminstone inga epidemiologiska studier som har påvisat några hälsobefrämjande effekter av ekologisk mat.)

Hälsoeffekterna av att sluta äta insektsmedel har visat sig vara enorma, med minskningar av kemiska bekämpningsmedel i urinet på runt 70 procent efter bara ett par veckor. Det är även positivt för naturen, vilket du kan läsa om hos Naturskyddsföreningen.

Citat:
Ekologisk broccoli från COOP kostar just nu 158,80/kg medan vanlig broccoli kostar 63,60/kg från Willys. För att spara 800:- behöver vi alltså (med dagens priser) köpa 8,4 kg broccoli. Hemma hos oss brukar det gå 500g broccoli per vecka. Det handlar alltså om 4 månaders konsumtion.

Det var inte en korrekt jämförelse. Givetvis får du jämföra ekologisk broccoli med ekologisk broccoli och förgiftad med förgiftad om det ska bli en rimlig prisjämförelse. Sen får du dra av 5% från Coop för att man köper den på en tisdag och 5% till i återbäring.

Citat:
En sak som jag inte tagit med i beräkningen är att Lidl ger gåvor till storkunder. Det brukar röra sig om en vara som kostar 10-15 kronor som man får gratis en gång per vecka. Typ en bit mozarella.

Jag kan upplysa dig om att de ger gåvor till sällankunder också. Får ett "Vi saknar dig"-SMS från dem var och varannan vecka med nån kupong. Tyvärr är inte saknaden ömsesidig, så de används inte.

Ytterligare en Coop-aspekt som vi missat att ta upp, är deras Xtra-butiker med lågprismat. Det ligger en sån i mitt handelsområde. Där säljs ofta falukorv och sånt skräp till samma pris och kvalitet som hundmat, så jag skulle säga att det är Coops motsvarighet till Willys.
Senast redigerad av MarcoStar 2026-07-28 kl. 17:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in