Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Det är allmänt känt att butiker fuskar för att få bättre resultat i PRO:s undersökning, genom att sänka priset på just de varor som de undersöker. Därför har deras undersökning förlorat i betydelse. Faktum kvarstår dock att även Coop, trots att de inte är en lågprisbutik, har haft billigaste kassen i deras undersökningar vissa år.
"Allmänt känt" är ett annat sätt att uttrycka "jag låter mig inte påverkas av fakta". Är det "allmänt känt" att även COOP "fuskar" genom att sänka priset på just de varor som undersöks? Personligen har jag inga som helst problem med att en butik "fuskar" genom att sänka priset på de varor jag har på min inköpslista. Kalles kaviar smakar faktiskt likadant även om den normalt kostar 10% mindre hos Willys än hos COOP.
När jag gjorde min egen undersökning av märkesvaror så hamnade COOP och ICA i genomsnitt 15% högre än Willys. (Jag jämförde normalpris, inte kampanjpris.) Sedan dess har ICA sänkt priserna lite, men det har inte COOP.
Minns du våren 2023, när de stigande matpriserna debatterades? Då framkom att Coop höjde sina butikspriser redan innan de nya, högre inköpspriserna från leverantörerna faktiskt hade börjat gälla. COOP kontaktade samtidigt leverantörerna och uppmanade dem att hålla tillbaka prisökningarna för att dämpa matpriserna. COOP höjde sina priser redan från 1 januari, flera veckor före konkurrenterna, och långt innan de visste hur mycket leverantörerna skulle höja. Det borde vara tillräckligt skäl även för en trogen kund att bojkotta COOP.
Inför varje veckohandling går jag igenom de olika butikernas erbjudanden just den veckan. Det brukar bli en lista för Willys och en för Lidl. Någon enstaka gång ICA, det är bara de som har bröd från Pyramidbageriet och te från Twinings till rimligt pris. Och vid något enstaka tillfälle har COOP något extrapris som gör det värt att köra den omvägen.
Willys, Lidl och ICA Maxi ligger alla tre inom en radie av 300 meter, COOP innebär en omväg på 4 km. Och jag förstår varför COOP inte vill etablera sig nära en konkurrent, de blev väldigt glada när den närliggande Netto-butiken stängdes. Och nu äger COOP den butikslokalen och vägrar sälja den till någon konkurrent. Om Lidl hade etblerat sig där, endast 300 meter från COOP så hade de gått med ännu större förlust än de redan gör.
2025 gjorde COOP Syd en förlust på 240 miljoner, vilket förvisso är bättre än 394 miljoner för 2024. För perioden 2020-2025 har COOP Syd en ackumulerad förlust på 1,24 miljarder. Det skall sättas i relation till att det egna kapitalet nu är nere på 90 miljoner, om det hade varit ett AB hade konkursen varit ett faktum för länge sedan. Och de är fortfarande dyrast. Till och med sossepensionärerna har börjat handla på Lidl. Men jag kan säga en positiv sak om COOP: Där är aldrig trängsel i butiken och där är ingen kö till kassan.