2026-07-29, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Alltså det är mer din inställning som barnlös men som ändå ska ha massa åsikter om hur föräldrar borde göra som är problemet i sammanhanget.
Nedanstående är en lista över anledningar till ett LVU på tre syskon i Norrköping.
Med denna lista hade ALLA barn på 90-talet LVU-ats.
Jag slår vad om att dessa socialsekreterare inte har barn själva för det är helt absurda anledningar till att placera barnen i tre familjehem (i familjehem och på HVB-hem brukar dessutom förhållanden vara mycket värre).

* Det är smulor i soffan.
* Leksaker ligger uppkastade i hyllor på ett sätt som inte bjuder in till lek.
* Familjen gick till ÖoB klockan fyra och vår (socialtjänstens) uppfattning är att de inte skulle ha kycklingsoppan klar klockan sex.
* Ella har smutsiga glasögon.
* På diskbänken är större delen belamrad med disk, smutsiga nappflaskor och rengöringsmedel och själva skivan är smutsig.
* De kan utveckla hur de pratar med Hugo, exempelvis att använda prepositioner (bakom, på, framför mm) i stället för att bara använda ”där”.
* Ella hade behövt åtminstone en mössa, samt att Tim sett till att hon knäppte sin jacka ordentligt.
* Det noteras också att TV:n står på i vardagsrummet. Den visar barnkanalen.

https://www.nt.se/story-nyheter/norrkoping/artikel/daniela-overklagar-lvu-beslut-i-norrkoping/r4pwm95r

Läser man hela artikeln så kan man se att det där är något fel som begås av just den socialtjänsten. Socialsekreteraren som arbetat med familjen har vittnat emot sin egen arbetsgivare:

Citat:
Självklart skulle jag anmäla om jag såg att barnen inte hade det bra, men jag har inte uppfattat att det är så i det här fallet.

Citat:
Hon har även vittnat mot socialtjänsten i domstol, alltså mot sin egen arbetsgivare. I domar från förvaltningsrätten och kammarrätten står det att Helen tycker att det är fint i familjens lägenhet, att föräldrarna är kärleksfulla, att det alltid finns mat hemma och att hon inte har reagerat på bristande hygien. Hon beskriver också att barnen är lugna och kramiga.

– Det är väldigt konstigt att det kom en ansökan om att omhänderta barnen just i det läget – när det hade skett så stora förbättringar. Jag kan inte förstå det, säger hon.

Detta fallet är ett solklart fall av narcissister som fått maktposition. Inte representativt för hela landets socialtjänst
Citera
2026-07-29, 11:39
Medlem
Twitterturkens avatar
Låter du din 17-åring gå till affären själv så kommer socialtjänsten och beslagtar alla dina barn och placerar dom hos någon pedofil i skogen.

Vi bodde tidigare i en bostadsrättsförening där någon kärring hade tagit bild från sitt fönster på några barn i 5-6 årsåldern som lekte i innergården, la upp bilden i föreningens Facebookgrupp och frågade vad barnen gör där själva.

Samhället är fullt av idioter, främst kvinnor, med för mycket fritid.
Förr i tiden hade de fullt upp med att ta hand om hemmet, barnen och barnbarnen.
Nu har de tid att terrorisera samhället genom att göra anteckningar på allt de ser och hör.
Tänk dig Tant Prysselius kafferep i Pippi Långstrump, det där kafferepet pågår numera 24/7, 365.
Senast redigerad av Twitterturken 2026-07-29 kl. 11:55.
Citera
2026-07-29, 11:39
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Ja vad tror du det beror på..? Vad har blivit annorlunda sedan dess i Sverige?

Ja, va fan KAN DET bero på ?
Citera
2026-07-29, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är ju inte min uppgift att övertyga dig, och TS besvarar ju ingen fråga för den är inte styrkt av några fakta. De fakta jag vet skrev jag i föregående inlägg och jag ger även dig rådet att inte vara rädd för invandrare och att TS i själva verket inte är emot invandrare utan emot din rädsla för något som inte är farligt utan bara nyttigt och karaktärsbyggnade.
Frågan gäller vilket empiriskt stöd som finns för din föreslagna förklaring. Att trådstarten saknar belägg innebär inte att din alternativa förklaring automatiskt blir riktig. Bevisbördan ligger fortfarande på den som gör ett kausalt påstående.
Citera
2026-07-29, 11:44
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Som väntat, tråden handlar redan om invandrare. Helt otroligt hur snabbt det går nu för tiden.
Ja, det är ju märkligt. Det är nästan så man skulle kunna tro att invandringen på något vis verkligen påverkat Sverige.
Citera
2026-07-29, 11:49
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Frågan gäller vilket empiriskt stöd som finns för din föreslagna förklaring. Att trådstarten saknar belägg innebär inte att din alternativa förklaring automatiskt blir riktig. Bevisbördan ligger fortfarande på den som gör ett kausalt påstående.
Nej, vi som uppfostrar barn behöver inte bevisa någonting alls men jag har berättat vad jag tycker och att det bygger på 25 års erfarenhet, sedan kan du ta emot eller förkasta om du vill. Om 20 år när dina barn är stora så får du se vem som hade rätt.

Som jag och en del noterat i tråden: ingenting absolut ingenting med mina barns uppfostran har anpassats efter invandring eller påverkats av invandring. Vi bor i bra kvarter med bra skolor. Känslan jag får är att de som säger emot inte ens har barn och i så fall är det generande för er att ni ljuger ihop historier från era källarrum hos mamma. Ni är helt enkelt ansvariga för en del av den rädsla som en del föräldrar känner. Och vad är det bra för.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-29 kl. 12:03.
Citera
2026-07-29, 12:00
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Det är väl inget fel med GPS-klocka. Mobil är jag helt emot men en sån klocka har ju främst funktionen att barn och föräldrar kan ringa varandra. Utan att för den skull en mobil är inblandad.

Jag håller inte med. Klockan i sig är inte farlig men det skapar ett sjukligt behov att sitta och hålla koll på var ungen är, när det omsätts i att man begränsar sitt barn blir det skadligt för både barn och föräldrar.
Citera
2026-07-29, 12:10
Medlem
Får och får. Det handlar om att skydda.
Klimatet ser inte likadant ut längre som det gjorde då.. Frågan borde istället ställas, varför gör inte regeringen något åt dagens otrygga klimat?
Citera
2026-07-29, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nej, vi som uppfostrar barn behöver inte bevisa någonting alls men jag har berättat vad jag tycker och att det bygger på 25 års erfarenhet, sedan kan du ta emot eller förkasta om du vill. Om 20 år när dina barn är stora så får du se vem som hade rätt.

Som jag och en del noterat i tråden: ingenting absolut ingenting med mina barns uppfostran har anpassats efter invandring eller påverkats av invandring. Vi bor i bra kvarter med bra skolor. Känslan jag får är att de som säger emot inte ens har barn och i så fall är det generande för er att ni ljuger ihop historier från era källarrum hos mamma. Ni är helt enkelt ansvariga för en del av den rädsla som en del föräldrar känner. Och vad är det bra för.
Då är vi överens om att det rör sig om din personliga erfarenhet, inte om en belagd förklaring på samhällsnivå. Tjugofem års föräldraskap kan naturligtvis vägleda din egen uppfostran, men fastställer inget kausalt samband för befolkningen i stort. Huruvida andra debattörer har barn är i sammanhanget irrelevant.
Citera
2026-07-29, 12:57
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Men när peddot väl slår till är det ju alltid mammornas fel som inte hållit uppsikt över sina barn eller hur?
Exakt så. Dagens norm är att en extremt osannolik händelse väger tyngre än tusentals dagar av utebliven självständighet. När skuld blir viktigare än sannolikhet, då förlorar barnen friheten....och IQ.
Citera
2026-07-29, 13:04
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Då är vi överens om att det rör sig om din personliga erfarenhet, inte om en belagd förklaring på samhällsnivå. Tjugofem års föräldraskap kan naturligtvis vägleda din egen uppfostran, men fastställer inget kausalt samband för befolkningen i stort. Huruvida andra debattörer har barn är i sammanhanget irrelevant.
Så du har inga barn och skriver i en barntråd och försöker slingra dig ur det. OK troll.
Citera
2026-07-29, 13:07
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Knappast. Var minst lika farligt i storstaden för hundra år sedan.

Du tror det var lika farligt att röra sig utomhus i storstad som barn 1926? Om vi bortser från faktumet att detta är ett helt vansinnigt påstående, varför skulle det ens spela någon roll hur det var för hundra år sedan? Trådaktuella studien gäller 1955, 2005 och nutid.

Självklart är trafiksituationen den främsta anledningen till att ungar inte får röra sig fritt. Bilismens framväxt, och den mängd olyckor som följde, var den främsta anledningen till att samhället stiftade en massa trafiksäkerhetslagar på 1950-talet (innan dess hade Sverige under en period inga hastighetsbegränsningar för bilar, exvis).
I praktiken hålls olycksstatistiken nere idag genom strikt reglerad trafik, och boende som strikt reglerar sitt och sina barns beteende utomhus. Det här är, ja, ganska självklart. Men för all del, testa du att släppa dina femåringar fria att leka på Korsvägen i Göteborg om du känner för det.

Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Curling är garanterat den största anledningen.

Till att fler barn inte dör? Korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in