2026-07-29, 11:10
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Nej men idag är det sånt massivt gnäll på föräldrar och barn från vuxna utan barn. Läs på Flashback och Reddit.
Det finns föräldrar som gör som du skriver och det är väl framförallt de med invandrarbakgrund i utsatta områden.
Vet inte hur det är ute på landet?
Riktiga landet?
ja fast varför tar man åt sig då och är det så? 99% i den här tråden tycks ju hålla med dig och mig att ungarna ska ha mer frihet. Finns väl alltid stolpskott som tycker annorlunda men varför lyssna på dem?
Citera
2026-07-29, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Håller med till punkt och pricka. Utan att ha vetenskapliga belägg så är jag helt 100 på att det du skriver stämmer. Barn måste få vara fria och ha utrymme att göra bort sig, naturligtvis till en rimlig gräns. Ska göra mitt allra yttersta nu när mitt första är på ingång.

Det är väl inget fel med GPS-klocka. Mobil är jag helt emot men en sån klocka har ju främst funktionen att barn och föräldrar kan ringa varandra. Utan att för den skull en mobil är inblandad.
Citera
2026-07-29, 11:14
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Nej men idag är det sånt massivt gnäll på föräldrar och barn från vuxna utan barn. Läs på Flashback och Reddit.
Det finns föräldrar som gör som du skriver och det är väl framförallt de med invandrarbakgrund i utsatta områden.
Vet inte hur det är ute på landet?
Riktiga landet?
På landet kan jag knappast se att det skulle vara några restriktioner. Man lär sig ju extremt tidigt att vara försiktig på vägen där när det bara finns en stor väg. Annars är det nog bara ute och lek hela dagen utan kontroll. Jag tror att det om 10-15 år kommer visa sig otroligt mycket i vilka som fått den friheten och vilka som inte fått det tyvärr. Den senare gruppen kommer få det enormt svårt, det är en sjuk otjänst de föräldrarna ger sina barn trots omtanken i stunden.
Citera
2026-07-29, 11:16
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Det är väl inget fel med GPS-klocka. Mobil är jag helt emot men en sån klocka har ju främst funktionen att barn och föräldrar kan ringa varandra. Utan att för den skull en mobil är inblandad.
kanske men då i nödfall. Annars tar det bort hela poängen med friheten och att ibland kanske göra sånt man inte får. Vetskapen av att man konstant är övervakad hämmar mycket. Jag tror inte det är en bra grej alls åtminstone inte efter förskoleåldern.
Citera
2026-07-29, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
ja fast varför tar man åt sig då och är det så? 99% i den här tråden tycks ju hålla med dig och mig att ungarna ska ha mer frihet. Finns väl alltid stolpskott som tycker annorlunda men varför lyssna på dem?

Därför att orosanmälningarna har exploderat idag. Trots att dagens föräldrar är mer seriösa med att göra rätt och ta hand om sina barn än hur det var förr, så är det idag Kreti, Pleti, vården och skolan orosanmäler precis vad som helst FÖRUTOM om det är på allvar (misshandel, övergrepp, missbruk. Då vågar de flesta inte anmäla).
Och i många fall leder det faktiskt till LVU som strider mot lagen. Googla Fallet Elsa, Malin i Uppdrag granskning,
https://www.nt.se/story-nyheter/norrkoping/artikel/daniela-overklagar-lvu-beslut-i-norrkoping/r4pwm95r
Ovanstående artikel är hjärtskärande.
Ingen pratar om hur vidrigt samhället är mot barn och föräldrar idag.
Det du tycker är "ingenting" är en massiv hets mot föräldrar som föräldrar möter överallt, och i takt med det går barnafödandet ner och ännu fler vuxna utan egen erfarenhet blir dömande 'experter'.
Citera
2026-07-29, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Vi har gått från att uppfostra kompetenta barn till att uppfostra neurotiska föräldrar. När den, oftast av mamman, upplevda risken trumfar faktisk risk, då offras verkligen friheten, särskilt för unga pojkar som behöver rörelse och äventyr. Och när "mammorna" i Bryssel beslutar samtidigt att övervaka allas privata meddelanden, för "barnens" skull. Ja, vi såg det verkligen inte komma.

Men när peddot väl slår till är det ju alltid mammornas fel som inte hållit uppsikt över sina barn eller hur?
Citera
2026-07-29, 11:20
Medlem
Citat:
Ja, tror att detta massiva hetsande mot föräldrar också ligger bakom utvecklingen.
Även i områden som känns trygga är föräldrar oroliga vad andra ska tycka om dem om barnen får leka fritt.

Detta låter som något de borde jobba på och direkt skita i. Jag inser att Sverige är ett socialit kontroll land där alla är livrädda för vad andra ska tycka, men att placera sådant trams över ens barns välmående är riktigt tragiskt.
Citera
2026-07-29, 11:23
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Därför att orosanmälningarna har exploderat idag. Trots att dagens föräldrar är mer seriösa med att göra rätt och ta hand om sina barn än hur det var förr, så är det idag Kreti, Pleti, vården och skolan orosanmäler precis vad som helst FÖRUTOM om det är på allvar (misshandel, övergrepp, missbruk. Då vågar de flesta inte anmäla).
Och i många fall leder det faktiskt till LVU som strider mot lagen. Googla Fallet Elsa, Malin i Uppdrag granskning,
https://www.nt.se/story-nyheter/norrkoping/artikel/daniela-overklagar-lvu-beslut-i-norrkoping/r4pwm95r
Ovanstående artikel är hjärtskärande.
Ingen pratar om hur vidrigt samhället är mot barn och föräldrar idag.
Det du tycker är "ingenting" är en massiv hets mot föräldrar som föräldrar möter överallt, och i takt med det går barnafödandet ner och ännu fler vuxna utan egen erfarenhet blir dömande 'experter'.
Låter ju helt fruktansvärt. Jag tvärtom vill ju att barnen ska få leka fritt som jag gjorde. Fattar inte hur man inte kan vilja det. Alla som gnäller har ju själva varit barn, hur kan man förvägra nästa generation det man själv fick göra?
Citera
2026-07-29, 11:25
Medlem
Citat:
kanske men då i nödfall. Annars tar det bort hela poängen med friheten och att ibland kanske göra sånt man inte får. Vetskapen av att man konstant är övervakad hämmar mycket. Jag tror inte det är en bra grej alls åtminstone inte efter förskoleåldern.

Alltså det är mer din inställning som barnlös men som ändå ska ha massa åsikter om hur föräldrar borde göra som är problemet i sammanhanget.
Nedanstående är en lista över anledningar till ett LVU på tre syskon i Norrköping.
Med denna lista hade ALLA barn på 90-talet LVU-ats.
Jag slår vad om att dessa socialsekreterare inte har barn själva för det är helt absurda anledningar till att placera barnen i tre familjehem (i familjehem och på HVB-hem brukar dessutom förhållanden vara mycket värre).

* Det är smulor i soffan.
* Leksaker ligger uppkastade i hyllor på ett sätt som inte bjuder in till lek.
* Familjen gick till ÖoB klockan fyra och vår (socialtjänstens) uppfattning är att de inte skulle ha kycklingsoppan klar klockan sex.
* Ella har smutsiga glasögon.
* På diskbänken är större delen belamrad med disk, smutsiga nappflaskor och rengöringsmedel och själva skivan är smutsig.
* De kan utveckla hur de pratar med Hugo, exempelvis att använda prepositioner (bakom, på, framför mm) i stället för att bara använda ”där”.
* Ella hade behövt åtminstone en mössa, samt att Tim sett till att hon knäppte sin jacka ordentligt.
* Det noteras också att TV:n står på i vardagsrummet. Den visar barnkanalen.

Senast redigerad av LoveInAColdClimate 2026-07-29 kl. 11:27.
Citera
2026-07-29, 11:25
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Detta låter som något de borde jobba på och direkt skita i. Jag inser att Sverige är ett socialit kontroll land där alla är livrädda för vad andra ska tycka, men att placera sådant trams över ens barns välmående är riktigt tragiskt.
exakt så, socialen får väl komma ut då och se hur kul de har det. Idioti hela skiten.
Citera
2026-07-29, 11:29
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Alltså det är mer din inställning som barnlös men som ändå ska ha massa åsikter om hur föräldrar borde göra som är problemet i sammanhanget.
Nedanstående är en lista över anledningar till ett LVU på tre syskon i Norrköping.
Med denna lista hade ALLA barn på 90-talet LVU-ats.
Jag slår vad om att dessa socialsekreterare inte har barn själva för det är helt absurda anledningar till att placera barnen i tre familjehem (i famimjehem och på HVB-hem brukar dessutom förhållanden vara mycket värre).
* Det är smulor i soffan.
* Leksaker ligger uppkastade i hyllor på ett sätt som inte bjuder in till lek.
* Familjen gick till ÖoB klockan fyra och vår (socialtjänstens) uppfattning är att de inte skulle ha kycklingsoppan klar klockan sex.
* Ella har smutsiga glasögon.
* På diskbänken är större delen belamrad med disk, smutsiga nappflaskor och rengöringsmedel och själva skivan är smutsig.
* De kan utveckla hur de pratar med Hugo, exempelvis att använda prepositioner (bakom, på, framför mm) i stället för att bara använda ”där”.
* Ella hade behövt åtminstone en mössa, samt att Tim sett till att hon knäppte sin jacka ordentligt.
* Det noteras också att TV:n står på i vardagsrummet. Den visar barnkanalen.

Ja det är ju givetvis helt orimliga saker som tas upp men då ska man lägga sig platt och bara ha ungarna hemma konstant?

Jag fattar ju också att man inte vill ha socialen efter sig men vem som helst kan alltid orosamäla, det går inte att freda sig från mer än att ha ungarna inlåsta. Jag må vara barnlös men jag hade ändå tagit den risken. Det är inget liv varken föräldrar eller barn vill ha och dessutom är det en enorm nackdel sedan när barnet själv måste pröva sina vingar om man inte fått öva.
Citera
2026-07-29, 11:29
Medlem
Citat:
exakt så, socialen får väl komma ut då och se hur kul de har det. Idioti hela skiten.

Det är inte konstigt att hela jävla landet gått helt åt helvete. Jag minns att dessa idioter till föräldrar fanns när jag var barn med. Vi är väl nu inne på generation 3 av muppar vid det här laget. Visst var 60-70-talisterna snäppet bättre i denna frågan än dagens kaffe latte curlande mupp föräldrar men inte med mycket. Allt handlar om hur man fantiserar att andra tycker. En slav för samhällets och omgivningens förväntningar och "normer", på detta altar offrar man sina barns fysiska, psykiska och själsliga välmående. Som sedan växer upp och gör samma misstag fast x100.

När en blind man leder en blind så faller de i samma grop
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in