2026-07-29, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Man kan ju givetvis använda något annat knep. Poängen var att få dem rädda för älven eller sjön och att inte ens gå nära. Kanske känns taskigt men jag tror det funkar. Man kan ju säga att det bor ett odjur där nere i djupet. Och nej, jag är inte kristen eller Jehovas haha.
Så du gjorde inget äventyr alls som barn för att din mamma sa att du skulle dö då?
Det är ju faktiskt psykisk barnmisshandel. Fick du ens gräva i sanden på en strand? En våg kunde ju komma och dränk dig.
Fick du bygga en igloo i snö på tomten? Den kunde rasa och du kvävdes.
Fick du klättra i ett träd? Du kunde falla och bryta nacken. Etc etc.
Citera
2026-07-29, 05:21
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Så du gjorde inget äventyr alls som barn för att din mamma sa att du skulle dö då?
Det är ju faktiskt psykisk barnmisshandel. Fick du ens gräva i sanden på en strand? En våg kunde ju komma och dränk dig.
Fick du bygga en igloo i snö på tomten? Den kunde rasa och du kvävdes.
Fick du klättra i ett träd? Du kunde falla och bryta nacken. Etc etc.
Tror du helt missuppfattar. Jag VILL att ungarna ska få gå fritt. Det var bara ett tips till föräldrar som är för oroliga. Om de har ungen inne för att älven är för läskig så kan man använda mitt tips för att avskräcka dem att gå för nära. Lite samma koncept som att lura i barnen att tomten finns. Jag vill ju att de ska i övrigt vara så fria som möjligt. Och ingen jävla GPS. Säger det igen, låt dina barn ha samma frihet som du själv fick och hade. Fanns ingen mobil, man var borta i många timmar.
Citera
2026-07-29, 05:31
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
hahaha, fattar ju vad du tänkte skriva men detta fick mig att garva rakt ut. "Kom det en bloggare" hahaha.
fy fan. De fanns inte när jag va 7.
Citera
2026-07-29, 05:32
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
hahaha, fattar ju vad du tänkte skriva men detta fick mig att garva rakt ut. "Kom det en bloggare" hahaha.
Ja den texten hade behövts läsas igenom vilket ja inte han med
Citera
2026-07-29, 05:32
Medlem
Skyggedanss avatar
Är det inte stor skillnad, då som nu, på om man växer upp på landsbygd jämfört med storstad?
Jag fick strosa runt ute på landsbygden själv från 5-6 års ålder. Stora ytor av ängar, tall och gran-skog, röda hus och lagårdar. Men för barn som växer upp i en storstad är ju inte det praktiskt möjligt på samma sätt. Måste väl gält förr i tiden också? Strosa runt som 7åring på gatorna. Känns farligt. Måste ju varit lite farligt även 1900. Storstäder drar alltid till sig psykotiska människor och annat folk som gillar att utnyttja andra, rövare och mördare osv. Sen alla jävla fittbilar, kuktåg och negerbussar. Psykotiska afrikaner runt varje hörn etc.
Citera
2026-07-29, 05:33
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Ja den texten hade behövts läsas igenom vilket ja inte han med
Blottare, bloggare same same hahaha
Citera
2026-07-29, 05:37
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
Är det inte stor skillnad, då som nu, på om man växer upp på landsbygd jämfört med storstad?
Jag fick strosa runt ute på landsbygden själv från 5-6 års ålder. Stora ytor av ängar, tall och gran-skog, röda hus och lagårdar. Men för barn som växer upp i en storstad är ju inte det praktiskt möjligt på samma sätt. Måste väl gält förr i tiden också? Strosa runt som 7åring på gatorna. Känns farligt. Måste ju varit lite farligt även 1900. Storstäder drar alltid till sig psykotiska människor och annat folk som gillar att utnyttja andra, rövare och mördare osv. Sen alla jävla fittbilar, kuktåg och negerbussar. Psykotiska afrikaner runt varje hörn etc.
Garanterat. Jag är uppvuxen i en villaförort med nästan bara cykelvägar, skog och sjöar. Det fanns inte nåt farligt förutom vägen utanför där det ändå är 30km/h och alla kör sjukt långsamt. Kunde inte haft det bättre egentligen och faktiskt ser man små ungar här än idag som är ute och leker på egen hand. Ser dagligen ungar som är 4-5-6 år som är ute själva i lekplatser osv och det gör mig glad men jag vet också att det troligen bara är här för att det ändå är relativt tryggt.
Citera
2026-07-29, 05:53
Medlem
Citat:
Tror du helt missuppfattar. Jag VILL att ungarna ska få gå fritt. Det var bara ett tips till föräldrar som är för oroliga. Om de har ungen inne för att älven är för läskig så kan man använda mitt tips för att avskräcka dem att gå för nära. Lite samma koncept som att lura i barnen att tomten finns. Jag vill ju att de ska i övrigt vara så fria som möjligt. Och ingen jävla GPS. Säger det igen, låt dina barn ha samma frihet som du själv fick och hade. Fanns ingen mobil, man var borta i många timmar.
Din lösning är att säga till barn att de dör om de utforskar.
Att de skulle lyssna på det och lyda blint.
Jag är nyfiken på hur du ser ut nu? Har du vårtor på händerna av att petat på en padda? Har du fyrkantiga ögon av att suttit nära tvn? Tittar dina ögon åt olika håll för att du skelade på skoj en gång? Lever du verkligen på riktigt när du måste fått kramp och drunknat den där gången du åt en kanelbulle innan du klev upp på hopptornet?

Nej. Barn lyssnar inte. Och gör de det så är de väldigt trasiga individer nu som fortfarande bor hemma.
Citera
2026-07-29, 05:58
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Din lösning är att säga till barn att de dör om de utforskar.
Att de skulle lyssna på det och lyda blint.
Jag är nyfiken på hur du ser ut nu? Har du vårtor på händerna av att petat på en padda? Har du fyrkantiga ögon av att suttit nära tvn? Tittar dina ögon åt olika håll för att du skelade på skoj en gång? Lever du verkligen på riktigt när du måste fått kramp och drunknat den där gången du åt en kanelbulle innan du klev upp på hopptornet?

Nej. Barn lyssnar inte. Och gör de det så är de väldigt trasiga individer nu som fortfarande bor hemma.
Dy lyssnade inte alls? Du trodde aldrig på tomten? Både du och jag vill ju att barnen ska vara fria. Men sure, skit i att varna barnen för vattnet då om det känns rimligare. Det var bara ett tips. Nu tror jag att risken är extremt liten oavsett men att lura i ungarna att det bor ett monster i vattnet kanske kan rädda liv innan de kan simma. Ser faktiskt inte hur det skulle vara ett problem. De kan ju röra sig i alla andra marker än just där det är störst risk.
Citera
2026-07-29, 06:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Han får också räkna in faktumet att föräldrar och barn är försiktigare i trafiken idag, vilket ju är just vad trådämnet handlar om.

Både ja och nej.
Förr tittade folk upp och kollade trafiken innan man gick över en gata, idag finns zebralagen och mobiltelefoner och folk anser att ett övergångsställe är alltid säkert då det står så i lagen och man behöver inte ens titta upp från sin mobil.
Helt vansinnigt skulle jag säga.

Men så fort man sätter barn i bilen så är det barnstolar, säkerhetsbälten och mycket annat och givetvis svär man lite över de som bara går över gatan utan att se sig om.
Citera
2026-07-29, 06:22
Medlem
Citat:
Dy lyssnade inte alls? Du trodde aldrig på tomten? Både du och jag vill ju att barnen ska vara fria. Men sure, skit i att varna barnen för vattnet då om det känns rimligare. Det var bara ett tips. Nu tror jag att risken är extremt liten oavsett men att lura i ungarna att det bor ett monster i vattnet kanske kan rädda liv innan de kan simma. Ser faktiskt inte hur det skulle vara ett problem. De kan ju röra sig i alla andra marker än just där det är störst risk.
Att lära barn att simma är en bättre metod än att säga att monster finns under ytan.
Att tro på tomten är en lycklig fantasi om att få presenter. Det är skillnad för mig. Du måste verkligen ha haft en svår barndom.
Citera
2026-07-29, 06:31
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Att lära barn att simma är en bättre metod än att säga att monster finns under ytan.
Att tro på tomten är en lycklig fantasi om att få presenter. Det är skillnad för mig. Du måste verkligen ha haft en svår barndom.
Nej verkligen inte. Nu projicerar så mycket utan anledning. Jag sade ju att det var ett tips men om du har bättre idéer hur man inte får ungar att leka nära vattendrag så låt oss höra. Jag tycker absolut det är en bra idé att skrämmas lite. Ingen tar skada av det egentligen och det ger effekt. Vad är din lösning då?

Sen fattar jag inte alls varför du tror att jag skulle haft en dålig uppväxt? Tvärtom och jag vill ju att alla barn ska få vara lika fria som jag fick vara. Missförstår du mig medvetet för du vill väl samma sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in