Trådsammanfattning
Olyckan skedde i
Hakefjorden mellan Katten och Lövön, nord om Älgön.
Larmet kom till SOS Alarm 22.03, kollisionen skall ha skett en halvtimme innan larmet.
Det fartyg som misstänks kolliderat med snipan är det norskflaggade
MISJE VERDE som tillhör Misje Rederi. Fartyget var på väg från Uddevalla till Kragerø i Norge, men vände om och ligger nu ankrat utanför Marstrand. Varken kaptenen eller lotsen skall ha märkt något.
Fyra personer befann sig snipan som kolliderade med fartyget. En man och ett barn räddades ur vattnet, en kvinna och ett barn saknas fortfarande. Snipan skall enligt NyheterSTO 25 fot (7,6 m). Enligt uppgift saknade kvinnan och barnet flytvästar. Vädret var inte optimalt vid olyckstillfället, men det rådet blandade uppgifter om sikten.
Rättelse gällande Julexie
Mina spelukationer att Julexie skulle vara inblandat visade sig vara totalt felaktiga. Jag misstänkte detta eftersom AISen visade att denna fritidsbåt låg i den millitära hamnen på Älgön vid tidpunkten när jag kollade. Ett millitärt skyddsobjekt där en civil fritidsbåt inte hör hemma. Ägaren till båten verkar vara eller har varit volontär i Sjöräddningssällskapet och kollar man hans Facebook, så ser man att hans båt lämpar sig väl för att hjälpa till vid ett sökande. Så det är förmodligen därför han åkte till olycksplatsen. Finns en film där han tänder belysningen på sin båt och den lyser upp ett stort område.