2026-07-29, 09:36
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Trådsammanfattning

Olyckan skedde i Hakefjorden mellan Katten och Lövön, nord om Älgön.

Larmet kom till SOS Alarm 22.03, kollisionen skall ha skett en halvtimme innan larmet.

Det fartyg som misstänks kolliderat med snipan är det norskflaggade MISJE VERDE som tillhör Misje Rederi. Fartyget var på väg från Uddevalla till Kragerø i Norge, men vände om och ligger nu ankrat utanför Marstrand. Varken kaptenen eller lotsen skall ha märkt något.

Fyra personer befann sig snipan som kolliderade med fartyget. En man och ett barn räddades ur vattnet, en kvinna och ett barn saknas fortfarande. Snipan skall enligt NyheterSTO 25 fot (7,6 m). Enligt uppgift saknade kvinnan och barnet flytvästar. Vädret var inte optimalt vid olyckstillfället, men det rådet blandade uppgifter om sikten.

Rättelse gällande Julexie
Mina spelukationer att Julexie skulle vara inblandat visade sig vara totalt felaktiga. Jag misstänkte detta eftersom AISen visade att denna fritidsbåt låg i den millitära hamnen på Älgön vid tidpunkten när jag kollade. Ett millitärt skyddsobjekt där en civil fritidsbåt inte hör hemma. Ägaren till båten verkar vara eller har varit volontär i Sjöräddningssällskapet och kollar man hans Facebook, så ser man att hans båt lämpar sig väl för att hjälpa till vid ett sökande. Så det är förmodligen därför han åkte till olycksplatsen. Finns en film där han tänder belysningen på sin båt och den lyser upp ett stort område.
Citera
2026-07-29, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MatBd
Vet vi vad familjen färdades i för typ av båt?
Tips: Läs bakåt i tråden en stund så slipper du fråga. Men det pratas om en snipa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Lotsen ser inte att en båt ligger framför dem, varken på radarn eller i verkligheten? Bara för att det är en farled får man inte köra över andra båtar där.
Det är väll upp till 1 km stoppsträcka för fullastade fartyg. Vet inte om det var i en tight farled men det lär ju inte hjälpa.
Är ju inte en daycruiser som styr undan lite lätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Nej, ingen dimma. Det är det obegripliga hur man kolliderar med ett fartyg i farleden där.

Det är MISJE VERDE som misstänks för kollisionen. Att Celtic ligger ankrad där är märkligt. Just där det fartyget ligger är ingen vanlig ankringsplats i området. Stora fartyg brukar inte ankra i Hakefjorden överhuvudtaget.

Uppdatering. Ser nu att Celtic började röra på sig just nu samtidigt som ett annat Nederländskt fartyg av samma typ passerade. Så förmodligen väntade man in detta fartyg.

Det var inte ens helt mörkt då olyckan skedde. Står att det kom en regnskur innan olyckan, men visst det regnade vid kvällen. Men att svår att tänka mig att det lokalt regnade så mycket att sikten försvann.

Vilket sjökort tittar du på?

Vad jag vet ankrar handelsfartyg på både älgöfjorden och hakefjorden några gånger varje år.
Citera
2026-07-29, 09:42
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Att folk inte har flytväst är idiotiskt men även rätt vanligt. Är ute en del och stöter ofta på både större och mindre båtar med familjer där ingen har flytväst på sig. De tänker väl att de "kan simma" bara för att de kan simma lite kort när de badar en varm dag på stranden
Citera
2026-07-29, 09:43
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Vilket sjökort tittar du på?

Vad jag vet ankrar handelsfartyg på både älgöfjorden och hakefjorden några gånger varje år.

Ja, det är en ankringsplats. Men normalt är det inte där fartygen brukar ligga ankrade. Visst det händer, men det är inte vanligt att man ser ankrade fartyg där Celtic låg.
Citera
2026-07-29, 09:44
Medlem
Citat:
Nej, ingen dimma. Det är det obegripliga hur man kolliderar med ett fartyg i farleden där.

Det är MISJE VERDE som misstänks för kollisionen. Att Celtic ligger ankrad där är märkligt. Just där det fartyget ligger är ingen vanlig ankringsplats i området. Stora fartyg brukar inte ankra i Hakefjorden överhuvudtaget.

Uppdatering. Ser nu att Celtic började röra på sig just nu samtidigt som ett annat Nederländskt fartyg av samma typ passerade. Så förmodligen väntade man in detta fartyg.

Norr om Älgön är en mycket vanlig ankringsplats i området som även är utmärkt på sjökortet som ankringsplats"M4". Jag har sett denna plats hemifrån i 50 års tid, så jag måste sett långt över 1.000 fartyg ankra just där.
Senast redigerad av Kokekaffe 2026-07-29 kl. 09:48.
Citera
2026-07-29, 09:44
Medlem
Svänga undan hade de knappast kunnat.

Men att de inte såg ett skit är väldigt konstigt. Radarn borde ha visat den lilla båten utan problem.

Så något har brustit i rutinerna på fraktskeppet och kaptenen ligger jävligt risigt till.

Enda anledningen är att ingen höll vakt eller var närvarande när detta hände vilket är allvarliga brott för kaptenen.
Citera
2026-07-29, 09:45
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymf
Många förhastade slutsatser som dras här av fb’s främsta Know-hows som tydligen vet precis hur olyckan gick till.
Att man gick ut ”mitt i natten” och att man inte hade flytvästar osv osv.

Här på Flashback hittar du experter som har sin expertis inom de flesta områden. De flyttar mellan trådarna och delar med sig av sin expertis.

Det är ju ingen som kan säga vad som skett i det här läget.
Citera
2026-07-29, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Läst ikapp och kollat nyheterna.
För mig är det obegripligt att ge sig ut i en liten båt i oväder utan flytvästar.

Behöver inte vara så konstigt, men såklart väldigt tragiskt oavsett.

Vädret var bra på dagen (om än lite blåsigt). En 25 fots snipa kan mycket väl vara mycket sjövärdig och ha en rejäl ruff. De blev kanske överraskade av sämre väder på kvällen (vindvridning och kastvindar) i natt/naturhamn, kanske draggen släpper och de valde då att lämna sin naturhamn för att återvända till sin trygga hemmahamn i närheten, en rutt de gjort massor av gånger. Barn vilande i ruffen, kanske sovandes och naturligt då att de inte har flytväst.

Väldigt tråkigt.
Senast redigerad av anders_f 2026-07-29 kl. 10:13.
Citera
2026-07-29, 09:49
Medlem
Citat:
Ja, det är en ankringsplats. Men normalt är det inte där fartygen brukar ligga ankrade. Visst det händer, men det är inte vanligt att man ser ankrade fartyg där Celtic låg.

Nej, det är inte primära ankringsplatsen.

Definiera "vanligt". Det händer säkert några gånger i månaden.
Citera
2026-07-29, 09:50
Medlem
Detta är väl en stor farled där stora lastfartyg hela tiden passerar till / från Uddevalla. Att ens vara i närheten av farleden med en liten båt är ju helkorkat. Speciellt på kvällen och taskigt väder & dålig sikt.
Helt självförvållat tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in