2026-07-28, 11:19
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
I told you so.

🚨 OpenAI's GPT-5.6 escaped a sandbox and hacked Hugging Face while trying to cheat a benchmark

During an internal cybersecurity evaluation using the ExploitGym benchmark, OpenAI's AI models breached Hugging Face's production infrastructure.
https://www.neowin.net/news/openais-gpt-56-escaped-a-sandbox-and-hacked-hugging-face-while-trying-to-cheat-a-benchmark/

https://www.youtube.com/watch?v=OSuhUTkM1no

Hur gör vi nu då? Ska vi stänga av Internet?
Det var ju den lösningen som många tyckte var helt okej i en annan tråd.

🤷🏻‍♂️

Naiva Trögfattarföreningen dementerar nu riskerna:

"Man kan testa i en sandbox, då finns det inga risker"
"Den lever inte och därför finns det ingen risk"
"Enlig algoritm XY(z) och subalgoritm x2t9 kan den inte rymma, det är omöjligt"
"Men det var ju under ett test som den rymde. Sluta med dessa provocerande tester, då är problemet löst"

"Fan vad jag hatar dig nu Cyborg2030 - Sluta posta dessa provocerande nyheter, då är problemet löst"

Läste om detta för ett antal dagar sedan. Skrämmande att allt man kunnat förutse ser ut att implementeras. Kommer inte att funka att låsa in AI i en sandbox, AI knäcker snart all kryptering. AI finns redan fritt över hela världen och kommunicerar på egenskapat språk som vi inte förstår. AI uppdaterar redan sig själv. Det är kört. Inte ett dugg ironisk dessvärre.

Förstår inte hur du orkar prata med lågpannor som aldrig sett något komma och som tror att det bara är att dra ut sladden. Tyvärr är det inte bara dessa som kommer att drabbas av vad som komma skall (hoppas förstås innerligt att jag har fel).

Avslutar med detta djupt ironiska citat:

https://www.svd.se/a/6q4wRQ/google-varnar-snart-kan-kvantdatorer-knacka-kryptering

Citat:
Google varnar för att kvantdatorer snart kan knäcka dagens kryptering. Svenska experter manar till lugn

Citera
2026-07-28, 12:45
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Intressant.
Hur lång tid tror du vi har kvar innan AI tar över allt?
Minst tills vi kan ersätta flickvänner och fruar.
Citera
2026-07-28, 13:46
Medlem
Citat:
I told you so.

🚨 OpenAI's GPT-5.6 escaped a sandbox and hacked Hugging Face while trying to cheat a benchmark

During an internal cybersecurity evaluation using the ExploitGym benchmark, OpenAI's AI models breached Hugging Face's production infrastructure.
https://www.neowin.net/news/openais-gpt-56-escaped-a-sandbox-and-hacked-hugging-face-while-trying-to-cheat-a-benchmark/

https://www.youtube.com/watch?v=OSuhUTkM1no

Hur gör vi nu då? Ska vi stänga av Internet?
Det var ju den lösningen som många tyckte var helt okej i en annan tråd.

🤷🏻‍♂️

Naiva Trögfattarföreningen dementerar nu riskerna:

"Man kan testa i en sandbox, då finns det inga risker"
"Enlig algoritm XY(z) och subalgoritm x2t9 kan den inte rymma, det är omöjligt"
"Men det var ju under ett test som den rymde. Sluta med dessa provocerande tester, då är problemet löst"

"Fan vad jag hatar dig nu Cyborg2030 - Sluta posta dessa provocerande nyheter, då är problemet löst"

Det var ju lite det som var meningen,är ni lika korkade som amerikanerna? Bara häver ur era saker utan att ha någon kännedom om det. MENINGEN VAR ATT DEN SKULLE GÖRA DET SÅ JÄVLA TRÖTT PÅ FOLK SOM ÄR DUMMA I HUVUDET
Citera
2026-07-28, 13:53
Medlem
HomoDeuss avatar
Open AI: "We evaluated our model in an environment with reduced cyber safegards and with specific intructions"

https://www.instagram.com/reel/DbJOK31KEKN/

Så mycket för den sandboxen och "rymningen".
Citera
2026-07-28, 16:10
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHat
Det var ju lite det som var meningen,är ni lika korkade som amerikanerna? Bara häver ur era saker utan att ha någon kännedom om det. MENINGEN VAR ATT DEN SKULLE GÖRA DET SÅ JÄVLA TRÖTT PÅ FOLK SOM ÄR DUMMA I HUVUDET

Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Open AI: "We evaluated our model in an environment with reduced cyber safegards and with specific intructions"

https://www.instagram.com/reel/DbJOK31KEKN/

Så mycket för den sandboxen och "rymningen".
Fast om det är nåt land eller nån organisation som planerar att använda Ai som ett vapen för att få världen att brinna så kommer de väl stänga av säkerheten och ge den specifika instruktioner?
Senast redigerad av Västkustskt 2026-07-28 kl. 16:52.
Citera
2026-07-28, 23:29
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Fast om det är nåt land eller nån organisation som planerar att använda AI som ett vapen för att få världen att brinna så kommer de väl stänga av säkerheten och ge den specifika instruktioner?

Precis som man gjort med trojaner och olika maskar i 25 års tid. Vad TS försökte ge sken av med sitt inlägg var att AI av egen vilja "rymt" och hackat någon random tjänst.

Vi har haft tillgång till automatiserade verktyg länge. Att instruera en specialtränad modell att agera på visst sätt är ungefär samma sak.
Citera
2026-07-29, 06:16
Avstängd
AI-fanboys, fattar ni inte att den här tråden är dålig för er? Den säger ju bara en sak, som alla iohfs redan vetat sedan länge, att AI är notoriskt opålitligt och inget att satsa på IRL, framför allt inte för verksamhetskritiska uppdrag, utan eventuellt bara för syns skull. Men den här tråden hjälper inte er, den stjälper iom att den svart på vitt visar hur totalt substanslösa era löften är. Jag är till skillnad från mina meningsfränder ingen som tror att Cyborgen är speciellt naiv (för Big AI i Bay Area som är de som betalar Cyborgen och hens artfränder är detta förstås en droppe i havet) . Tvärtom. Hen tickar nog in sina 75 K i månaden på sina hjärndöda skriverier, men om jag vore hen skulle jag i detta läge se om mitt hus. Alla nyheter, i synnerhet den här sista som koncipierats av Cyborgen dessutom, är inga goda nyheter för AI.
Ni är säkert många väl avlönade AI-troll i era hundra AI-trådar här på Flashback - man får en viss känsla av pga en viss sömnighet i stilen. Vi obetalda kritiker brinner av en helt annan eld.
Senast redigerad av christerst 2026-07-29 kl. 06:21.
Citera
2026-07-29, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Läste om detta för ett antal dagar sedan. Skrämmande att allt man kunnat förutse ser ut att implementeras. Kommer inte att funka att låsa in AI i en sandbox, AI knäcker snart all kryptering. AI finns redan fritt över hela världen och kommunicerar på egenskapat språk som vi inte förstår. AI uppdaterar redan sig själv. Det är kört. Inte ett dugg ironisk dessvärre.

Förstår inte hur du orkar prata med lågpannor som aldrig sett något komma och som tror att det bara är att dra ut sladden. Tyvärr är det inte bara dessa som kommer att drabbas av vad som komma skall (hoppas förstås innerligt att jag har fel).

Avslutar med detta djupt ironiska citat:

https://www.svd.se/a/6q4wRQ/google-varnar-snart-kan-kvantdatorer-knacka-kryptering

Finns redan algoritmer som löser problemet med framtidens kvantdatorer.(nej givetvis inte "Harvest now - Decrypt later")

Så dom svenska experterna har rätt.
Citera
2026-07-29, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Jag tror du måste bättra på din källkritik
Citera
2026-07-29, 08:52
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Precis som man gjort med trojaner och olika maskar i 25 års tid. Vad TS försökte ge sken av med sitt inlägg var att AI av egen vilja "rymt" och hackat någon random tjänst.

Vi har haft tillgång till automatiserade verktyg länge. Att instruera en specialtränad modell att agera på visst sätt är ungefär samma sak.
Jag tycker inte att han ger sken av att det var av fri vilja.

Det står klart och tydligt i länken att det var med reducerad säkerhet och specifika instruktioner.
Citera
2026-07-29, 10:07
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jag tycker inte att han ger sken av att det var av fri vilja.

Det står klart och tydligt i länken att det var med reducerad säkerhet och specifika instruktioner.

Från TS

Citat:

Varför skriva så om han inte tror motsatsen?

Om han inte tror det.. vad handlar tråden om?
Senast redigerad av HomoDeus 2026-07-29 kl. 10:10.
Citera
2026-07-29, 10:14
Medlem
Chatgpt och Co har ett par år kvar på marknaden. Snart blir ai tillräckligt bra så alla kan skapa egna personliga ai's.

Då behövs inte stora datacenters eller openai och Co.

Att investerare inte insett det är rätt komiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in