2026-07-28, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
S skulle aldrig sätta sig med Kd heller.

Ja, de efterblivna som påstår att något av Tidöpartierna skulle hoppa av och bilda regering tillsammans med den rödgröna vänsteroppositionen har ingen aning om hur Tidöpartierna fungerar 2026. Det kommer inte att hända.

Om Tidöpartierna förlorar makten ligger bollen hos den rödgröna oppositionen. De måste redan nu försöka hitta ett realistiskt regeringsalternativ. Det finns inte särskilt mycket tid för sådana förhandlingar mellan valet och årsskiftet. Jag förstår verkligen inte varför den rödgröna vänsteroppositionen ännu inte har presenterat någon preliminär plan för hur de tänker styra Sverige om de vinner valet.
Citera
2026-07-28, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Eh va? Vadå, ska S få mer än 50 % menar du?

OJ, du föddes visst igår. Nej, det menar jag inte.
Citera
2026-07-28, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Nej, MP och KD har båda sakt att de vill inte samarbeta med varandra.

Du får anstränga dig och tänka lite till, om du kan. Med S ensam i regering så samarbetar inte KD och MP med varandra. Det är S som samarbetar med KD och MP var för sig.
Citera
2026-07-28, 21:29
Medlem
Citat:
Ja, de efterblivna som påstår att något av Tidöpartierna skulle hoppa av och bilda regering tillsammans med den rödgröna vänsteroppositionen har ingen aning om hur Tidöpartierna fungerar 2026. Det kommer inte att hända.

Om Tidöpartierna förlorar makten ligger bollen hos den rödgröna oppositionen. De måste redan nu försöka hitta ett realistiskt regeringsalternativ. Det finns inte särskilt mycket tid för sådana förhandlingar mellan valet och årsskiftet. Jag förstår verkligen inte varför den rödgröna vänsteroppositionen ännu inte har presenterat någon preliminär plan för hur de tänker styra Sverige om de vinner valet.
Lyckas dom så kan något av samarbetes partierna tycka annorlunda i en för dom viktig fråga så lämnar Tidö in ett misstroende på samma sätt som SD (V hade inte nog med mandat för att kräva) gjorde för att syna V.
Så det blir en slak lina för S.
Citera
2026-07-28, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Du får anstränga dig och tänka lite till, om du kan. Med S ensam i regering så samarbetar inte KD och MP med varandra. Det är S som samarbetar med KD och MP var för sig.

Ett fantasiscenario. KD skulle aldrig släppa fram en socialdemokratisk regering eller en regering som är beroende av S. Tidöpartiernas största tillgång är att de står stabila som en klippa och snabbt kan bilda regering. Vänsteroppositionens nackdel är att den inte har någon aning om hur den ska styra Sverige eftersom de har inte presenterat någon preliminär plan för hur de tänker styra Sverige om de vinner valet.
Citera
2026-07-28, 21:34
Medlem
Citat:
Tidö kommer hålla ihop och avvakta en spricka och slå in en kil för att sedan kräva misstroende.
Man kommer inte "lura väljarna" för då är man rökt 2030.
Citera
2026-07-28, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Lyckas dom så kan något av samarbetes partierna tycka annorlunda i en för dom viktig fråga så lämnar Tidö in ett misstroende på samma sätt som SD (V hade inte nog med mandat för att kräva) gjorde för att syna V. Så det blir en slak lina för S.

Instabiliteten under 2018–2021 och misstroendekrisen bidrog till Socialdemokraternas stora valförlust 2022. S är medvetna om det och kommer därför att försöka få till något som liknar Tidöavtalet, fast för oppositionen: ett tillräckligt stabilt samarbete för att hålla i minst fyra år, precis som Tidösamarbetet har gjort utan några misstroendekriser eller tydliga svaga punkter.

Frågan är hur en liknar Tidöavtalet för vänsteroppositionen ser ut. Jag kan själv inte gissa nåtning.
Citera
2026-07-28, 21:39
Medlem
Citat:
Instabiliteten under 2018–2021 och misstroendekrisen bidrog till Socialdemokraternas stora valförlust 2022. S är medvetna om det och kommer därför att försöka få till något som liknar Tidöavtalet, fast för oppositionen: ett tillräckligt stabilt samarbete för att hålla i minst fyra år, precis som Tidösamarbetet har gjort utan några misstroendekriser eller tydliga svaga punkter.

Frågan hur en liknar Tidöavtalet för vänsteroppositionen ser ut. Jag kan själv inte gissa nåtning.
Det spretar för mycket och vänsterväljarna kommer bli ännu mer besvikna att sitt parti inte fått igenom det dom "lovat" då dom blir tvingad till kompromisser.
Dom kan enas i "små frågor" inte dom stora för väljarna viktiga vilket Tidö lyckades med.
Senast redigerad av tjanska 2026-07-28 kl. 21:43.
Citera
2026-07-28, 23:14
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
OJ, du föddes visst igår. Nej, det menar jag inte.
Starkt argument. Ska du förklara eller bara dumförklara?
Citera
2026-07-28, 23:16
Avstängd
Citat:

Hur S ska styra Sverige? Med järnhand. Allt blåbrunt måste avlägsnas.
Citera
2026-07-29, 00:46
Medlem
Citat:
Ett fantasiscenario. KD skulle aldrig släppa fram en socialdemokratisk regering eller en regering som är beroende av S.

Du ligger fortfarande hopplöst efter, det där har jag redan skrivit i tråden. Häng med lite för fan. Det KD sagt, som jag också redan skrivit i tråden, är att de kan tänka sig att samarbeta med S i enskilda frågor där de har liknande syn, som energipolitiken nu när S plötsligt har kovänt vad gäller kärnkraften. Återstår dock att se hur länge den kovändningen gäller, antagligen inte längre än till valdagen.
Citera
2026-07-29, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Starkt argument. Ska du förklara eller bara dumförklara?

Jag är inte någon förskolelärare som lägger min tid på att lära folk som inte ens fattar vad en minoritetsregering är. Läs på! Du behöver inte dumförklaras, du gör dig själv till en idiot alldeles utmärkt på egen hand.

Som jag redan skrivit, det vore inte första gången S regerar på egen hand som minoritetsregering, något Maggan sagt hon kan tänka sig, och konstigt vore det annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in