Igår, 23:10
Medlem
Rumpkorvens avatar
Alla vet att det tyvärr blir en vänsterregering efter valet. Förskräckligt. Men eftersom S kopierat SD:s invandringspolitik och gått mer höger ut så blir det ännu svårare för S att bilda regering när radikala partier som V och MP fuckar upp allt för S. Så vilka skulle S kunna bilda regering med? Vad är mest logiskt att S gör?

Socialdemokraterna, Centern och Kristdemokraterna skulle nog vara en lågoddsare va?
Citera
Igår, 23:26
Medlem
S bästa alternativ är att satsa på att regera själv med stöd av V, MP och C, det är antagligen enda chansen att få något att fungera ens hjälpligt. V ligger högre än MP och kommer rätteligen ha mycket svårt att bli åsidosatta i en regeringsbildning där MP kommer i regering men inte V. Och om V kommer i regering kommer det bli ytterst svårt för C att ge en sådan regering sitt stöd.

Så den enda möjliga lösningen är en ensam minoritets-S-regering, och det är ju verkligen inget nytt.

Lite märklig kan tyckas Centerns hållning som är allt annat än konsekvent, där C stöttar en regering som är beroende av V, men inte kan stötta en regering som är beroende av SD. Det visar tydligt att C är mer kommunistiskt än borgerligt.

Som läget ser ut nu gissar jag på en ren S-regering. Visserligen en katastrof för Sverige, men troligen en mindre katastrof än en regering med V och eller MP i. Tyvärr ser det tufft ut för de borgerliga, men vi får väl, för Sveriges skull, hoppas att de tar sig i kragen och vinner över tillräckligt med väljare till valdagen.
Citera
Igår, 23:35
Medlem
a-mortals avatar
Man kommer komma fram till att det blir bäst om att alla riksdagspartierna får sitta i regeringen, solidariskt håller ihop.
Citera
Igår, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
S bästa alternativ är att satsa på att regera själv med stöd av V, MP och C, det är antagligen enda chansen att få något att fungera ens hjälpligt. V ligger högre än MP och kommer rätteligen ha mycket svårt att bli åsidosatta i en regeringsbildning där MP kommer i regering men inte V. Och om V kommer i regering kommer det bli ytterst svårt för C att ge en sådan regering sitt stöd.

Så den enda möjliga lösningen är en ensam minoritets-S-regering, och det är ju verkligen inget nytt.

Lite märklig kan tyckas Centerns hållning som är allt annat än konsekvent, där C stöttar en regering som är beroende av V, men inte kan stötta en regering som är beroende av SD. Det visar tydligt att C är mer kommunistiskt än borgerligt.

Som läget ser ut nu gissar jag på en ren S-regering. Visserligen en katastrof för Sverige, men troligen en mindre katastrof än en regering med V och eller MP i. Tyvärr ser det tufft ut för de borgerliga, men vi får väl, för Sveriges skull, hoppas att de tar sig i kragen och vinner över tillräckligt med väljare till valdagen.
V ska ju rösta rött om dom inte sitter med och C kanske trycker rött (eller gult).
Kan tänka mig efter någon runda så trycker C gult för Tidö och då förmodligen blir det fortsatt Tidö.
Men allt står i stjärnorna och håller partier det man nu går ut med?
Citera
Igår, 23:44
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:

Vi vill ju ha plats i regeringen

S Mp V och KD i regeringen låter vettigare.

V blir ett jävla problem. Inte bara som parti, utan även alla dårar som finns i partiet. Jag tror S helst undviker V om de kan.
Citera
Igår, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
V ska ju rösta rött om dom inte sitter med och C kanske trycker rött (eller gult).
Kan tänka mig efter någon runda så trycker C gult för Tidö och då förmodligen blir det fortsatt Tidö.
Men allt står i stjärnorna och håller partier det man nu går ut med?

Jo, C går ju inte att lita på för fem öre, men har svårt att se att de skulle rösta gult för en regering där SD sitter med. Då tror jag mer på att de släpper fram en ren S-regering, och det tror jag att V också kommer göra. Problemet för V är om de blir förbigångna av MP. Om "alla behandas lika" blir det svårare för dem att försvara konsekvenserna av att vägra släppa fram S som en enskild minoritetsregering, vilket skulle kunna leda till omval eller en Tidö-regering.
Citera
Igår, 23:51
Medlem
Citat:
Jo, C går ju inte att lita på för fem öre, men har svårt att se att de skulle rösta gult för en regering där SD sitter med. Då tror jag mer på att de släpper fram en ren S-regering, och det tror jag att V också kommer göra. Problemet för V är om de blir förbigångna av MP. Om "alla behandas lika" blir det svårare för dem att försvara konsekvenserna av att vägra släppa fram S som en enskild minoritetsregering, vilket skulle kunna leda till omval eller en Tidö-regering.
Det kanske blir extraval har för mig att Löfven sa att det skulle kosta en halv miljard och tyckte det var mycket så han slet, för mig är det en liten slant till vissa andra kostnader och en viktig sak så det inte blir som tidigare åtta åren, S regering med borgerlig budget.
Citera
Igår, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Vi vill ju ha plats i regeringen

Vi? och vilka är vi?

Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
S Mp V och KD i regeringen låter vettigare.

V blir ett jävla problem. Inte bara som parti, utan även alla dårar som finns i partiet. Jag tror S helst undviker V om de kan.

S Mp V och KD? är du tappad bakom en vagn? KD och V i samma regering

Nej du, det är snarare i så fall S+MP+C+KD i någon form av konstellation, men det är antagligen även i det fallet utan KD i regering. Har mycket svårt att tro att KD skulle sätta sig i regering med S och MP. Möjligen att de gör som C och säljer sitt stöd till en S-regering dyrt mot att S genomför en massa KD-politik. S har ju visat sig vara till salu till högstbjudande och ställer upp som den billigaste horan på precis allt, bara de får regeringsmakten. Men frågan är om KD går så långt och frågan är om S kommer behöva KD's stöd. Jag tror med på en ensam S-regering med stöd av V, MP och C. Det funkar för alla. V kan säga att de inte blir trampade på, C kan säga att V inte sitter i regering och MP har inte så mycket att säga annat än att de kräver att bli lyssnade på för att lämna sitt stöd. Sedan är det upp till S att balansera på den mycket smala lina som en minoritetsregering med ett så ideologiskt skiftande stöd innebär. Men det har ju som sagt gått bra förr. Och visst, det har gått illa förr också. Men görbart är det. Frågan är om Maggan klarar det. Hennes track-record på den punkten är ju inte helt lysande, om man säger så. Hon har väl världsrekordet i kortaste tid som statschef. Men hon kanske lärt sig något sedan dess.
Citera
Idag, 00:03
Medlem
Citat:
Vi? och vilka är vi?

S Mp V och KD? är du tappad bakom en vagn? KD och V i samma regering

Nej du, det är snarare i så fall S+MP+C+KD i någon form av konstellation, men det är antagligen även i det fallet utan KD i regering. Har mycket svårt att tro att KD skulle sätta sig i regering med S och MP. Möjligen att de gör som C och säljer sitt stöd till en S-regering dyrt mot att S genomför en massa KD-politik. S har ju visat sig vara till salu till högstbjudande och ställer upp som den billigaste horan på precis allt, bara de får regeringsmakten. Men frågan är om KD går så långt och frågan är om S kommer behöva KD's stöd. Jag tror med på en ensam S-regering med stöd av V, MP och C. Det funkar för alla. V kan säga att de inte blir trampade på, C kan säga att V inte sitter i regering och MP har inte så mycket att säga annat än att de kräver att bli lyssnade på för att lämna sitt stöd. Sedan är det upp till S att balansera på den mycket smala lina som en minoritetsregering med ett så ideologiskt skiftande stöd innebär. Men det har ju som sagt gått bra förr. Och visst, det har gått illa förr också. Men görbart är det. Frågan är om Maggan klarar det. Hennes track-record på den punkten är ju inte helt lysande, om man säger så. Hon har väl världsrekordet i kortaste tid som statschef. Men hon kanske lärt sig något sedan dess.
Den stora knäckfrågan är/blir få igenom en budget som passar för en hoppande majoritet...
Citera
Idag, 00:05
Medlem
Citat:
Det kanske blir extraval har för mig att Löfven sa att det skulle kosta en halv miljard och tyckte det var mycket så han slet, för mig är det en liten slant till vissa andra kostnader och en viktig sak så det inte blir som tidigare åtta åren, S regering med borgerlig budget.

Problemet med ett nyval är att det inte finns någon anledning att tro att valresultatet skulle bli annorlunda. Det behövs införas en mekanism i svenska val där, åtminstone vid ett omval, de mindre partierna helt enkelt utesluts så att man kan få en tydligare majoritet. Exvis vid omval plockas den lägre hälften av partierna bort. Regeringsmakten röstas fram utifrån mandatfördelningen vid omvalet, men riksdagsmandaten fördelas enligt riksdagsvalet.
Citera
Idag, 00:09
Medlem
Citat:
Problemet med ett nyval är att det inte finns någon anledning att tro att valresultatet skulle bli annorlunda. Det behövs införas en mekanism i svenska val där, åtminstone vid ett omval, de mindre partierna helt enkelt utesluts så att man kan få en tydligare majoritet. Exvis vid omval plockas den lägre hälften av partierna bort. Regeringsmakten röstas fram utifrån mandatfördelningen vid omvalet, men riksdagsmandaten fördelas enligt riksdagsvalet.
Visst finns risken men då har partierna blottat sig vad dom kan tänka sig för regering och då får man välja "nytt parti" som inte svikit sin ståndpunkt och är på "sin sida"
Visst ett problem är småpartiers stora makt.
Citera
Idag, 00:32
Medlem
Citat:
Den stora knäckfrågan är/blir få igenom en budget som passar för en hoppande majoritet...

Jag tror faktiskt inte det bör vara några större problem. Det är väl i så fall marknadshyrorna, om nu C ställer det som ett krav, men det är nog tveksamt.

Skillnaderna kring ersättningssystem, arbetsmarknad och skatter kan hanteras genom kompromisser där välfärdssatsningar kombineras med vissa företags- och jobbskapande reformer. Här står partierna inte head-to-head i sina kärnfrågor.

Kärnkraften lär inte bli någon konflikt, en S-regering lär inte driva fram ny kärnkraft mot stödpartiernas vilja, de lägger gärna ner vet vi av erfarenhet, bara de får regeringsmakten. När det gäller vinster i välfärden kan partierna enas om begränsningar och skärpt kontroll utan att införa ett fullständigt förbud, det faller inom ramen för alla partiers mål på ett eller annat vis. Även migrationspolitiken bör kunna hanteras, eftersom S sannolikt skulle anpassa sin nuvarande restriktiva retorik för att säkra regeringsmakten, samtidigt som övriga partier är mer öppna för invandring. Försvarspolitiken innebär inte heller några större budgetmässiga motsättningar i detta vänsterblock.

Sammantaget finns alltså goda möjligheter att få igenom en gemensam budget. Där enighet saknas kan partierna kompromissa, skjuta frågan på framtiden eller behålla rådande ordning. Den främsta utmaningen blir därför inte enskilda sakfrågor, utan att fördela reformer och symboliska framgångar så att både C och V kan motivera sitt stöd inför sina respektive väljare. Det bör de kunna klara utan större problem, give and take från båda sidor på ett smart sätt.
Det var inga sådana budgetproblem för S senast. När maggan tvingades avgå berodde det på att S förhandlat med V om budgeten. C accepterade då inte att V fick sådant inflytande. Sedan dess har C fortsatt vänster ut och linje nu är att inte rösta fram en regering där V ingår. En regering med stöd av V går nu alltså utmärkt för C.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in