2026-07-28, 18:08
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
OT, men...
Så är det nog också, men varför släppte sossarna med bihang in lika många då?
Vad hade de för skäl att göra det?

Av humanitära skäl förstås. Men invandring är inte bara OT i den här tråden, det är inte ens en inrikespolitisk fråga längre, eftersom EU:s nya asyl- och migrationspakt avgör hur stort proportionellt ansvar medlemsländerna kommer ta. Så du kan släppa det.
Citera
2026-07-28, 18:12
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Arbetslösheten bland utrikesfödda minskar faktiskt. Störst ökning bland svenska akademiker, på grund av högerregeringens kassa tillväxtpolitik och nedskärningar i offentlig sektor.

Så, hur tänker du sossarna få folk i arbete? Större offentlig sektor som kan anställa de som, av ett eller annat skäl, den privata sektorn idag inte anställer? Om ja, hur ska den satsningen i sådana fall finansieras? Högre skatter, lån, eller genom att ta från andra budgetposter, och i sådana fall vilka?

Jag tror att de flesta är ganska på det klara med att ett regeringsskifte inte direkt skulle stärka det privata näringslivet.
Citera
2026-07-28, 18:13
Medlem
Sverige är numera ett niggerland där ~20% av befolkningen är lågintelligent bajs som företagen inte ens vill ta med tång, men det får man inte säga.

Hur exakt ska någon med genomsnittlig IQ på 80 bidra till det högteknologiska samhälle vi numera lever i?
Citera
2026-07-28, 18:18
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Jag kollade Arbetsförmedlingen precis innan jag postade inlägget, så min uppgift är dagsaktuell: 65 430 jobb - totalt i hela Sverige alltså.

Det är duktigt gjort immediately att du uppenbart missat att läsa TS där det står att de flesta arbetsgivare inte går till arbetsförmedlingen för kompetens.

Läskunnighet är inte din grej va? Seriöst jag som ändå är vänsterlutad till viss del skäms när jag ser detta...
Citera
2026-07-28, 18:20
Medlem
Citat:
Arbetslösheten bland utrikesfödda minskar faktiskt. Störst ökning bland svenska akademiker, på grund av högerregeringens kassa tillväxtpolitik och nedskärningar i offentlig sektor.

Så du ser inget problem med 200 000 nya medborgarskap samtidigt som du svärtar ner regeringen för 100 000 nya arbetslösa? Att det dras ner på onödiga myndigheter är ju bara positivt, vi ska inte ha en massa låtsasjobb i Sverige. Hoppas det bara är början. Tillväxt är väl för övrigt något som ni kommunister skyr som pesten?!
Citera
2026-07-28, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Mnja. Du har inte kommit med några bevis. Du har bara skrivit att det är så. Inte för att jag säger emot dig, jag påpekar bara att du inte kommit med några bevis men påstår att det är bevisat att "många av AF:s annonser inte handlar om riktiga jobb"

Exempel: Ericsson ska anställa en ingenjör. Tio rekryteringsfirmor får reda på det och stoppar in en annons vardera på Platsbanken. Nu ser det ut som det finns tio jobb lediga istället för ett.
Citera
2026-07-28, 18:40
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Sverige befinner sig i en paradoxal situation med hög arbetslöshet, samtidigt som företagen skriker efter arbetskraft. Sex av tio företagare skulle inte överväga att rekrytera via Arbetsförmedlingen. Arbetsmarknadsminister Johan Britz säger att han har förståelse för det, eftersom många jobb förmedlas på andra sätt.

Ministern pekar också på att arbetssökande har ett eget ansvar och behöver ”ta de jobb som finns”.

Källa: https://www.sverigesradio.se/artikel/minister-vill-se-hogre-krav-pa-arbetslosa-ta-de-jobb-som-finns

Vad tycker ni? Kan de arbetslösa ta de jobb som finns?
Med 100 000 akademiker arbetslösa kan man ju tycka att det borde finnas läge för att hitta matchningar men företagarna är alltför kräsna och generellt sett är det svårt att hitta arbetsförmedlare oavsett sektor som klarar av jobbet att hitta matchningar. När det inte fungerar i en sån här tid blir man orolig minst sagt. Kommer ihåg nån historia jag hörde om nån som varit hos privat arbetsförmedlare . Hon hade hittat ett jobb som hon tyckte passade som "hand i handske". Den arbetslöse uttryckte betänkligheter kring att det verkligen var en bra match och kanske var lite väl enkelt. Väl vid intervjun kom det redan efter fem minuter från arbetsgivaren att "Du verkar lite väl överkvalificerad för det här jobbet" och så hade den här arbetsförmedlaren spillt tid med både sin kund och den hon ville förmedla jobb till.
Citera
2026-07-28, 18:43
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Hur mycket av det du säger stämmer? Hittar verkligen inte företagare folk? Jo det gör dem men de fall för det inte funkar är de du god höra om. Hur många gick kursen du refererar till? Tyvärr är det väl sommarkurser för att fylla ut får att få CSN på domaren som spökar.
Jag har ingen aning med finns ju 150 000 lediga jobb så någonstans funkar det inte då vi har 500 000 arbetslösa. Jag ar inte refererat till någon kurs mer än att jag tycker att det kunde vara bra om det fanns sådana.
Citera
2026-07-28, 18:44
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Enligt brave:

Så du missade på mer än hälften. Men oavsett så finns det fler arbetslösa än vad det finns jobb. Sedan kan man fundera över hur många av dessa arbetslösa som i praktiken är icke-anställningsbara och/eller saknar kompetens för många av de lediga arbeten som finns.

Hur motiverar man en 50 år gammal utlänning som redan går på soc och spenderar hela sin dag med att dricka thé, umgås med familjen och vänner till att istället börja jobba 40 timmars veckor med något slitgöra för nästan samma peng?
143 600 är den ackumulerade summan av jobb som fanns tillgängliga under perioden. Vill du räkna på samma sätt med arbetslösa kanske siffran ligger på 530 000 istället 500 000. Räknar man på antal jobb och antal arbetslösa under en viss dag blir det mycket mer jämförbara siffror.
Citera
2026-07-28, 18:45
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Så, hur tänker du sossarna få folk i arbete? Större offentlig sektor som kan anställa de som, av ett eller annat skäl, den privata sektorn idag inte anställer? Om ja, hur ska den satsningen i sådana fall finansieras? Högre skatter, lån, eller genom att ta från andra budgetposter, och i sådana fall vilka?

Jag tror att de flesta är ganska på det klara med att ett regeringsskifte inte direkt skulle stärka det privata näringslivet.

Det är klart att det privata näringslivet tjänar på att låg- och medelinkomsttagare får skattesänkningar och kan konsumera mera och tillväxten kan ta fart. Högern har gett skattelättnader åt höginkomsttagare och förmögna, som bara hamnar i fonder och aktier. Det genererar ingen konsumtion.

Men ja, sossarna har även en helt annan politik när det gäller samhällsinvesteringar och det genererar massor med jobb. Det är förstås helt absurt att undersköterskor går hemma arbetslösa när de äldre blir fler, och elevstödjare och fältassistenter sitter hemma med a-kassa medan tonåringar dras in i kriminella gäng.
Citera
2026-07-28, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Exempel: Ericsson ska anställa en ingenjör. Tio rekryteringsfirmor får reda på det och stoppar in en annons vardera på Platsbanken. Nu ser det ut som det finns tio jobb lediga istället för ett.

Vad har du för belägg på att det går till så och att detta är vanligt förekommande? Återigen har du inte kommit med några som helst belägg utöver dina egna påståenden
Citera
2026-07-28, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Jag har ingen aning med finns ju 150 000 lediga jobb så någonstans funkar det inte då vi har 500 000 arbetslösa. Jag ar inte refererat till någon kurs mer än att jag tycker att det kunde vara bra om det fanns sådana.

Det är enkelt de 150 000 jobben kommer till största delen tas av andra än de arbetslösa för de kommer bedömas som mer kompetenta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in