Citat:
Ursprungligen postat av Azrali
Syftar du på försäkrings reklamen där man vill få fler kvinnor i näringslivet?
För den tycker jag knappast du kan använda som exempel där man använder negrer just för att de är negrer, jag tycker de snarare ger en bra bild av hur toppen av näringslivet ser ut.
Negerinslaget i den fullkomligt efterblivna reklamfilmen är väl Socialdemokorporativistiska Fredsälskande Folksams sätt att säga att företag är internationella (ondskefulla).
Citat:
Rent allmänt tycker jag inte det är särskilt mycket negrer i TV reklam, iallafall inte en överrepresentation, tycker snarare bara det ger en ungefärlig bild av Sverige,eller?
Det är ju en klar överrepresentation, och folk reagerar ju just för att det inte på långa vägar är en representativ andel. Skulle en besökande utlänning försöka bilda sig en uppfattning om svensk demografi utifrån reklamfilmer så skulle han tro att vår befolkning till en fjärdedel utgörs av negrer. Negerkvoten är alldeles uppenbart medvetet skapad. En annan kanske anmärkningsvärd sak är att man aldrig(?) ser somalinegrer i reklamfilmer, trots att det antagligen är den vanligaste negern i Sverige. Folk i allmänhet, och numera t.o.m. reklambyråer, har väl sakta men säkert lärt sig att somalier inte kan kopplas till något positivt.
Jag vet inte om det är ett så lyckat grepp enbart för att skaffa sig uppmärksamhet, som någon skrev. Själv distraheras och irriteras jag av den oftast malplacerade negern, och om jag ens uppfattar produkten så får jag en mer eller mindre undermedveten naturlig motvilja mot den. Det är ett så plågsamt uppenbart och genomskinligt grepp: "Titta på oss så coola/toleranta/moderna/vad-man-nu-vill-säga vi och vår produkt är!"
Om det är "nysvenskar" man vill appellera till så är man nog också ute och cyklar. De stora subgrupperna där är ju t.ex. araber och ex-jugoslaver, och de verkar ju i gemen verkligen
avsky negrer.
Jag tror inte att man vill appellera till negrerna själva. De är väl en ungefär lika köpstark grupp som vänsterhänta blinda lesbianer över 70 år.