2026-07-28, 17:26
Medlem
Arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) och många andra politiker lyfter ofta fram två siffror: antalet arbetslösa i ena handen och antalet lediga jobb i den andra. Bilden som lätt skapas är att problemet skulle vara enkelt om de arbetslösa bara tog de lediga jobben så var saken löst.

Men arbetsmarknaden fungerar inte så enkelt.

En ledig tjänst betyder inte automatiskt att det finns en arbetslös person som passar för jobbet. Många jobb går till personer som redan arbetar och byter arbetsgivare, vilket i sin tur skapar en ny vakans. Andra går till personer som kommer direkt från utbildning eller annan sysselsättning.

För de långtidsarbetslösa är tröskeln ofta ännu högre. Det handlar om kompetens, erfarenhet, geografisk matchning och vilka krav arbetsgivarna ställer.

Det finns tyvärr ingen officiell statistik för hur många av jobben som går till just arbetslösa. Troligen går 80-60 procent till dem med jobb eller som precis avslutat utbildning. Den högre procentsatsen gäller lågkonjuktur och den lägre i högkonjunktur när företagen expanderade mer. Talat vi om långtidsarbetslösa är det troligen så låg som 5 procent vilket utgör närmare hälften av alla arbetslösa.
Senast redigerad av Iq143 2026-07-28 kl. 17:47.
Citera
2026-07-28, 17:36
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Tråd finns! (FB) Arbetsmarknadsminister Johan Britz (L): Ta de jobb som finns
Citera
2026-07-28, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Tråd finns! (FB) Arbetsmarknadsminister Johan Britz (L): Ta de jobb som finns

Ja men handlar inte om hur del han har.
Citera
2026-07-28, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) och många andra politiker lyfter ofta fram två siffror: antalet arbetslösa i ena handen och antalet lediga jobb i den andra. Bilden som lätt skapas är att problemet skulle vara enkelt om de arbetslösa bara tog de lediga jobben så var saken löst.

Men arbetsmarknaden fungerar inte så enkelt.

En ledig tjänst betyder inte automatiskt att det finns en arbetslös person som passar för jobbet. Många jobb går till personer som redan arbetar och byter arbetsgivare, vilket i sin tur skapar en ny vakans. Andra går till personer som kommer direkt från utbildning eller annan sysselsättning.

För de långtidsarbetslösa är tröskeln ofta ännu högre. Det handlar om kompetens, erfarenhet, geografisk matchning och vilka krav arbetsgivarna ställer.

Alla arbetslösa med självrespekt borde vidareutbilda sig tills de blir erbjudna jobb, eller helt enkelt starta eget..
Citera
2026-07-28, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Alla arbetslösa med självrespekt borde vidareutbilda sig tills de blir erbjudna jobb, eller helt enkelt starta eget..
Flytta är ett tredje alternativ om det leder till jobb men lättare sagt än gjort.
Citera
2026-07-28, 17:52
Medlem
Citat:
Hur länge/hur många gånger tycker du att de ska göra det innan det är nog, då?
Citera
2026-07-28, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet

Sålänge de väljer utbildningar som inte leder till något jobb så kan de gott fortsätta att plugga.

Om jag var arbetslös så skulle jag utbilda mig tills problemet var löst.
Om jag då väljer en utbildning där det inte finns några jobb, ja that’s on me, kan man väl säga eller?
Citera
2026-07-28, 18:00
Medlem
Citat:

Tills de får ett jobb.
Citera
2026-07-28, 18:13
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Sålänge de väljer utbildningar som inte leder till något jobb så kan de gott fortsätta att plugga.

Om jag var arbetslös så skulle jag utbilda mig tills problemet var löst.
Om jag då väljer en utbildning där det inte finns några jobb, ja that’s on me, kan man väl säga eller?
Hur länge tycker du att man ska vara arbetssökande innan det är lämpligt att söka en utbildning?
Börjar man utbildningen inom bara några veckor från det att man sökt?
Citera
2026-07-28, 18:22
Medlem
Citat:
Tills de får ett jobb.
Okej. Men det man kanske utbildar sig till kanske hinner bli skit under utbildningen så att när de gått klart utbildningen så är det samma problem igen? Ska de som går massa utbildningar hela tiden, riskera att hamna hos kronofogden pga kass akassa/aktivtetsstöd då under tiden? Ska det inte löna sig att försöka fixa situationen?
Citera
2026-07-28, 18:22
Medlem
Citat:

Det här är en intressant. Särskilt med tanke på att många här på Flashback i andra trådar tycker att möjlighet till utbildning ska begränsas.
Citera
2026-07-28, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Flytta är ett tredje alternativ om det leder till jobb men lättare sagt än gjort.
Nej. För arbetslösheten är ju likadant över hela landet, så vad skulle förändras av att slita upp hela sitt liv och flytta till andra änden av landet för exakt samma sak, arbetslöshet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in