2026-07-27, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Hon har alltså ägnat de senaste åtta åren till att skaffa precis de många barn hon nu inte tycker hon har råd att ta hand om , borde inte Arbetet ha frågat henne hur hennes långsiktiga plan var ?

Det borde både Arbetet och SR frågat. Dock är ju problemet att det då inte lär funka som snyftis-inslag.
Citera
2026-07-27, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Hon har inte råd att köpa lunch när de är ute säger hon, utan behöver ta med sig matsäck.

Att äta på MacDonalds och liknande kostar minst 400 kr för en familj på 4-5 personer. Jag har inte heller råd med det, om det inte handlar om att man inte kan ha med sig mat när man är ute av logistiska skäl.

Jag tycket det verkar som att de pengar hon har att röra sig med är precis lagom. Även om hon fick 100.000 kr i månaden skulle det alltid vara något hon behöver unna sig och inte har råd med. Livsstilsinflation har ingen övre gräns.

Hon kunde ju åtminstone uppvisat någon form av rimligt tänkande men icke.
Jag har råd att äta hämt-/utemat varje dag men jag lägger hellre mina pengar på något vettigare. Prioriteringar alltså. Laila kunde kanske prova det?
Citera
2026-07-27, 21:23
Medlem
FuckSwedens avatar
Usch vad jag kräks när jag ser det där WT-bruden!

Såg att P4 Kristianstad har gjort en artikel om henne, och även ett Facebookinlägg, där kommentarsfältet såklart är avstängt.

Varför ifrågasätter de inte henne?

Hon påstår att hon inte har pengar till glass till barnen? Nää men köp storpack då för i helvete. Det behöver ju inte vara styckglass för 32 kr styck!
Citera
2026-07-27, 21:24
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covergirl
P4 Kristianstad hade inslag med henne idag. Där framkom det att hon inte jobbat sedan 2018 utan därefter antingen varit sjukskriven, arbetslös eller föräldraledig.
Du ser själv, hon vill inte jobba!
Citera
2026-07-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Staten krossade kärnfamiljen och tog över rollen som familjeförsörjare, då får de också leva upp till sin påtagna roll kan jag tycka.

Laila har 15 000 efter att hyran är betald, hon har givetvis fler räkningar samt utgifter förutom mat. En plötslig och stor utgift en månad, kan få stora efterdyningar och konsekvenser.

Att medborgarna i ett land går tandlösa är ett tydligt tecken på att landet mår dåligt. Ser det allt oftare numera, ett dåligt betyg till staten.

Dåligt betyg till staten eller dåligt betyg för personerna som inte kan trygga sin egen inkomst?

Jag skjuter på tandläkaren också, men det ser jag som mitt eget fel. Det kostar en del att gå till tandläkaren. Undersökning plus att ta bort tandsten brukar kunna gå på några tusen för mig och då är det inga hål att laga.

Finns vanligtvis ingen månad för mig där jag tänker, ja men nu är en bra månad att lägga 3000 kr på tandläkaren.

kan jag göra det? Absolut, men då blir ju annat i månaden lidande och därför skjuter jag på det till man får ett extra tillskott av pengar vilket händer någon gång ibland.
Citera
2026-07-28, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Du ser själv, hon vill inte jobba!

Jag har aldrig trott något annat.
Citera
2026-07-28, 04:09
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Dåligt betyg till staten eller dåligt betyg för personerna som inte kan trygga sin egen inkomst?

Jag skjuter på tandläkaren också, men det ser jag som mitt eget fel. Det kostar en del att gå till tandläkaren. Undersökning plus att ta bort tandsten brukar kunna gå på några tusen för mig och då är det inga hål att laga.

Finns vanligtvis ingen månad för mig där jag tänker, ja men nu är en bra månad att lägga 3000 kr på tandläkaren.

kan jag göra det? Absolut, men då blir ju annat i månaden lidande och därför skjuter jag på det till man får ett extra tillskott av pengar vilket händer någon gång ibland.
Staten. Hade tandvård kostat som ett läkarbesök hade fler haft möjlighet att sköta sina tänder.
Citera
2026-07-28, 11:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Precis, det har gjorts skamligt fastän det är helt normalt.

Jag tror att anledningen stavas amerikanisering. Som med mycket annat har amerikaniseringen brett ut sig rejält de senaste 25-30 åren och just inom konsumtion är mönstret väldigt tydligt, det är The American Dream som är ideal-livsstilen som många vill åt. Dvs. en livsstil byggd på materialism och överkonsumtion, där man äter lyxmat ute varje dag, har 2-3 bilar, massor med möbler och elektronik, regelbundna utlandsresor till exotiska platser varje år, märkeskläder, etc.

När jag var barn hade vi inte alls den livsstilen med det hade inte andra familjer heller och det var inte heller ett ideal som man gick och drömde om. Visst att folk kunde kosta på sig något nån gång men då var det inom väldigt tydliga gränser, vi i familjen gick t.ex. ut på restaurang ett fåtal ggr per år i samband med att nån fyllde år, men då var det en lokal pizzeria. Och det upplevdes då som en lyx. Att förvänta sig att man ska gå ut och äta eller ännu värre sitta hemma och beställa Foodora till nästan varje måltid är ju absurt.
Citera
2026-07-28, 13:29
Medlem
Libertarismuss avatar
Om hon käkade lite mindre snabbmat, godis och chips skulle hennes ekonomi se bättre ut. Dessutom tror jag inte hennes barn behöver äta mer glass utan skulle må bättre av hemlagad mat.
Citera
2026-07-28, 13:34
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babyhime
Hur kan du jämföra en ensam gammal tant med en fembarnsmamma?

Tycker ni på allvar att 15.000 på fem pers är mycket?
Med tanke på att hon inte har ett jobb utan ligger hemma och latar sig så är det jävligt mycket gratis-pengar, ja. Hon har gratis hyra, sjukvård, utbildning, barnbidrag och får dessutom 15k extra att göra vad hon vill med. Då är man bortskämd, inte fattig.
Citera
2026-07-28, 13:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imaginary689
Varför ska hon få gratis pengar? Nej. Dra in alla bidrag och sänk skatten för oss som jobbar. Mindre hjälp och mer eget ansvar måste till.
Instämmer helt. Hon ska få 0 kr i bidrag.

Det som kommer hända är att hon inser att hon måste få pengar någonstans ifrån, alltså skaffa sig en man. Men ingen man vill ha en tjock padda som hon är. Därför kommer hon att gå ner i vikt och bli mer åtråvärd för män. En man kommer fånga upp henne och betala för henne och hennes barn uppehålla. Hon går ned i vikt och slutar vara en parasit, samt att barnen får en bättre förebild till mamma. Win-win-win.
Citera
2026-07-29, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Perstorp, har tidigare uppmärksammats för att de lockat till sig ekonomiskt utsatta personer på grund av tillgång till hyresrätter utan hårda inkomstkrav.

Laila bor i en hyrd villa. Att ha hus och trädgård är inte allom givet. Då har de fyra hemmaboende ungarna en egen trädgård att ha sommarlov i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in