Folk tycker nog snarare att hon inte skulle skaffat många barn.
Boenderelaterade kostnader lär ju äta upp ca 4000, sedan har de 11 000 kvar vilket är 2200 per person. Det räcker ju. Men det kräver noga planering. Hon har ju sociala kontakter där de verkar sälja/köpa/byta kläder och leksaker och hon säger i radioinslaget att de tar med matsäck om de åker någonstans.
Det hon verkar sakna är att impulsköpa till barnen, typ glass, snabbmat och godis. Klart att ser barnen att andra får så undrar de väl. När jag var liten fanns ingen sådan hets. För då var de flesta i samma båt och ingen skämdes för att inte ha pengar till lyx. Snarare såg man ned ifall någon lyxade på något helt onödigt.
Godispengar hade jag absolut ibland som barn, men det var ofta äldre släktingar som stack till mig de pengarna. När jag blev ett äldre barn fick jag varannan vecka att köpa en serietidning och lite godis av föräldrarna. Jag hade absolut inte dött utan detta. Eftersom vi inte hade föräldrar hemma så åt vi mest bröd som var billigt på den tiden, ost var billigt med. Det fanns ingen mamma hemma hela tiden som gjorde varm mat. Man kom hem, tog mackor och mjölk om man inte ätit så mycket i skolan. Sedan när föräldrarna kom hem så åt vi fler mackor eller kanske kräm och mjölk. Nyckelbarn sedan 7 års ålder.
Trots det har jag noll känsla av att vi var fattiga. Vi svalt aldrig. Vi hade kläder. Vi hade en lägenhet att bo i. Man ärvde kläder och åkte till något konstigt klädlager på landet där det var billigt. Vi åkte inte på massa utlandsresor. Vi var mest hemma på sommaren och vi barn njöt av sommarlovet. Vi var ute och lekte, var ute och cyklade (mina föräldrar var noga med att vi skulle ha cyklar) och fanns det någon annans föräldrar som var lediga kunde de ta med en till någon iskall sjö för att bada. Var mina föräldrar lediga så åkte vi som familj och badade i en sjö, och vi hade alltid eget fika med oss. Det är absolut inget fel med det.
Fick glass ibland, men det normala var att man badade och åt när man kom hem, alternativ matsäck. Visst att vi barn tjatade och ville ha saker men de vuxna sa att vi har inte råd. Då fick man acceptera det. Tror inte att man uppfostrar barnen med att de får allt, även om man har pengar. Då tappar de respekten för pengar och kommer bli slösaktiga vuxna. Folk får inse att det är bra att säga nej till barnen ibland.
Skulle hon behöva ha soc, så är de hyfsat generösa med pengar till barn. Där jag bor, oavsett om de vuxna jobbar, studerar, praktiserar, är sjuka, har soc, så många skickar tusentals kronor till sin släkt i hemlandet. Där kommer barnen ikläm på riktigt. Till den grad att det inte finns mat på bordet. Det är en mer äkta barnfattigdom. Hur de ens klarar sig över sommaren vill jag inte tänka på. Innan fanns det sommarskola och där fick barnen mat. Nu har vi inte det mer.