2026-07-26, 19:45
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Var står det att hon inte har soc ?
Ser inte ett enda ord i artikeln om det äldsta barnets eventuella ekonomi förutom att mamman inte längre får hennes studiebidrag sommartid , har du annan artikel än den som Arbetet skrivit ?
Står inte hon skriven på samma adress som sina föräldrar kan hon söka eget socbidrag , i synnerhet som föräldrarna inte verkar klara av att ens försörja sig själva , än mindre henne .
Det framgår inte om hon bor på elevhem på annan ort , har egen lägenhet eller om hon är inhyst hos vänner /släktingar .
Vi vet egentligen ingenting .

OM föräldrarna inte kan försörja sig varken sig själva eller barnen ramlar ansvaret vidare till skattebetalarna , hade uppväxtkamrater vars föräldrar var missbrukare och de ungarna bodde i soc-finansierade lägenheter och fick matpengar av soc under hela gymnasietiden .
Ett av mina barnbarn som är i den åldern har en flickvän som lever på det viset just nu .

Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Vet vi det med säkerhet? Enligt artikeln:

Möjligt att försörjningsstöd/socialbidrag kompletteras upp till riksnorm för familjen inkluderas i bidragen, men att det inte nämns.

Jag och andra med mig har konstaterat att vi inte vet om hon försörjer det äldsta barnet, men att det skulle kunna vara så, dvs inte omöjligt.

Vi vet att hon inte har soc, för man får nödvändig tandvård av soc.
Senast redigerad av zombie-nation 2026-07-26 kl. 19:51.
Citera
2026-07-26, 19:49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imaginary689
Jag har inga barn. Tänker inte så mycket på det. De får väl bli omhändertagna av socialen eller nåt. Skiter väl jag i.

OK, så med din inställning så bryr vi alltså oss inte om barn i vårt land. Jag tycker ändå att ett modernt land inte ska ha barn som far illa.
Citera
2026-07-26, 20:44
Medlem
P4 Kristianstad hade inslag med henne idag. Där framkom det att hon inte jobbat sedan 2018 utan därefter antingen varit sjukskriven, arbetslös eller föräldraledig.
Citera
2026-07-26, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
OK, så med din inställning så bryr vi alltså oss inte om barn i vårt land. Jag tycker ändå att ett modernt land inte ska ha barn som far illa.
Du har rätt till din åsikt.
Citera
2026-07-26, 21:47
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covergirl
P4 Kristianstad hade inslag med henne idag. Där framkom det att hon inte jobbat sedan 2018 utan därefter antingen varit sjukskriven, arbetslös eller föräldraledig.
Bra rubrik till inslaget…
Citat:
Fembarnsmamman Laila har inte råd med glass
https://www.sverigesradio.se/artikel/sommaren-ar-ekonomiskt-tuff-for-laila-i-perstorp
Citera
2026-07-26, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Bra rubrik till inslaget…

https://www.sverigesradio.se/artikel/sommaren-ar-ekonomiskt-tuff-for-laila-i-perstorp

Glömde hon att frukt och riskakor var den nya inriktningen för hennes barn?
Citera
2026-07-26, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Morsan hade 15k ut i pension, 10k i hyra + hemtjänst på det, inga bostadstillägg eller andra bidrag. Ändå hade hon råd att äta mat och gå till tandläkaren och köpa medicin. Men morsan var ingen flodhäst heller.

15k EFTER räkningarna är betalda är ganska bra ändå, även om hon har 5 knoddar. Som någon nämnde, hon borde haft en kork i det privata för länge sedan.

Jodå, jag har barn så jag vet det kostar, men man rättar då munnen efter matsäcken helt enkelt. Man behöver inte dricka energidryck, äta turkpizza, ungarna behöver inte rida eller spela hockey.

Edit. Otippat det är ett huckle! Ett svenskt huckle, tvi!!
Hur kan du jämföra en ensam gammal tant med en fembarnsmamma?

Tycker ni på allvar att 15.000 på fem pers är mycket?
Citera
2026-07-26, 23:32
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Jag och andra med mig har konstaterat att vi inte vet om hon försörjer det äldsta barnet, men att det skulle kunna vara så, dvs inte omöjligt.

Vi vet att hon inte har soc, för man får nödvändig tandvård av soc.
Efter åratal av tjatande möjligen , kan gå snabbare om du tillhör nyadeln .
Citera
2026-07-26, 23:35
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covergirl
Hon har alltså ägnat de senaste åtta åren till att skaffa precis de många barn hon nu inte tycker hon har råd att ta hand om , borde inte Arbetet ha frågat henne hur hennes långsiktiga plan var ?
Citera
2026-07-26, 23:42
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Sant. Tandvård betalar sig snabbt när man betänker att en hjärtinfarkt lätt kostar samhället en mille.
Det hade nog varit en ännu bättre affär för samhället att sterilisera henne innan hon skaffade en skrälldus ungar att missköta och lära upp till nya socialbidragstagare .

Nu är detta en sossig väg att gå , (S) höll ju på med sådant ända från hitlertiden och långt in på sjuttiotalet och definitivt inget jag förordar att vi inför , men rent samhällsekonomiskt vore det klart lönsamt .
Citera
2026-07-27, 00:04
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Efter åratal av tjatande möjligen , kan gå snabbare om du tillhör nyadeln .

De flesta kommuner medger samma tandvård på soc som man har om man har kommunens tandvårdskort. Trist om du tillhör en kommun som är striktare.
Citera
2026-07-27, 01:11
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Det hade nog varit en ännu bättre affär för samhället att sterilisera henne innan hon skaffade en skrälldus ungar att missköta och lära upp till nya socialbidragstagare .

Nu är detta en sossig väg att gå , (S) höll ju på med sådant ända från hitlertiden och långt in på sjuttiotalet och definitivt inget jag förordar att vi inför , men rent samhällsekonomiskt vore det klart lönsamt .

Minst kostsamt om alla dör.

Och nej du säger det ju själv att vi inte ska ha sådana fasoner i Sverige så varför ens nämna det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in