2026-07-28, 09:36
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
S bästa alternativ är att satsa på att regera själv med stöd av V, MP och C, det är antagligen enda chansen att få något att fungera ens hjälpligt. V ligger högre än MP och kommer rätteligen ha mycket svårt att bli åsidosatta i en regeringsbildning där MP kommer i regering men inte V. Och om V kommer i regering kommer det bli ytterst svårt för C att ge en sådan regering sitt stöd.

Så den enda möjliga lösningen är en ensam minoritets-S-regering, och det är ju verkligen inget nytt.

Lite märklig kan tyckas Centerns hållning som är allt annat än konsekvent, där C stöttar en regering som är beroende av V, men inte kan stötta en regering som är beroende av SD. Det visar tydligt att C är mer kommunistiskt än borgerligt.

Som läget ser ut nu gissar jag på en ren S-regering. Visserligen en katastrof för Sverige, men troligen en mindre katastrof än en regering med V och eller MP i. Tyvärr ser det tufft ut för de borgerliga, men vi får väl, för Sveriges skull, hoppas att de tar sig i kragen och vinner över tillräckligt med väljare till valdagen.
Bra analys och jag håller med. V och C kommer inte ha något annat val än att släppa fram en S-ledd minoritetsregering. Båda vill inte se 4 år till med Tidö samtidigt som de inte tål varandra. Men å andra sidan vet man aldrig med V. De kräver ju statsråd men som du säger kommer C aldrig kunna acceptera det, då är de de största hycklarna i modern politisk historia och spolar ner allt de står för i toaletten. Problemet med C är ju att de ekonomiskt står till HÖGER om Tidö i princip, de hakar på vänstern enbart pga invandringsfrågan vilket kan komma att stå dem dyrt när deras väljare fattar vad de indirekt röstat fram.
Citera
2026-07-28, 10:02
Medlem
jag tror vi får en ny decemberöverenskommelse då moderaterna bildar minoritetsregering med sossarna igen för att få igenom sin 100 000 per år indiska vibecoders hit för datacenter plan, då kan dom återgå till att smutskasta högern och skryta om att dom är nya arbetarpartiet och vänster igen.
Citera
2026-07-28, 10:12
Medlem
Skulle själv faktiskt föredra en S+M-regering även om det aldrig kommer att hända. Partierna har betydligt mer gemensamt än vad de visar utåt framför allt avseende migration och försvar. Men KD+S+C+MP tror jag inte är orealistiskt. Kanske L också om de mot förmodan överlever.
Citera
2026-07-28, 10:28
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Den stora knäckfrågan är/blir få igenom en budget som passar för en hoppande majoritet...

Exakt! Jag utgår från att det blir en ren S-regering och deras största problem blir att få igenom en budget.
Citera
2026-07-28, 10:32
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Exakt! Jag utgår från att det blir en ren S-regering och deras största problem blir att få igenom en budget.

Tror också på en ren S-regering. Det blir inga problem att få igenom budget, eftersom Centern är öppna för budgetsamarbete med både sossarna och Vänsterpartiet:

Thand Ringqvist öppnar dörren till Vänstern >>
Citera
2026-07-28, 10:34
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Tror också på en ren S-regering. Det blir inga problem att få igenom budget, eftersom Centern är öppna för budgetsamarbete med både sossarna och Vänsterpartiet:

Thand Ringqvist öppnar dörren till Vänstern >>

Då är du betydligt mer optimistisk än jag. Inkompatibla eftergifter med åtföljande krav.
Citera
2026-07-28, 10:38
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Då är du betydligt mer optimistisk än jag. Inkompatibla eftergifter med åtföljande krav.

Jag är optimistisk, eftersom det inte finns några andra alternativ. Centern har helt stängt dörren (och slängt bort nyckeln) högerut med partier och budgetar som ens har indirekt stöd av SD.

Visst kommer det bli tuffa förhandlingar, men sossarna är så pass mycket större än sina potentiella samarbetspartier att de praktiskt taget kan köra över dem fullständigt, precis som de brukar göra. På högersidan är M och SD jämnstora så där uppstår en dragkamp mellan kapitalism och fascism och väljarna kan omöjligt veta vad de får.
Citera
2026-07-28, 10:51
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Jag tror faktiskt att alla Tidöpartier kommer att sitta i opposition vid en valförlust. Det kommer i alla fall att se bra ut i deras väljares ögon, eftersom Tidö har investerat tungt i argumentet att den rödgröna oppositionen är splittrad, inte kan bilda regering och kommer att leda Sverige in i instabilitet.

Tänk om S, V, MP och C hamnar i en långdragen process utan överenskommelse och utan en stabil regering. Det skulle direkt leda till ett starkare Tidö i framtiden, eftersom Tidö är det enda alternativet som snabbt kan bilda regering om de har majoritet. Oppositionen har inte den fördelen.
Du kan ha rätt. Men jag tror att det finns lite större interna motsättningar inom Tidö än många tänker. Och det kan göra det svårt att upprätthålla en enad linje om de inte vinner valet.
Citera
2026-07-28, 11:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Gör det enkelt som GW brukar säga.

Det blir S + MP. V kommer att vika sig som vanligt och inte ingå, de har vikit sig i 60 år, C kan omöjligt ingå för då slukar S dem hela utöver o-logiken i att riksdagens högraste parti samarbetar med S. Egentligen kan inte ens MP ingå för S tar alla deras röstare, men MÅs ledare är lågintelligenta och optimistiska och tror att det går bra denna gång.
Citera
2026-07-28, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Skulle själv faktiskt föredra en S+M-regering även om det aldrig kommer att hända. Partierna har betydligt mer gemensamt än vad de visar utåt framför allt avseende migration och försvar. Men KD+S+C+MP tror jag inte är orealistiskt.

Det är bara en fantasi och kommer inte att genomföras. Helt enkelt för att Tidöpartiernas strategi är att visa folket att de har en stenhård koalition som inte spricker, inte ens vid en valförlust. Samtidigt vill de visa sina väljare att den rödgröna oppositionen är helt splittrad och att det kommer att bli jättesvårt för dem att bilda en stabil regering. De kommer också att ha en stor chans att skada Centerpartiet genom att visa vad ett samarbete med V innebär. Det är mycket mer lönsamt för Tidöpartiernas framtid att inte ge sig in i några förhandlingar. C kommer att ta allvarlig skada av sitt samarbete med V.

Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Men jag tror att det finns lite större interna motsättningar inom Tidö än många tänker. Och det kan göra det svårt att upprätthålla en enad linje om de inte vinner valet.

Som en Tidökärnväljare känner jag inte alls till detta. Om du kan utveckla det lite mer skulle det hjälpa mig att förstå.

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det blir S + MP.

Den här gången är det dock lite annorlunda, eftersom S har gjort u-sväng i många frågor som är helt avgörande för MP: kärnkraft, invandring, straffrätt och bensinpriser. S står väldigt långt ifrån MP numera i dessa frågor.
Senast redigerad av liapunov13 2026-07-28 kl. 12:06.
Citera
2026-07-28, 12:33
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
MP är ju också ett jävla problem? KD skulle aldrig sätta sig tillsammans med V och MP i en regering.

Om du läst tråden så ser du att jag skrev fel. Jag skrev V istället för S
Citera
2026-07-28, 18:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
MP är ju också ett jävla problem? KD skulle aldrig sätta sig tillsammans med V och MP i en regering.

S skulle aldrig sätta sig med Kd heller. Kd och M har samarbetat med Sd. Fundera över hur populär Quisling skulle vara i en norsk regering...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in