Citat:
Ursprungligen postat av
gart
Utmärkt skrivet. Dina slutsatser är riktiga.
Gällande punkt 3, alltså att få ned försäkringspremien, så vill jag minnas att försäkringsbolagen gav upp vid något tillfälle kring 2005-2010 ungefär, och slopade alla premierabatter för mopedförsäkringar. Det är ju det naturliga fordonet att skriva på en förälder istället för en 15-åring. Förmodligen den vanligaste skenregistreringen som finns i det här landet.
Och kidsen kör ju sönder sina moppar dagligen, och det går såklart inte i längden att sälja försäkringar som man går med förlust på.
Jag stod nämligen i begrepp att köpa en pendlingsmoppe vid denna tid, men insåg efter lite undersökningar att försäkringspremien störtdök när man gick upp från 50cc-moped till 51-125cc MC istället. Jag tror att trafikförsäkringen på MC var ungefär 20% av motsvarande på moped, på vuxen ägare med ett antal år prickfri bilkörning.
Det är fantastiskt hur man ska fortsätta uttala sig och leka kunnig men gång på gång visa sig fullständigt okunnig, oinsatt och korkad.
Varför yrar ni om skenförsäkring när ni inte har någon jävla aning om vad det är för försäkring eller upplägg?
Det är krångligare att registrera som ägare och försäkra ett fordon som minderåriga, därför är i princip alla mopeder, a-traktorer, moppebilar och lätta motorcyklar försäkrade på föräldrar. Det vet försäkringsbolagen och har anpassat sig efter det, det är inte skenförsäkring.
Alla försäkringsbolag som har intresse av att försäkra dessa fordon har anpassat sina villkor för det och man får därför svara på en fråga om Förare under en viss ålder ska framföra fordonet. Sen finns det försäkringsbolag som inte vill försäkra vissa fordon och därför sätter höga premier.
Citat:
Ursprungligen postat av
gart
Det jag säger är att det är svårt, som du ser, inte omöjligt. Ju klenare motor desto mer måste föraren jobba för att köra cykeln/moppen/MC:n på bakhjulet, genom att balansera med kroppen, och dessutom måste bakhjulskörningen börja från en lägre hastighet ju svagare motorn är. Du förstår att en tvåhjuilng som redan färdas i 50 km/h kräver mer motorkraft för att driva upp den på bakhjulet än en som rullar i 3-8km/h, till exempel?
När jag säger att "Ett högt effektuttag ur motorn är en förutsättning för den sortens körning som den avlidne ägnade sig åt." så betyder det att jag tittat på offrets filmer på instagram (oreo_exc heter han) och där tycker jag att jag ser ögonblick då han får upp bakhjulet med motorns kraft när han redan rör sig i någorlunda hög fart.
När det gäller de mopeder du sett, så är de troligen trimmade och har en motoreffekt som ligger ungefär på den gräns som finns för laglig lätt MC, alltså 11kW.
Men framförallt drar jag slutsatser gällande motorcykelns motoreffekt utefter modellen och hur den är registrerad.
Kolla på blocket efter KTM 125 EXC så får du se vad säljarna skriver. Varenda är är trimmad så att den inte är laglig längre, och de delar man behöver byta ut för att den ska gå igenom besiktningen vartannat år får man med på köpet.
Men nu är det ju inte svårt, en 99kg motorcykel kan du rycka upp på bakhjulet i princip när som helst med vilken motoreffekt som helst. Speciellt som kille med en kroppsvikt som inte ligger långt under det...
Saknar man vikt och muskler så kan man fortfarande få upp en sån liten motorcykel enkelt igenom att komprimera framgaffeln och studsa upp hojen. En väldigt populär teknik inom sydamerikanska stuntkulturen där dom flesta inte har råd med något annat än 50-250cc cyklar.
Att göra power wheelies som du verkar prata om är den minst relevanta typen av bakhjulsåkning när det handlar om lätta motorcyklar.
Vad är det vi ska titta på blocket efter? Är ingenting konstigt med att motorcyklar kommer med besiktningskit... Det handlar då främst om speglar, lampor, reghållare, avgasrör och liknande som enkelt går att byta inför besiktning. En trimmad motorcykel som inte stämmer överens med sina papper och kräver ombyggnad i motor och förgasare för att klara besiktning är väldigt mycket svårare att sälja, speciellt inom kategorin där föräldrar är inblandade. Så det är inte vanligtvis det man syftar på med besiktningskit i en annons, utan det syftar på styling och saker som enkelt byts...
Man börjar undra på om du ens kört motorcykel.
Tur att du kommer med dina expertutlåtanden trots din fullständiga brist på kunskap inom ämnet, kanske är därför dom är så fruktansvärt fel?
Citat:
Ursprungligen postat av
boboboxbox
Om du bedömer hastigheten för bakhjulsåk på moped till 50 km/h så var det inga moppar längre du såg. Det räknas som lätta motorcyklar när dom är trimmade, och har betydligt mycket fler hästkrafter än Miltons KTM 125 EXC har enligt pappret.
Jo, visst kan man tvinga upp en 4 kW EXC på bakhjulet, men det blir en ganska platt och Meh! resa. Upp som en sol och ner som en pannkaka typ.
Milton hade inte skaffat sig speciellt många åskådare och följare på TikTok med en 4 kW EXC, det vågar jag lova.
Men, det hela är enkelt: den som vill och vågar länka till några av Miltons klipp skall snart nog få veta om hojen var original/begränsad eller fulleffektmodifierad.
Som referens: finsk stuntare på bakan:
https://youtu.be/FH79pMRL1PY
Texten säger 140 km/h, men det kan vi glömma. Klart är dock att hojen inte ligger kvar på 4 kW.
...och förövrigt undrar jag varför fokus i tråden ligger på killen som blev rammad?
Var tog intresset för gärningsmannen vägen - han som satt anhållen och nu är misstänkt för flera (nya!) brott?
Kul med fullständigt okunniga uttalande uppföljt av ett klipp där man lätt tar upp den bakhjulet med hjälp av att studsa framgaffeln på grund av den begränsande motoreffekten.
I västvärlden är en av dom mest populära stunthojarna Honda Grom 125 med 7kw på grund av att dom är så billiga och har så fruktansvärt mycket färdiga stuntdelar att hänga på och är fruktansvärt roligt att åka bakhjul på.
Du kan ju hälsa sydamerikanerna att deras 50-250cc stunting är så tråkig eftersom det är upp som en sol och ner som en pannkaka tydligen?? Men vad vet dom, man bör istället lyssna på er som antagligen inte kan köra på bakhjulet överhuvudtaget.
https://www.instagram.com/reel/DaMKxTuhKov/
Ser ut som att han har skittråkigt på sin lätta encylindriga MC, men det ser dock inte ut som att bli några pannkakor.
Ja, man kan ju undra hur det blev så. Kan det kanske ha något med att ni nötter sprider fullständig skit och lögner som om det vore fakta så att folk måste rätta er, istället för att fokusera på olyckan?