Citat:
Ursprungligen postat av
TenSeven
LLM. Länge leve Milton.
Istället för att bara upprepa "Länge Leve Milton" om och om igen så hade det ju varit bra om den här olyckan kunde bidra till färre dödsolyckor på MC, inte fler.
För att ta det absolut viktigaste först:
Dan*al Sadeghb*g*, (* = i) är orsaken till detta dödsfall. Vi vet inte hur fort han körde men det spelar egentligen ingen roll, man får inte köra på någon, någonsin. Han ska i fängelse, så länge som det bara går. Han är ett jävla kräk.
Det sorgliga är att sådana som han kommer alltid att finnas på vägarna! För ALLA trafikanter men kanske SÄRSKILT för MC-förare, så gäller det att vara förberedda på det. Och det är svårare än man tror. Det bygger nämligen på att du som MC-förare i varje given situation måste övervaka och hitta alla möjliga händelser som kan ske där du kör, samt utarbeta en plan för hur du ska agera om det sker. Det är en förmåga som tar många, många år att bygga och och finslipa. Tyvärr kommer den inte ens av sig själv, utan byggs upp av medveten, tänkande körning.
Det är som att spela schack. Förutse och planera för motståndarens alla drag.
Jag har haft A-kort i åtskilliga decennier. I motsats, kanske, till många MC-förare är jag inte alls missnöjd med hur mina medtrafikanter beter sig, jag tycker att de kör väldigt bra och tar hänsyn. (Möjligen kör jag på "snälla" platser och tider.) Men det är klart att det händer att folk gör dumheter. Än har jag dock aldrig blivit
överraskad av ett dåligt beteende från en ouppmärksam bilist, deras beteende har avslöjat dem som en säkerhetsrisk långt i förväg. Jag tittar och försöker läsa av bilars och lastbilars beteende. Det går att se mycket. Man får använda sig av stereotyper. Är föraren en medelålders, vit man i någorlunda ny Volvo som vrider på huvudet och tittar dit han ska? Helt safe. Han ser mig och min MC på långt håll, och vet hur han ska bete sig. En liten, röd Fiat med plåtskador och äldre kvinna vid ratten som ska försöka navigera igenom ett tättrafikerat vägarbete? Livsfarligt. Håll stort avstånd och planera för möjliga räddningsrutter ur dennes körväg. Samhall-skåpbil? Föraren tittar troligen på mobilen för att veta vart han ska köra. Samma där, håll dig borta eller gasa ifrån honom. Och så vidare.
Man kan tänka att man ska gå in i huvudet på sina medtrafikanter och försöka tänka det de tänker, se det de ser. Sätta sig in i deras uppfattning av verkligheten.
I Miltons fall så var läget förmodligen "nästan tom tvåfilig motorväg 01:00 på natten". Om man inte tänker i flera steg upplevs den situationen som säker. Men att läsa av det läget är ju att inse att andra trafikanter OCKSÅ har "nästan tom tvåfilig motorväg 01:00 på natten". Vilket DS hade. Och då känner HAN sig säker på att det går att gasa på med sin (motorstarka) bils fulla effekt.
Om Milton hade tänkt den tanken, att den situation jag nu befinner mig i inbjuder till riktigt snabb bilkörning, då hade han kanske agerat på ett annat sätt än han nu gjorde.
Det vore tacksamt om "LLM" kan få betyda ungefär ovanstående.