2026-07-26, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
ANPR
Vad är ANPR?

Citat:
Ja och nej.

Det har allt med upptakten till händelsen att göra.

Det finns 3 sorters människor som sätter i system att köra skenregistrerat:

1. De körkortslösa. Oftast sådana som tidigare haft körkort, fått det indraget och spärrtid utdömd - men kör ändå. ANPR är deras värsta fiende, men att skriva bilen på någon anhörig eller bekant som faktiskt har körkort ökar maskorna i nätet.

2. De kriminella. Har du domar på dig tänder ANPR upp skärmen och du blir ett villebråd.
Även här underlättar skenregistrering fortsatt kriminalitet.

2. De kriminella. Har du domar på dig tänder ANPR upp skärmen och du blir ett villebråd.

3. De "smarta". Dom som tror att dom "lurar systemet" genom att skenregistrera fordon på en äldre anhörig för att sänka försäkringspremien.

I alla dessa tre kategorier ser man tydliga tecken av gränslöst beteende, förakt för lagar, antisocialt beteende, narcissistiskt uppträdande, egoism och en hel räcka andra egenskaper som sammantaget eller var för sig skapar en individ som inte fungerar i ett samhälle.

Exempel från innevarande decennie:

Sörfors, 4 barn dödade. Skenregistrerat.
(FB) Allvarlig trafikolycka utanför Sundsvall, fyra 16-åriga pojkar omkomna (2020-05-31)

Bjälverud, 3 döda. Skenregistrerat, fylla.
(FB) Tre döda i bilolycka - Sunne (2021-09-12)

Hultafors. 3 barn dödade. Skenregistrerat.
(FB) 3 personer omkom - Allvarlig trafikolycka vid Hultafors (2021-10-31)

Kimstad. 3 barn dödade. Skenregistrerat.
(FB) Singelolycka utanför Norrköping/Kimstad - Tre ungdomar avlidna (2024-05-21)

Almön. 1 barn dödat. Skenregistrerat.
(FB) Tonåring död efter trafikolycka med A-traktor, Tjörn (2025-02-18)

Göteborg. 4 dödade. Skenregistrerat. Kriminell förare.
(FB) Fyra döda efter bilolycka i Göteborg 2020-02-15

Ludvika. 3 dödade. Skenregistrerat
(FB) Tre personer döda, flera skadade efter trafikolycka utanför Ludvika (2024-10-05)

Luleå. 3 dödade. Skenregistrerat
(FB) Bilolycka Brändövägen Luleå (2024-10-20) 3 ungdomar avlidna

Lerum. 1 barn dödat. Båda inblandade fordon skenregistrerade.
(FB) Tonåring förolyckad på mc, bilförare gripen för grov vårdslöshet i trafik (2026-07-22)

Detta är exempel på dramatiska krascher i närtid. Det finns fler.

Händelser som "bara" givit skadade personer är utelämnade.

Nej, det är inte farligt att skenregistrera. Man dör inte av det. Men, min tes tar avstamp i att farliga människor skenregistrerar.

Farliga så tillvida att man tycker regler är till för andra. Farliga för att man - ofta ur ett grandiost perspektiv, tycker att man på egen hand kan avgöra vilka lagar som gäller för en själv.

Även olämpliga/olagliga modifieringar av fordonen går att misstänka eller är fastslagna som bidragande orsak till det som skett.

Så, titta igenom länksamlingen ovan.
25 döda på bara några få år. Den absoluta huvuddelen ungdomar, till och med barn!

Om du hittar någon annan gemensam nämnare mellan denna händelse och andra så får hemskt gärna dela med dig.
Mönster och sammanhang är ytterst viktiga för att kunna förstå varför "obegripliga olyckor" händer och på sikt förhoppningsvis kunna tvinga ner antalet onödiga dödsfall i trafiken.

Ja, gränslösheten och övertron på den egna förmågan (bedömningsförmåga och utförandeförmåga) ligger bakom många problem.
Citera
2026-07-26, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenSeven
boboboxbox
Bra inlägg!!!

Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Vad är ANPR?

Ja, gränslösheten och övertron på den egna förmågan (bedömningsförmåga och utförandeförmåga) ligger bakom många problem.

Citat:
Automatic number plate recognition, ANPR, är en övervakningsmetod som använder sig av maskinläsning för att automatiskt läsa av fordons registreringsskyltar.

Den svenska polisen använder sedan april 2015 mobil ANPR-teknik på vissa av sina bilar för att automatiskt testa förbipasserande fordon mot en databas bestående av fordon som är efterlysta, belagda med körförbud eller har andra tekniska brister.[1]

Tullverket satte upp kameror med ANPR på Öresundsbron 2019. Men datainspektionen satte stopp för deras användning. [2] 2025 började polisen använda sådana kameror på Öresundsbron.[3]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Automatic_number_plate_recognition
Citera
2026-07-26, 13:04
Medlem
Citat:
Ja och nej.

1. De körkortslösa. Oftast sådana som tidigare haft körkort, fått det indraget och spärrtid utdömd - men kör ändå. ANPR är deras värsta fiende, men att skriva bilen på någon anhörig eller bekant som faktiskt har körkort ökar maskorna i nätet.

3. De "smarta". Dom som tror att dom "lurar systemet" genom att skenregistrera fordon på en äldre anhörig för att sänka försäkringspremien.

I alla dessa tre kategorier ser man tydliga tecken av gränslöst beteende, förakt för lagar, antisocialt beteende, narcissistiskt uppträdande, egoism och en hel räcka andra egenskaper som sammantaget eller var för sig skapar en individ som inte fungerar i ett samhälle.

(FB) Allvarlig trafikolycka utanför Sundsvall, fyra 16-åriga pojkar omkomna (2020-05-31)

(FB) Singelolycka utanför Norrköping/Kimstad - Tre ungdomar avlidna (2024-05-21)

(FB) Tre personer döda, flera skadade efter trafikolycka utanför Ludvika (2024-10-05)

(FB) Tonåring förolyckad på mc, bilförare gripen för grov vårdslöshet i trafik (2026-07-22)

Nej, det är inte farligt att skenregistrera. Man dör inte av det. Men, min tes tar avstamp i att farliga människor skenregistrerar.

Farliga så tillvida att man tycker regler är till för andra. Farliga för att man - ofta ur ett grandiost perspektiv, tycker att man på egen hand kan avgöra vilka lagar som gäller för en själv.

Även olämpliga/olagliga modifieringar av fordonen går att misstänka eller är fastslagna som bidragande orsak till det som skett.

25 döda på bara några få år. Den absoluta huvuddelen ungdomar, till och med barn!

Om du hittar någon annan gemensam nämnare mellan denna händelse och andra så får hemskt gärna dela med dig.
Mönster och sammanhang är ytterst viktiga för att kunna förstå varför "obegripliga olyckor" händer och på sikt förhoppningsvis kunna tvinga ner antalet onödiga dödsfall i trafiken.

Vad innebär detta i praktiken med försäkringen. Om den är ”skenförsäkrad”. försäkringsbolaget kanske inte betalar ut på skador på bilen kan tänkas.

Men när det blir personskador eller dödsfall?
Senast redigerad av mrskylight 2026-07-26 kl. 13:07.
Citera
2026-07-26, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jamen då säger vi så, hörredu, så hörs vi efter avslutad rättegång.
Vad är det vi ska höras om? Jag har inte sagt att den inte var trimmad, jag har bara sagt att du inte har några jävla bevis för att den är trimmad men trots det så påstår du det helt utan några bevis och gör fullkomligt korkade och inkompetenta uttalanden kring motorcyklar.

Du påstår att det är någon superextrem ultra sportcykel som är extremt svår att ta hand om och kräver expertkompetens sen måste den vara supertrimmad för det är omöjligt att köra en 99kg mc på bakhjulet med 5kw. Så fruktansvärt efterblivna uttalanden.
Citera
2026-07-26, 14:51
Medlem
Citat:
Ja och nej.

...

Utmärkt skrivet. Dina slutsatser är riktiga.

Gällande punkt 3, alltså att få ned försäkringspremien, så vill jag minnas att försäkringsbolagen gav upp vid något tillfälle kring 2005-2010 ungefär, och slopade alla premierabatter för mopedförsäkringar. Det är ju det naturliga fordonet att skriva på en förälder istället för en 15-åring. Förmodligen den vanligaste skenregistreringen som finns i det här landet.

Och kidsen kör ju sönder sina moppar dagligen, och det går såklart inte i längden att sälja försäkringar som man går med förlust på.

Jag stod nämligen i begrepp att köpa en pendlingsmoppe vid denna tid, men insåg efter lite undersökningar att försäkringspremien störtdök när man gick upp från 50cc-moped till 51-125cc MC istället. Jag tror att trafikförsäkringen på MC var ungefär 20% av motsvarande på moped, på vuxen ägare med ett antal år prickfri bilkörning.
Citera
2026-07-26, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrskylight
Vad innebär detta i praktiken med försäkringen. Om den är ”skenförsäkrad”. försäkringsbolaget kanske inte betalar ut på skador på bilen kan tänkas.

Men när det blir personskador eller dödsfall?

Bra fråga... Sverige är ju en smula unikt i EU i och med att vår trafikförsäkring betalar personskador.

Jag frågade ett försäkringsbolag för något år sedan om fallet med trimmad moped. Vad händer om man har en sådan helförsäkrad och kraschar med den, så att man själv är vållande till både personskador och fordonsskador?

Svaret var att om mopeden är timmad (dvs olovlig körning, oregistrerad MC osv) så betalas ingenting alls ut för fordonsskadorna. Ej heller stöld/glas/brand betalas ut i det fallet.

Med personskador är det annat. Trafikförsäkringen gäller alltid, oavsett om man trimmat eller inte.

Jag vet inte varför det är så. Kanske är bolagen pragmatiska. Folk i Sverige har ju liksom inte råd att betala sjukhusvård ur egen ficka, det skulle inte funka.
Citera
2026-07-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ja och nej.

Här handlar det inte bara om skenregistrering på förälder utan även omregistrering av fordon för sänkning av effekt. Mc:n har enligt Transportstyrelsen endast 4 kw men det är nog bara en bråkdel av den verkliga. Det är i verkligheten en tung mc som kräver A i körkort. Ungefär detsamma som att ta bort strypningen på en A-traktor och köra på ett AM-kort.
Citera
2026-07-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
En högre motoreffekt kan mycket väl ha haft inverkan. MC:n är alltså inreggad med en effekt på 4kW/5 BHP ("Brake horse power"). Med den effekten är det mycket svårt att köra på bakhjulet, särskilt i 60-70 km/h. Ett högt effektuttag ur motorn är en förutsättning för den sortens körning som den avlidne ägnade sig åt.
Förklara gärna hur det hänger ihop. Jag kan inte sånt här.
Häromdagen såg jag en ungdom som körde på bakhjulet på en cykel.
Jag ser ofta ungdomar som kör moped på bakhjulet i 50 km ungefär.
Varför kan man köra på bakhjulet på cykel och moped, men inte på MC?
Citera
2026-07-26, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfd32d04

Om du bedömer hastigheten för bakhjulsåk på moped till 50 km/h så var det inga moppar längre du såg. Det räknas som lätta motorcyklar när dom är trimmade, och har betydligt mycket fler hästkrafter än Miltons KTM 125 EXC har enligt pappret.

Jo, visst kan man tvinga upp en 4 kW EXC på bakhjulet, men det blir en ganska platt och Meh! resa. Upp som en sol och ner som en pannkaka typ.

Milton hade inte skaffat sig speciellt många åskådare och följare på TikTok med en 4 kW EXC, det vågar jag lova.

Men, det hela är enkelt: den som vill och vågar länka till några av Miltons klipp skall snart nog få veta om hojen var original/begränsad eller fulleffektmodifierad.

Som referens: finsk stuntare på bakan:

https://youtu.be/FH79pMRL1PY

Texten säger 140 km/h, men det kan vi glömma. Klart är dock att hojen inte ligger kvar på 4 kW.

...och förövrigt undrar jag varför fokus i tråden ligger på killen som blev rammad?
Var tog intresset för gärningsmannen vägen - han som satt anhållen och nu är misstänkt för flera (nya!) brott?
Citera
2026-07-26, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfd32d04

Det jag säger är att det är svårt, som du ser, inte omöjligt. Ju klenare motor desto mer måste föraren jobba för att köra cykeln/moppen/MC:n på bakhjulet, genom att balansera med kroppen, och dessutom måste bakhjulskörningen börja från en lägre hastighet ju svagare motorn är. Du förstår att en tvåhjuilng som redan färdas i 50 km/h kräver mer motorkraft för att driva upp den på bakhjulet än en som rullar i 3-8km/h, till exempel?

När jag säger att "Ett högt effektuttag ur motorn är en förutsättning för den sortens körning som den avlidne ägnade sig åt." så betyder det att jag tittat på offrets filmer på instagram (oreo_exc heter han) och där tycker jag att jag ser ögonblick då han får upp bakhjulet med motorns kraft när han redan rör sig i någorlunda hög fart.

När det gäller de mopeder du sett, så är de troligen trimmade och har en motoreffekt som ligger ungefär på den gräns som finns för laglig lätt MC, alltså 11kW.

Men framförallt drar jag slutsatser gällande motorcykelns motoreffekt utefter modellen och hur den är registrerad.

Kolla på blocket efter KTM 125 EXC så får du se vad säljarna skriver. Varenda är är trimmad så att den inte är laglig längre, och de delar man behöver byta ut för att den ska gå igenom besiktningen vartannat år får man med på köpet.
Citera
2026-07-26, 17:53
Medlem
Citat:
...och förövrigt undrar jag varför fokus i tråden ligger på killen som blev rammad?
Var tog intresset för gärningsmannen vägen - han som satt anhållen och nu är misstänkt för flera (nya!) brott?

Bra invändning. Dags att skifta fokus!
Citera
2026-07-26, 23:49
Medlem
Idag söndag berättar mamma Ulrika om sonen i Göteborgsposten. Hon får ännu en lång natt med att sjukförklara alla i kommentarsfälten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in