2026-07-26, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horknulla2017
Tack för svar om årsmodeller och krav på olika funktioner !

Däremot när man läser vissa inlägg inser jag att Tesla föraren som kröp över till passagerarsätet och den självkörande bilen körde av vägen(finns på film på YT) nog inte är något undantag bland tekniktroende bilister med tanke på tilltron som vissa skribenter sätter till de olika system som nummera är krav på nya bilar. Hoppas man inte möter någon av dessa i trafiken.

Om du verkligen tror att förare bara för att de inte är motståndare till ny teknik och hjälpfunktioner i bilar, annat än just i enstaka fall av vissa idioter, skulle få för sig att lämna förarplatsen och sitt föraransvar mitt under färd, så säger det nog en hel del om hur distanserad från verkligheten och långt ute i det blå du är i dina vanföreställningar….

Genom hela bilhistorien, alltså över 100 år, så har det dykt upp nya funktioner och hjälpmedel i bilarna, för att öka säkerheten och underlätta för förarna. Och givetvis har det genom alla år varit delade meningar där det klagats från belackarna med mer eller mindre fantasifulla påståenden om hur dåligt det nya är och att det var bättre förr utan detta ”värdelösa” nya påfund. Och andra välkomnar det nya och kan snabbt lära sig att utnyttja och hantera de nya funktionerna och hjälpmedlen.

Många saker vi har idag, sen länge, på våra bilar och tar för givet att det ska finnas i en bil, det har garanterat klagats högljutt på när dessa funktioner etc började komma på bilarna för en massa år sedan.
Citera
2026-07-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om du verkligen tror att förare bara för att de inte är motståndare till ny teknik och hjälpfunktioner i bilar, annat än just i enstaka fall av vissa idioter, skulle få för sig att lämna förarplatsen och sitt föraransvar mitt under färd, så säger det nog en hel del om hur distanserad från verkligheten och långt ute i det blå du är i dina vanföreställningar….

Genom hela bilhistorien, alltså över 100 år, så har det dykt upp nya funktioner och hjälpmedel i bilarna, för att öka säkerheten och underlätta för förarna. Och givetvis har det genom alla år varit delade meningar där det klagats från belackarna med mer eller mindre fantasifulla påståenden om hur dåligt det nya är och att det var bättre förr utan detta ”värdelösa” nya påfund. Och andra välkomnar det nya och kan snabbt lära sig att utnyttja och hantera de nya funktionerna och hjälpmedlen.

Många saker vi har idag, sen länge, på våra bilar och tar för givet att det ska finnas i en bil, det har garanterat klagats högljutt på när dessa funktioner etc började komma på bilarna för en massa år sedan.
Jag är ingen vän av VW - men......
När jag en gång hade lämnat in min nya Renault 16 för tillsyn, enligt häftet, samtidigt som en "recall" skulle göras, så fick jag låna en då nästan ny VW typ 3 1600 TLE med Bosch Jetronic.
Detta inträffade under kalla februari, tror det var 1969.
Vilken himla skillnad på min R16 med manuell choke - för att inte tala om tjänstebilen SAAB 96 V4 med "automatchoke".
Bara det här var ju en anledning till att byta bil.

I dag tar vi för givet att en bilmotor ska starta "på första" och därefter ha en lugn och jämn tomgång.
Men så var det inte innan Bosch Jetronic m fl elektriska motorstyrnginar.
Citera
2026-07-27, 15:54
Medlem
Jaha fick två? kommentarer på mitt inlägg, ett som vanligt i sina foeumsvar "roadrage" svar från Dr och en hågkomst från något som skede för nästan 60 år sedan. Ämnet gäller ju dagens teknik. De nya system som blir standard från 2026(?) kan konstateras ge en falsk bild av trygghet och minskar det tidigare första svaret vilket Teslaföraren gav prov på. Utvecklingen ger troligen mer roadrage beteende pga att systemen kan ju inte "ha fel" som tidigare skribenter i sina ganska tröttsama texter visar prov på.
Citera
Igår, 00:17
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Visst kan man som normalbegåvad hålla avståndet själv (eller ja, många verkar ha div svårigheter men det ändå…) men med tanke på att trafiken ofta är rätt dynamisk och inte så statisk, så kommer ju initialt vald hastighet på farthållare tendera att efter inte allt för lång sträcka eller tid, inte längre passa för aktuell trafiksituation, typ det har blivit nåt så märkligt att man inte är ensam på vägen. Då säger du att du minsann kan hålla avståndet själv.

Men med tanke på dina tämligen fasta uttalanden att du så lätt irriteras över att behöva göra olika val, klicka av funktioner eller larm etc, så borde det väl vara in i helvete irritationstriggande för dig att frekvent behöva dutta på nån spak/knapp för att justera farthållarens hastighet för att det avstånd du önskar hålla ska uppfyllas….?

Då borde det ju vara rena hälsokuren för din mentala stabilitet att när farthållare ska nyttjas bara göra som jag, välja säg 114kmh på farthållaren vilket ger ärliga 110kmh GPS-hastighet (ponera 110 skyltat) och välja lämpligt avstånd, sen luta sig lite mer bekvämt mot nackstödet och sen sköter den adaptiva farthållaren resten. Den ser till att jag inte överskrider laglig hastighet, den ser till att hålla önskat avstånd till ev framförvarande fordon, och om någon framför dalar nedåt i hastighet en kortare sträcka så anpassar sig systemet till det utan att jag måste göra nåt alls. För att sen när den tillfälliga sänkningen är över efter nån kilometer, så justerar automatiken upp hastigheten igen och håller hela tiden avståndet. Mycket smidigt i min värld.

En annan sak som jag ofta glömmer att använda, men som är lika imponerande och smidigt var gång jag testar, är kö-assistenten. Om jag kör med den tidigare nämnda adaptiva farthållaren och man närmar sig en korsning etc, och bilarna framför saktar ner och t o m stannar, så behöver jag inte göra nåt alls i princip. Min bil saktar automatiskt ned och håller för aktuell hastighet proportionerligt avstånd, och om så behövs stannar bakom kön om kön stannar. Börjar kön framför köra igen inom 3 s så börjar min bil följa efter igen helt av sig själv. Om kön står still i mer än 3 s så räcker det med att jag duttar på en knapp på ratten så startar min bil själv och börjar följa efter framförvarande bil/kö. Jag behöver inte röra fötterna, inte bromsa eller gasa, bara hålla i hatten/ratten. Autostop etc funkar samtidigt. Använder det som sagt sällan själv, mest för att jag inte tänker på att det finns, men om jag skulle köra i feta storstan med frekventa köer start stopp mest hela tiden så hade jag absolut använt denna automatik mycket mer.

Kom på en till sak som borde vara vansinnigt irriterande för dig, intervalltorkare kanske…? För du menar väl att du minsann kan slå på/av torkarna själv och ingen jävla automatik ska komma och störa. Så väck med intervalltorkare, regnsensorer och sån skit. Att torkarna startar automatiskt själva vid regn, och automatiskt väljer hastighet och när den ska svepa beroende på intensitet på regnet och hastighet på fordonet är såklart bara onödigt modernt skit enligt dig, eller….?

Själv tycker jag det är skitbra, jag behöver extremt sällan fippla med torkarna, de sköter sig själva på ett bra sätt.

Samma med den adaptiva ljusregleringen som gör att jag i princip kan aktivera helljus när jag kör hemifrån och sen sköter automatiken så bilen kan köra med helljus på oavsett om jag möter andra bilar, har andra bilar framför mig eller kommer ikapp. Det ger mig mycket bättre siktsträcka än om jag tvingats köra på halvljus, och det ger t o m andra trafikanter mer siktsträcka och ljus, t ex de som jag ligger bakom i kolmörkret.
Sätter du farthållaren på 114km/h där hastigheten är begränsad till 110km/h så kommer plingplongtaxin att påminna dig om att du kör för fort. Skyltavläsning och hastighetsvarning är ett lagkrav inom EU.
Outhärdlig varde nya bilar!
Senast redigerad av Raggarspinn Igår kl. 00:21.
Citera
Igår, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Sätter du farthållaren på 114km/h där hastigheten är begränsad till 110km/h så kommer plingplongtaxin att påminna dig om att du kör för fort. Outhärdlig varde nya bilar!

Exakt, jag har mätt med GPS och om jag kör 115 km/h enligt bilen så kör jag enligt GPS 110 km/h. Så är det 110 väg så sätter jag farthållaren på 115.

Ändå varnar bilhelvetet redan från 111 på mätaren trots att jag inte kör för fort. Detta måste dom lösa. Det är ju helt vansinnigt att bilen ska varna när man inte ens kör för fort.
Citera
Igår, 00:34
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Exakt, jag har mätt med GPS och om jag kör 115 km/h enligt bilen så kör jag enligt GPS 110 km/h. Så är det 110 väg så sätter jag farthållaren på 115.

Ändå varnar bilhelvetet redan från 111 på mätaren trots att jag inte kör för fort. Detta måste dom lösa. Det är ju helt vansinnigt att bilen ska varna när man inte ens kör för fort.
Det är precis vad tråden handlar om. Pling, plong och varningar gör att den erfarna föraren stänger av skiten. Tyvärr måste detta, pga lagkrav från EU, göras varje gång bilen startas.
Citera
Igår, 05:26
Medlem
Citat:
Sätter du farthållaren på 114km/h där hastigheten är begränsad till 110km/h så kommer plingplongtaxin att påminna dig om att du kör för fort. Skyltavläsning och hastighetsvarning är ett lagkrav inom EU.

Citat:

Citat:
Det är precis vad tråden handlar om. Pling, plong och varningar gör att den erfarna föraren stänger av skiten. Tyvärr måste detta, pga lagkrav från EU, göras varje gång bilen startas.

Det beror nog på vilken bil det handlar om, och om aktuell bils system går efter uppgiven mätarhastighet eller faktisk hastighet.

Att min i sammanhanget ”gamla” Passat -18 inte plingar beror på att jag…
1. Kan göra individuellt val om hastighetsvarning ska vara aktivt eller inte, vid vilken hastighet över skyltat den ska varna, och aktuellt val ligger permanent oavsett omstart av fordonet.

2. Om aktuellt fordons system använder angiven mätarhastighet eller faktisk hastighet.

Hur som helst 1, jag har personligen kört andra VAG med årsmodell -24 -25 -26, samt nån helt ny Ford -26, och på dessa varnas det inte om man ställer hastigheten någon kmh över skyltat, så länge GPS-hastighet inte överskrider skyltat. Dessutom varnades det inte innan faktisk hastighet överskridit skyltad hastighet en viss tidsperiod som verkade vara 3-5 s så här ur minnet.

Hur som helst 2. Ni får såklart välja att irritera er så öronen blånar, om ni tycker det är bästa sättet att angripa det hela. Men likförbannat visar all seriös statistik att dessa förarstödsystem i nya bilar i väsentligt högre grad bidrar till ökad trafiksäkerhet och minskat antal skadade/dödade, än minska trafiksäkerheten.

Det betyder såklart inte att allt är perfa utan utrymme för vidare utveckling finputsning och förbättring av tekniken och anpassningen av systemen finns ju i princip alltid.

Men en viktigast är att många förare nog behöver släppa på tror att de minsann kan köra bil själv och bättre än deras bil med dessa system, och inte minns acceptera att systemen finns och hjälper och inte tillåta sig irriteras av minsta lilla som inte de är vana med…
Citera
Igår, 06:56
Medlem
Citat:

Njae, det beror nog på bilmodell, hur omständigt det är.. Ett snabbt tryck med vänstertummen på knappen längst ut på rattkontrollen och det är avstängt..

Citat:

Det beror nog på modell det där... Våra Volvos har viss tolerans. Har man inte stängt av funktionen och kör t.ex på farthållare där bilen varierar hastigheten en aning ger min inte utslag i nerförsbacke förrän det varit överskridet en liten stund.

Just vad det gäller toleranser på mätare vs GPS, det är lite lurigare. För mig som aldrig kör med extern GPS så visas bara en hastighet i bilen. Det finns bara krav på en visning och det enda med den är att den aldrig får visa för lite.
En liten sidogrej är dessutom: Alla mätmetoder satta med viss tolerans och normalt är rapportgränsen +5km/h över det så...

/Dick
Citera
Igår, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Njae, det beror nog på bilmodell, hur omständigt det är.. Ett snabbt tryck med vänstertummen på knappen längst ut på rattkontrollen och det är avstängt..

Det beror nog på modell det där... Våra Volvos har viss tolerans. Har man inte stängt av funktionen och kör t.ex på farthållare där bilen varierar hastigheten en aning ger min inte utslag i nerförsbacke förrän det varit överskridet en liten stund.

Just vad det gäller toleranser på mätare vs GPS, det är lite lurigare. För mig som aldrig kör med extern GPS så visas bara en hastighet i bilen. Det finns bara krav på en visning och det enda med den är att den aldrig får visa för lite.
En liten sidogrej är dessutom: Alla mätmetoder satta med viss tolerans och normalt är rapportgränsen +5km/h över det så...

/Dick

Efter att ha gluttat lite i manualen för nya Volvo så vidhåller jag fortfarande å det bestämdaste att det bara är gnällkukeri från överkänsliga individer som inte klarar att tolerera att de inte kan/får göra som de vill i alla lägen.

De säkerhetssystem och dess funktioner dessa gnällgubbar gnölar över är generellt sett lätta att deaktivera, så inte et faktum att de aktiveras vid varje ny körning är nåt vettigt argument som skulle väga tyngre än den hjälp och fördelar dessa system bevisligen ger säkerhetsmässigt.

Att gnöla och klaga på dessa system, och att de ibland kräver ens uppmärksamhet och aktivt val med nån knapptryckning och pill på en skärm, gör att man stilla funderar hur fan de ens klarat att köra bil alls, då detta i princip alltid (i alla fall strax efter T-Fordens tid…) krävt förarens uppmärksamhet och aktiva val etc. Fan, måste ju vara förbannat jobbigt att behöva slå på blinkersen gång på gång så fort man ska svänga. Eller behöva variera gaspådraget när man nyss nått lagom hastighet.

För de som är nyfikna, manualen…
https://www.volvocars.com/static/support-content/pdfs/se_sv-SE_xc60_2026_UM_b87f43ba2aa077ba0bed910c8512056a.p df
Citera
Igår, 09:53
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109

/Dick
Många bilar har en ”snabbknapp” för att stänga av ADAS. Biltillverkarna tror inte själva på tekniken som EU tvingar på dem. Hade ADAS fungerat som det är tänkt så finns det ingen anledning att stänga av den. Men som erfarna bilförare vet så plingplongar bilar idag så att det blir outhärdligt.

Det är skillnad på att rulla lite fortare och att medvetet köra fortare. Det senare resulterar i plingplong. Och vad jag vet så använder inte bilar GPS-hastighet. Hastighetsmätaren hämtar information från hjulhastigheten.
Citera
Igår, 11:19
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Efter att ha gluttat lite i manualen för nya Volvo så vidhåller jag fortfarande å det bestämdaste att det bara är gnällkukeri från överkänsliga individer som inte klarar att tolerera att de inte kan/får göra som de vill i alla lägen.

De säkerhetssystem och dess funktioner dessa gnällgubbar gnölar över är generellt sett lätta att deaktivera, så inte et faktum att de aktiveras vid varje ny körning är nåt vettigt argument som skulle väga tyngre än den hjälp och fördelar dessa system bevisligen ger säkerhetsmässigt.

Att gnöla och klaga på dessa system, och att de ibland kräver ens uppmärksamhet och aktivt val med nån knapptryckning och pill på en skärm, gör att man stilla funderar hur fan de ens klarat att köra bil alls, då detta i princip alltid (i alla fall strax efter T-Fordens tid…) krävt förarens uppmärksamhet och aktiva val etc. Fan, måste ju vara förbannat jobbigt att behöva slå på blinkersen gång på gång så fort man ska svänga. Eller behöva variera gaspådraget när man nyss nått lagom hastighet.

För de som är nyfikna, manualen…
https://www.volvocars.com/static/support-content/pdfs/se_sv-SE_xc60_2026_UM_b87f43ba2aa077ba0bed910c8512056a.p df
ADAS är tänkt att hjälpa föraren att ha mer uppmärksamhet på trafiken. Men du anser att det är ok att ADAS kräver ens uppmärksamhet med aktivt val och pill på en skärm!
Du förstår kanske varför moderna bilar sitter i vajerräcke, i buffertzoner och TMA-skydd!
Att använda blinkers tar inte uppmärksamhet från trafiken. Att kontrollera gaspedalen tar inte uppmärksamhet från trafiken. Varningar i form av plingplong/pip/tut och att kolla på skärmen tar däremot uppmärksamhet från trafiken och dessutom behöver ögonen ändra fokus från normal till närseende. Föraren tappar fokus på trafiken och missar viktig information.
Senast redigerad av Raggarspinn Igår kl. 11:31.
Citera
Igår, 11:44
Medlem
Raggarspinns avatar
Biltillverkare installerade stora skärmar med touchfunktion i sina bilar som föraren skulle kolla och knappa på under färd. EU införde krav på att biltillverkarna installerade teknik som kontrollerar föraren och varnar om föraren tittar på skärmen, denna skärm som dessutom är lagstadgad på nya bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in