2026-07-28, 06:00
Medlem
SegerHelg88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Har ett barn som är 6 år och ska börja förskoleklass. Vi har bokat en resa till Grekland i slutet av september. Jag har hört att skolorna är väldigt svåra att få ett godkännande att åka på semester.

Skit i barnets ålder. Oavsett ålder för barn. Hur gör ni om ni vill åka utomlands en vecka och skolan skulle säga nej till det. Åker ni ändå då? Ställer ni in resan?

Barnen har skolplikt. Ni åker, barnet stannar hemma hos barnvakt.
Citera
2026-07-28, 06:15
Medlem
cacas avatar
Ja ungen har skolplikt. Är märkligt att vuxna människor inte begriper sånt utan av snålhet bokar semester utomlands direkt efter skolorna startat enbart för spara in lite då det generellt dyrare under semesterperioden. Att kolla innan om det ok begriper man inte heller fast man klarar av söka semester på sitt egna arbete i god tid.

Sen kanske Ts vars unge precis ska starta skolan ta en funderare hur denne löser framtiden med planeringsdagar, höstlov, julledighet, sportlov och påsklovet. Kan vara dax ransonera semesterdagar. Enkelt nu när barnet 6 år men barn blir äldre och då försvinner omsorg.
Citera
2026-07-28, 06:21
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SegerHelg88
Barnen har skolplikt. Ni åker, barnet stannar hemma hos barnvakt.
Vi har närvaroplikt, inte läroplikt i Sverige. Ungen lär sig troligtvis mer under semestern än en vecka i förskolan, ja även univärsitätet om så skulle vara.
Citera
2026-07-28, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tindratina
Det här är ju rena rama galenskapen,förskola!Som föräldrarvmåste man väl själv få bestämma och ta ansvar för sitt barn.Ska staten bestämma allt,liknar ju ngn.diktaturstat,Kina,Sovjet osv.Helt galet!Är själv förskollärare men sånt här ställer jag inte upp på!
Skolan är obligatorisk, bland annat för att vi ska kunna lära oss stavning och stavningsregler, så vi senare i livet ska kunna sköta ett arbete för att få en inkomst vi kan leva på.

Dock verkar man inte behöva ha allt för bra sådana kunskaper för att bli förskollärare. Någon skrev att det räcker med 0.2 på högskoleproven för att komma in på lärarprogrammet. Svårt att få så dåligt ens om man verkligen försöker att misslyckas.
Citera
2026-07-28, 06:22
Medlem
Från förskoleklass lär barn få vara lediga när de vill.
Citera
2026-07-28, 06:32
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Från förskoleklass lär barn få vara lediga när de vill.

Nej.
Citera
2026-07-28, 06:34
Medlem
KillPus avatar
Nekar skolan då sjukanmäler man barnet på resdagen. Det är ingen som kommer hem och kollar. Gjorde så ngn gång. Men mindre barn är dåliga på att hålla käften, så barnet försagt sig i skolan senare. Fick ngn sur kommentar av rektorn men det gick undan. Sen beror det lite på hur duktigt barnet är. Ligger man efter och "skolkar" då kan nog skolan köra hårdare mot en.
Citera
2026-07-28, 06:34
Medlem
monolithics avatar
I den här tråden kan vi slå fast att enligt flashback är det inte ok att som invandrare lura försäkringskassan på skattepengar, men det är ok att lura skolan så att någon med gott om pengar kan åka till Grekland när det är lite billigare. Som skattebetalare vill jag självklart subventionera er resa! Jävla parasiter.
Citera
2026-07-28, 06:44
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Varför skulle ett barn behöva vara i skolan istället med familjen?
skolorna borde vara medvetna om prisskillnader..
Men mer seriöst, vi ger inte bort våra barn, däremot kan vi anvä'nda skattepengar mer humant.

skolan har inte överhöghet gentemot föräldern. tvärt om (skolplikten lämnar en hel del att önska)

Det är ingen diskussion om hur det BORDE vara, nyttan av skolan, eller vad som är bättre eller sämre för barnfamiljer.

Det är bestämt att barn är skolpliktiga. Den som inte följer blir straffade.

Till TS:
A. Fråga skolan om lov : Skolan nekar: stanna hemma
B. Åk utan att fråga om lov, låtsas att det regnar och säg att nu tog fel på skolstartdatumet.

Jag skulle inte fråga om lov, och ändå åka vid ett nej. Då får ni stämpeln att ni är en bångstyrig familj vilket kan verka negativt under skolgången.

Jag flög en dag tidigare en jul och sket i skolan. Fick 3800:- i böter.... (Tyskland).
Citera
2026-07-28, 06:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Om barnet hade varit äldre, kunde det faktiskt ha hänt att barnet fick IG (eller liknande). Men eftersom det är ett förskolebarn, borde det inte vara farligt.
Annars kan ni bara be att få med skolböcker och läxor.

Nu har jag inte barn men har man ens läxor när man går på förskolan och är sex år?
Citera
2026-07-28, 06:51
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu har jag inte barn men har man ens läxor när man går på förskolan och är sex år?

Inge aning faktiskt. Likväl skolplikt. Barnen ska läras från tidig ålder att ansvar ska tas.
Men..jag tror nog att det går bra i TS:s fall.
Citera
2026-07-28, 06:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Inge aning faktiskt. Likväl skolplikt. Barnen ska läras från tidig ålder att ansvar ska tas.
Men..jag tror nog att det går bra i TS:s fall.

Oki, då är jag med.
Skolplikten finns där för att följas men nu är TS förmodligen snål och ville komma billigare undan för sin resa då inte folk har semester i samma utsträckning i september.
Får väl hoppas att TS får böter av kommunen istället så kommer det bli en dyr semester iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in