2026-07-28, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Hade det du säger varit vattentätt så hade alla sjukanmält sig stup i kvarten.

Och vad skulle hända om det skulle avslöjas att ungen inte alls är sjuk, utan åkte på semester? Sociala medier, en av ungens kompisar råkar försäga sig till läraren, ungen är solbränd när denne kommer tillbaka till skolan m.m.

Jo, då räknas det inte längre som en giltig frånvaro, och vipps riskerar du en orosanmälan för att du brytit mot skolplikten.
Varför tror du lärare anmäler? vad alla vet anmäler inte lärare, det ser du med lagen om att anmäla papperslösa i samhället hur många som är emot.

Samt en lärare får inte agera moral polis, detta kan skada barnet, göra barnen rädd för läraren, göra att barnet tappa förtroende för läraren osv, det blir en dömd lärare ifall man utnyttjar vad ett barn berätta, tro mig,
Citera
2026-07-28, 21:19
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Varför tror du lärare anmäler? vad alla vet anmäler inte lärare, det ser du med lagen om att anmäla papperslösa i samhället hur många som är emot.

Samt en lärare får inte agera moral polis, detta kan skada barnet, göra barnen rädd för läraren, göra att barnet tappa förtroende för läraren osv, det blir en dömd lärare ifall man utnyttjar vad ett barn berätta, tro mig,

Du vet ingenting. Sluta skriv nu.
Citera
2026-07-28, 21:21
Medlem
Citat:
Du vet ingenting. Sluta skriv nu.
Jo jag vet exakt, min dotter har varit frånvarande i 2år från skolan, nu gått ut gymnaset o utbildad ekonom, jag vet exakt vad som gäller o vem som bestämmer, det är inte lärare eller rektor.
Citera
2026-07-28, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rofltraktor
Okej, får berätta för personalen på barnens skola att de hittar på, eftersom en internetriddare på flashback vet bättre.

Citat från svaret när vi försökte för några år sedan: "Enligt vår bedömning utgör nöjesresor inte en angelägen ledighet. Närvaroplikten gäller alla skoldagar under läsåret, och er ansökan avslås därför."

Kompisar i ett par grannkommuner har provat och fått samma resultat.

Du är inte allt för intelligent, den saken är klar. Finns inget i det svaret du fick som säger att det är en generell policy. Du får helt enkelt läsa på lite om vad lagen säger, och skaffa dig en bättre relation med skolan där dina barn går. Det är inget ovanligt med barn som får ledigt för semester från skolan, särskilt sådana i förskoleklass.
Citera
2026-07-28, 21:26
Medlem
Rektorn på dotterns skola sa typ nej till alla förfrågningar. Läraren var dock mer säg bara till så jag vet att ni är borta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Har ett barn som är 6 år och ska börja förskoleklass. Vi har bokat en resa till Grekland i slutet av september. Jag har hört att skolorna är väldigt svåra att få ett godkännande att åka på semester.

Skit i barnets ålder. Oavsett ålder för barn. Hur gör ni om ni vill åka utomlands en vecka och skolan skulle säga nej till det. Åker ni ändå då? Ställer ni in resan?

Förskoleklass är nog ok.
Är det högstadiet så blir det hög böter i värsta fall, samt orosanmälan till soc.
Citera
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jo jag vet exakt, min dotter har varit frånvarande i 2år från skolan, nu gått ut gymnaset o utbildad ekonom, jag vet exakt vad som gäller o vem som bestämmer, det är inte lärare eller rektor.

Jisses...
Skolor är skyldiga att utreda utstickande frånvaro. Läs Skollagen.
Men du verkar lite trög så jag orkar inte diskutera med dig mer.
Citera
2026-07-28, 21:32
Medlem
Citat:
Jisses...
Skolor är skyldiga att utreda utstickande frånvaro. Läs Skollagen.
Men du verkar lite trög så jag orkar inte diskutera med dig mer.
Skola har ingen talan, absolut ingenting, tro mig, det är soc som bestämmer.

Dotter blev uthäng i 7an, hon vägra gå till skolan, mitt ex som kurator ringde soc, bad om hjälp för skolan gav ingen hjälp, skolan kunde inte hjälpa och hon missa hela 7 och 8, 9 fick hon en ny skola, fick hyfsade betyg o en omstart, hon läste sedan in ekonom o ch är nu färdigutbildad, får sommar jobba hos Nordea.

Skolplikt är ett skämt, skolan och rektorer kan själva inte leva upp till en trygg miljö för ett utsatt barn.
Citera
2026-07-28, 21:35
Medlem
VincentLels avatar
Tar en sjukvecka eller att man lämnar ungen hos nån släkting.. ungen e ju ba 6 bast kan inte ens dricka öl
Citera
2026-07-28, 21:39
Medlem
monolithics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Hur förlorar du pengar om ett barn åker på semester med sina föräldrar, din plattskalle.

Nej det är föräldrars ansvar att sköta barnen. Inte någon skolas. Därför går också landet helt åthelvete. Är ni plattisar med riktigt kavlade huvuden här inne medvetna om hur PISA-resultaten ser ut, Sverige är sämst. Tror ni plattisar då att semester från skolan MINSKAR eller ÖKAR PISA-resultaten?
Eftersom skolorna budgeterar och får pengar utifrån antal elever, köper in skolmat utifrån antal elever. Tillsätter resurser, tar in vikarier, osv utifrån antal elever. Sånt som skattebetalare betalar. Om du då struntar i att vara på plats utan att meddela detta så brinner såklart dessa pengar inne som kunde gått till annat.
Citera
2026-07-28, 22:21
Medlem
ILoveKnarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag ändrade mitt inlägg och la till att det är olagligt att resa med ett barn under skoltid om skolan inte har godkänt det. Bara så att ni vet.
Jaha så skolan i Sverige kan agera maffia gentemot familjer och neka dem deras semestrar och fritid med barnen? Låter mer som en institution än en skola
Citera
2026-07-28, 22:23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Tar en sjukvecka eller att man lämnar ungen hos nån släkting.. ungen e ju ba 6 bast kan inte ens dricka öl

De vill ju naturligtvis resa tillsammans med ett barn. Men ja, "sjukvecka" blir det nog ändå...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in