2026-07-27, 23:38
Medlem
Man ansöker om ledighet i god ordning och erbjuder att genomföra skolarbete under semestern så att barnet inte kommer på efterkälken. I en föreskoleklass bör det inte var något som helst problem.

Vänlighet och att vara tillmötesgående brukar kunna räcka långt i dylika sammanhang.

Skulle det ändå bli nekande så kan ju alltid barnet råka bli sjukt. Kan bli lite stökigt dock om barnet efter hemkomst berättar glatt om sin semester...
Citera
2026-07-27, 23:38
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Förskoleklassbarn faktiskt

Jag ändrade mitt inlägg och la till att det är olagligt att resa med ett barn under skoltid om skolan inte har godkänt det. Bara så att ni vet.
Citera
2026-07-27, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko
Hur kan detta ens vara en fundering? Ni har medvetet valt att boka en resa på en tidspunkt som ni vet att barnet behöver få ledigt för. Redan vid bokning har ni ju tagit beslutet att strunta i vad skolan beslutar? Eller iallafall borde ha tagit det beslutet.
Varför skulle ett barn behöva vara i skolan istället med familjen?
skolorna borde vara medvetna om prisskillnader..
Men mer seriöst, vi ger inte bort våra barn, däremot kan vi anvä'nda skattepengar mer humant.

skolan har inte överhöghet gentemot föräldern. tvärt om (skolplikten lämnar en hel del att önska)
Citera
2026-07-27, 23:40
Medlem
Citat:
Har ett barn som är 6 år och ska börja förskoleklass. Vi har bokat en resa till Grekland i slutet av september. Jag har hört att skolorna är väldigt svåra att få ett godkännande att åka på semester.

Skit i barnets ålder. Oavsett ålder för barn. Hur gör ni om ni vill åka utomlands en vecka och skolan skulle säga nej till det. Åker ni ändå då? Ställer ni in resan?

Svårt att tro att 1 vecka är så svår för skolan att acceptera. Låter lite väl oflexibelt.. Tror nog dom flesta skulle godkänna det. Särskilt i den åldern.
Citera
2026-07-27, 23:42
Medlem
Citat:
Haha sant. Ser fram emot sjuklön isåfall.
Och så kommer du tillbaka till jobbet, eller barnet till förskolan, solbränd som fan.
Citera
2026-07-27, 23:45
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag ändrade mitt inlägg och la till att det är olagligt att resa med ett barn under skoltid om skolan inte har godkänt det. Bara så att ni vet.
Men vad ska de göra då? Ska vi läsa sagan för barnet en gång till för att komplettera?
Citera
2026-07-27, 23:46
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och så kommer du tillbaka till jobbet, eller barnet till förskolan, solbränd som fan.
Solat solarium ju
Citera
2026-07-27, 23:47
Medlem
Citat:
Har ett barn som är 6 år och ska börja förskoleklass. Vi har bokat en resa till Grekland i slutet av september. Jag har hört att skolorna är väldigt svåra att få ett godkännande att åka på semester.

Skit i barnets ålder. Oavsett ålder för barn. Hur gör ni om ni vill åka utomlands en vecka och skolan skulle säga nej till det. Åker ni ändå då? Ställer ni in resan?

En vecka i Grekland är viktigare för barnets utveckling än en vecka i skolan. Åk!
Citera
2026-07-27, 23:47
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Men vad ska de göra då? Ska vi läsa sagan för barnet en gång till för att komplettera?

Ni kan få böter.
Citera
2026-07-27, 23:49
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Ni kan få böter.
Hittar ingen information om att så skulle vara fallet.
Citera
2026-07-27, 23:49
Medlem
Citat:
Solat solarium ju
När man är hemma och magsjuk?
Citera
2026-07-27, 23:51
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
När man är hemma och magsjuk?
Mådde bra i några timmar och passade på att sola lite. Sen mådde jag visst dåligt igen. Sen höll det på så. Och jag anser att sola solarium hjälper mig bättre än paracetamol. Sola hårt gör att det börjar klia på huden och det tar bort illamåendet från magsjukan. Säger vi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in