2026-04-26, 17:02
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NationalTreasure
Jag har börjat tappa en del hår sedan jag började med baclofén och undrar om det är fler som gjort detta? Eller om det endast beror på min extrema stress jag alltid utsätts för?

Den biverkningen finns inte. Dessutom är Baklofen hyfsat lugnande
Citera
2026-05-04, 22:19
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Du måste gå på det dagligen några veckor för att få någon direkt at.

Att du känner dig låg dom dagarna du inte tar det beror ju på att baklofen höjer dopamin o serotonin o när du då är utan så blir du lite deppig o motivationslös.

R.I.P Slingan, du var otroligt kunnig och trevlig att skriva med men här har du tyvärr fel 😌
Baklofen höjer inte nivåerna av varken dopamin eller serotonin, snarare tvärt om faktiskt. Det är bland annat därför som Baklofen är så oerhört effektivt om man vill minska sin alkoholkonsumtion för att Baklofen (som är en väldigt potent GABA-B-receptoragonist) verkar dämpande på hjärnan och då även på dom mest klassiska signalsubstanserna dopamin, serotonin och noradrenalin. Det som händer när man dricker alkohol (eller tar någon annan drog) är att Baklofen bromsar dopaminflödet ganska rejält så att man får ingen större njutning av alkohol eller t ex amfetamin.
Jag har testat att ta tjack några gånger sedan jag började med Baklofen och jag skulle vilja påstå att effekten försvinner med minst 50% hos amfetaminet.
Slingan kanske antog att Baklofen påverkar dopamin eftersom att GHB gör det i låga doser och likt Baklofen så aktiverar ju GHB GABA-B-receptorerna, fast betydligt svagare
Citera
2026-06-15, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
R.I.P Slingan, du var otroligt kunnig och trevlig att skriva med men här har du tyvärr fel 😌
Baklofen höjer inte nivåerna av varken dopamin eller serotonin, snarare tvärt om faktiskt. Det är bland annat därför som Baklofen är så oerhört effektivt om man vill minska sin alkoholkonsumtion för att Baklofen (som är en väldigt potent GABA-B-receptoragonist) verkar dämpande på hjärnan och då även på dom mest klassiska signalsubstanserna dopamin, serotonin och noradrenalin. Det som händer när man dricker alkohol (eller tar någon annan drog) är att Baklofen bromsar dopaminflödet ganska rejält så att man får ingen större njutning av alkohol eller t ex amfetamin.
Jag har testat att ta tjack några gånger sedan jag började med Baklofen och jag skulle vilja påstå att effekten försvinner med minst 50% hos amfetaminet.
Slingan kanske antog att Baklofen påverkar dopamin eftersom att GHB gör det i låga doser och likt Baklofen så aktiverar ju GHB GABA-B-receptorerna, fast betydligt svagare
Håller med, Amfetamin är sämre även om jag tar det så sällan. Inte 50% kanske, men.. 20-25%. Att dricka blir definitivt mindre intressant på rätt doser baclofen, samtidigt som den tar bort 90% av mitt sug.

Kokainet jag tag under några dagar som var tokrent påverkades dock inte alls! 😁
Citera
2026-07-25, 12:11
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Kan man få baklofen på recept i sverige? Min läkare skriver nästan ut vad som om jag har en legetim anledning.

Vad skulle ni rekommenderar mig att säga till min läkare för att få baklofen på recept?

Är det svårt/enkelt att få det på recept nuförtiden?
Citera
2026-07-26, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeahBuddy3000
Kan man få baklofen på recept i sverige? Min läkare skriver nästan ut vad som om jag har en legetim anledning.

Vad skulle ni rekommenderar mig att säga till min läkare för att få baklofen på recept?

Är det svårt/enkelt att få det på recept nuförtiden?
Jajjemen, jag har det mot alkoholism. Tar egentligen normal maxdos, mitt sug är borta 90% de flesta dagar och jag dricker egentligen aldrig någonting idag.

Antingen behöver du fysiska problem på papper eller alkoholism på papper, men din läkare lär inte skriva ut det om du inte har stora problem med alkohol och vill sluta.
Citera
2026-07-26, 15:04
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellishexistance
Jajjemen, jag har det mot alkoholism. Tar egentligen normal maxdos, mitt sug är borta 90% de flesta dagar och jag dricker egentligen aldrig någonting idag.

Antingen behöver du fysiska problem på papper eller alkoholism på papper, men din läkare lär inte skriva ut det om du inte har stora problem med alkohol och vill sluta.

Skulle man kunna få det för stsrk kronisk värk pga flera diskbråck? Eller skriver läkare ut det endast mot alkoholism? Är inget jag har problem med. Men har mycket smärta varje dag utan några undertag. Får inte opiater längre pga dokumenterat missbruk av morfin sen många år tillbaka. Fick tjata rätt mycket för ett ens få gabapentin igen på recept..

Baklofen går väl p0 GABA receptorerna om jag minns rätt? GABA-b väl? Inte GABA-A som benzo tex.

Funkar baklofen bra för dig i det långa loppet? Funkar din dos hela tiden utan att behöva ber om högre doser? Eller du kanske har maxdos redan och kan inte höja mer?

Tack på förhand om svar och hjälpa mig så jag Förstår bättre hur det funkar med baklofen. Uppskattar din hjälp

Påtal om annat. Kan man inte få GHB tabletter nuförtiden i Sverige mot alkoholism? Har du testat det? Eller är det svårt att få ut på recept.
Senast redigerad av YeahBuddy3000 2026-07-26 kl. 15:07.
Citera
2026-07-26, 22:18
Medlem
Någon som vet om det kan vara till hjälp att äta baklofen i 2 veckor för smärta och ångest syfte? Normal dos?
Citera
2026-07-27, 07:01
Medlem
Jachins avatar
Citat:
Påtal om annat. Kan man inte få GHB tabletter nuförtiden i Sverige mot alkoholism? Har du testat det? Eller är det svårt att få ut på recept.

E det så? Googles AI säger att det bara är i andra länder och inte Sverige.
Citera
2026-07-27, 14:22
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsThatSunTzu
Någon som vet om det kan vara till hjälp att äta baklofen i 2 veckor för smärta och ångest syfte? Normal dos?

Om du har smärta pga muskelspamsmer så kan det fungera.
Mot ångest är den medelmåttig, enligt mig.
Det är en potent GABAb agonist som håller dopamin, noradrenalin och glutamat-systemet i ganska bra balans, vilket är gynnsamt om man lider av ångest.
Jag skulle påstå att 60 mg Baklofen motsvarar ungefär 10 mg Oxazepam. Alltså en ganska blyg effekt
Citera
2026-07-27, 17:56
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Om du har smärta pga muskelspamsmer så kan det fungera.
Mot ångest är den medelmåttig, enligt mig.
Det är en potent GABAb agonist som håller dopamin, noradrenalin och glutamat-systemet i ganska bra balans, vilket är gynnsamt om man lider av ångest.
Jag skulle påstå att 60 mg Baklofen motsvarar ungefär 10 mg Oxazepam. Alltså en ganska blyg effekt

Förstår jag dig rätt nu. Kan man få den även mot ångest? Jag har haft grova ångestproblem i över 4 månader nu. Är till och med sjukskriven för mitt dåliga mående. Men får bara sertralin och theralen... inget kul alls att ta av..
Citera
2026-07-27, 19:44
Medlem
Citat:
Förstår jag dig rätt nu. Kan man få den även mot ångest? Jag har haft grova ångestproblem i över 4 månader nu. Är till och med sjukskriven för mitt dåliga mående. Men får bara sertralin och theralen... inget kul alls att ta av..
Den skrivs inte ut mot ångest men den har ångestdämpande effekt, om svag.
Citera
2026-07-27, 23:02
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellishexistance
Den skrivs inte ut mot ångest men den har ångestdämpande effekt, om svag.

Okej då är jag med. Men du har fått den på recept primärt pga alkoholism och sug?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in