Citat:
Ursprungligen postat av
Slingshot
Du måste gå på det dagligen några veckor för att få någon direkt at.
Att du känner dig låg dom dagarna du inte tar det beror ju på att baklofen höjer dopamin o serotonin o när du då är utan så blir du lite deppig o motivationslös.
R.I.P Slingan, du var otroligt kunnig och trevlig att skriva med men här har du tyvärr fel 😌
Baklofen höjer inte nivåerna av varken dopamin eller serotonin, snarare tvärt om faktiskt. Det är bland annat därför som Baklofen är så oerhört effektivt om man vill minska sin alkoholkonsumtion för att Baklofen (som är en väldigt potent GABA-B-receptoragonist) verkar dämpande på hjärnan och då även på dom mest klassiska signalsubstanserna dopamin, serotonin och noradrenalin. Det som händer när man dricker alkohol (eller tar någon annan drog) är att Baklofen bromsar dopaminflödet ganska rejält så att man får ingen större njutning av alkohol eller t ex amfetamin.
Jag har testat att ta tjack några gånger sedan jag började med Baklofen och jag skulle vilja påstå att effekten försvinner med minst 50% hos amfetaminet.
Slingan kanske antog att Baklofen påverkar dopamin eftersom att GHB gör det i låga doser och likt Baklofen så aktiverar ju GHB GABA-B-receptorerna, fast betydligt svagare