Citat:
Ursprungligen postat av
YeahBuddy3000
Är glad att medicinen hjälper dig så mycket och kunna leva ett värdigt liv igen. Inte kul med dagligt drickande och misstänk. Vet själv hur illa det är. Min far är grov Alkis. Kunde dricka 6l 12% rödvin + 5st starköl långburkar. Det är inte direkt hälsosamt för kroppen och han har hållit på såhär i över 30år nu...
Edit. Om tex jag fick min pappa att gå till en läkare och be om baklofen för hans alkolism. Skulle det vara enkelt att få på recept? Eller skulle han behövas avgiftas först?
Många frågor nu men skulle verkligen vilja att pappa för hjälp med sitt missbruk. Antabus skiter han i att äta bara. Ligger säkert runt 1000st antabus runt om i lägenheten...
Tack så mycket! Jag har testat samtliga som används i Sverige för alkoholism; campral, naltrexon, antabus och nu baclofen sen flera år.
Campral minskade suger kanske 10% och minskade alkoholens positiva effekter lite. Egentligen samma med naltrexon. Antabus tog jag bara en månad för jag blev galet sjuk av medicinen i sig, jag drack inte en droppe men hade huvudvärk 24/7 och spydde flera gånger om dagen, och så var jag också helt avgiftad.
Föreslog Baclofen och fick den - man trappar upp långsamt och det vid 75 mg (+) den riktigt hade effekt för mig, tar egentligen maxdos nu för ingen läkare vill höja mer. Men nu är jag på en dos som tar bort 75-90% av suget beroende på dagsform och så, samtidigt tycker jag den dämpar alkoholens positiva effekter ganska rejält. Dricker som sagt knappt något och mitt senaste pETH var 0, det innan var 0.07.
Tycker han ska avgiftas först och det kommer ta lång tid och måste ske under inläggning. B vitaminer intramuskulärt, benzo (oftast Stesolid 4 ggr/dag), ofta en hel del Theralen dagtid och till natt + ev Lergigan vb dagtid samt z-anlog till natten men allt detta beror ju på vad han tar för nedixiner. Dricker han väldigt mycket dagligen? Kan vara så att det är läge att trappa ned 25-50% under någon månad, klippa totalt och sen lägga in sig. Om han vägrar antabus är det inte lönt, den har ändå ingen effekt på suget, han lär erbjudas campral och naltrexon först tror jag, eller båda samtidigt. De gjorde mycket lite för mig. Baclofen är liksom väldigt väldigt bra.. dämpar suget samtidigt som den har underliggande ångestdämpande effekt samt är muskelrelaxande.
Kan vara så att han inte vill eller tänker sluta, men vill han så hade jag gjort som ovan och avgiftat samt frågar om baclofen.
Sorry extremt detaljerat och långt inlägg - rätt Lyrrad.