I kommentarsfältet på Ljusnans artikel så är det en hel del tips (Facebook).
Citat:
Tror inte att de som skriver att "Det finns jobb om man vill ha ett" eller "Det finns jobb om man är beredd att flytta" eller " Då söker man på fel sätt, man måste söka upp företagen eller ringa" vet ett enda dugg om hur det är att vara arbetslös år 2026.
Citat:
[...] jobbar på gymnasiet och brukar hjälpa eleverna att leta jobb på platsbanken, städjobb kräver ofta tre års erfarenhet och körkort. Inom vården vill man helst ha elever som gått VO, inom butiksjobb vill man ha personer som har erfarenhet av kassa. Det kan vara knepigt att få in en fot, särskilt om man inte har ett gott socialt självförtroende och kan sälja in sig själv.
Citat:
Han kan söka till städare på sjukhus, vi behöver alltid motiverad arbetskraft till sommaren när halva styrkan ska ha semester åt gången. Att söka till ett specifikt drömjobb kan vara svårt för konkurrensen är brutal och vissa kanske redan har ett stort cv samt ett rykte mellan företag och går före i kön.
Citat:
Tyvärr så slussas många arbetslösa ut till jobbcoacher o de är bara tidsfördriv inget annat. Som i mitt fall när jag va arbetslös blev placerad hos jobbcoach varav hon säger rakt ut till alla detta kommer inte ge er något alls ni måste bara va här för att få ersättning👍 Fixade nytt jobb själv. Arbetsförmedlingens tjänster kan man vara utan👌
Citat:
Köksbiträde / Catering Assistant kanske ? Utbildning på plats. Jag började så & har jobbat mig upp. En bra väg in är att söka sommarjobb på en Finlandsfärja som diskare & jobba en sommar och känna på + få något på CV't.
Citat:
[...] körkort kostar pengar och har man inte något jobb så vem ska betala körkortet man kanske inte har föräldrar som kan betala, men som jag förstår så skiter du fullständigt i det
Citat:
Men sov du dej genom grundskola och gymnasium så är ju inte problemet någon annans än ditt eget.
Citat:
Det är inte lätt det jag skulle rekomendera är att söka in på en KY utbildning eller ta körkort sen tyngre behörighet då blir han anställd direkt..