2026-07-25, 13:06
Medlem
HugoStieglitzs avatar
I kommentarsfältet på Ljusnans artikel så är det en hel del tips (Facebook).
Citat:
Tror inte att de som skriver att "Det finns jobb om man vill ha ett" eller "Det finns jobb om man är beredd att flytta" eller " Då söker man på fel sätt, man måste söka upp företagen eller ringa" vet ett enda dugg om hur det är att vara arbetslös år 2026.
Citat:
[...] jobbar på gymnasiet och brukar hjälpa eleverna att leta jobb på platsbanken, städjobb kräver ofta tre års erfarenhet och körkort. Inom vården vill man helst ha elever som gått VO, inom butiksjobb vill man ha personer som har erfarenhet av kassa. Det kan vara knepigt att få in en fot, särskilt om man inte har ett gott socialt självförtroende och kan sälja in sig själv.
Citat:
Han kan söka till städare på sjukhus, vi behöver alltid motiverad arbetskraft till sommaren när halva styrkan ska ha semester åt gången. Att söka till ett specifikt drömjobb kan vara svårt för konkurrensen är brutal och vissa kanske redan har ett stort cv samt ett rykte mellan företag och går före i kön.
Citat:
Tyvärr så slussas många arbetslösa ut till jobbcoacher o de är bara tidsfördriv inget annat. Som i mitt fall när jag va arbetslös blev placerad hos jobbcoach varav hon säger rakt ut till alla detta kommer inte ge er något alls ni måste bara va här för att få ersättning👍 Fixade nytt jobb själv. Arbetsförmedlingens tjänster kan man vara utan👌
Citat:
Köksbiträde / Catering Assistant kanske ? Utbildning på plats. Jag började så & har jobbat mig upp. En bra väg in är att söka sommarjobb på en Finlandsfärja som diskare & jobba en sommar och känna på + få något på CV't.
Citat:
[...] körkort kostar pengar och har man inte något jobb så vem ska betala körkortet man kanske inte har föräldrar som kan betala, men som jag förstår så skiter du fullständigt i det
Citat:
Men sov du dej genom grundskola och gymnasium så är ju inte problemet någon annans än ditt eget.
Citat:
Det är inte lätt det jag skulle rekomendera är att söka in på en KY utbildning eller ta körkort sen tyngre behörighet då blir han anställd direkt..
Citera
2026-07-25, 13:25
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Viggo kanske skulle ha satsat på att lära sig svetsa och få jobb på någon verkstad i trakterna kring Bollnäs eller Gävle (Arbetsförmedlingen)?
Citat:
Saira hade varit arbetslös i fem år när hon började arbeta som svetsare hos Fredrikssons i Vadstena.
[...]
På utbildningen fanns läraren, Mattias, som Saira lovordar.

– Han är en jätteduktig svetsare och har visat mig allt han kan.
[...]
Nu har hon arbetat som svetsare i två år och trivs mycket bra med det.
Världen kanske är rättvis trots allt? Den som lär sig någonting som behövs hittar jobb och den som bara lallar runt med någonting för att det känns kul för stunden får bli arbetslös. Svetsutbildning erbjuds bl.a. på Torsbergsgymnasiet i Bollnäs (HUFb).
Citat:
Du som elev får grundläggande kunskaper inom industritekniska processer som:

form och design,
hantverk och produktion,
material kunskap och verktygskunskap,
godshantering (truck, travers),
hantverkstekniker,
industriell produktion,
samanfogningstekniker som (svetsning, lödning, skärning, punktsvets, heta arbeten certifikat)
arbetsmiljö och säkerhet,
verkstadsteknik som (svarvning, fräsning, slipning, borrning, CNC-teknik)
Viggo har uppenbarligen inte blivit hindrad från att förbereda sig väl inför arbetslivet av "samhället", han har bara gjort mycket olämpliga utbilndingsval och nu kommer konsekvenserna som ett brev på posten. Han hade kunnat vara anställd som svetsare på Bollnäs verkstad idag (Bollnäs verkstad) om hans föräldrar hade orkat bry sig. Tyvärr gjorde de inte det.
Citera
2026-07-25, 13:43
Medlem
Kaenkelberries avatar
Han får väl söka sig en kortare utbildning / kurs som ger jobb samt vidga sina vyer.
Finns gott om jobb om man är lite driven - grabben har ju sökt över 100 jobb så han vill säkerligen ut och jobba!
Citera
2026-07-25, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Jo, alla som sket i skolan måste ha någonstans att ta vägen. Det kan även behövas skoputsare och andra enkla jobb som dessa kan ta, sedan får de väl leva på gröt och grönsaker i en betonglåda med delad dusch i korridoren/trapphuset.

Tidöregeringen har gjort det svårare för arbetskraftsinvandring från utom EU, även om man kan kritisera det för att det är för lite och för sent.

Är det dåligt läge så borde det finnas ännu starkare orsak att plugga någonting vettigt i stället för att lalla runt med media i tre år.
Det är verkligen inte vägen framåt för Sverige.
Citera
2026-07-25, 14:43
Avstängd
Citat:
Viggo kanske skulle ha satsat på att lära sig svetsa och få jobb på någon verkstad i trakterna kring Bollnäs eller Gävle (Arbetsförmedlingen)?

Världen kanske är rättvis trots allt? Den som lär sig någonting som behövs hittar jobb och den som bara lallar runt med någonting för att det känns kul för stunden får bli arbetslös. Svetsutbildning erbjuds bl.a. på Torsbergsgymnasiet i Bollnäs (HUFb).

Viggo har uppenbarligen inte blivit hindrad från att förbereda sig väl inför arbetslivet av "samhället", han har bara gjort mycket olämpliga utbilndingsval och nu kommer konsekvenserna som ett brev på posten. Han hade kunnat vara anställd som svetsare på Bollnäs verkstad idag (Bollnäs verkstad) om hans föräldrar hade orkat bry sig. Tyvärr gjorde de inte det.

Ja tänk att få vara svetsare i bollnäs, fy fan vilket jävla öde!
Citera
2026-07-25, 14:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Han får väl söka sig en kortare utbildning / kurs som ger jobb samt vidga sina vyer.
Finns gott om jobb om man är lite driven - grabben har ju sökt över 100 jobb så han vill säkerligen ut och jobba!
100 är ingenting i antal ! döremot om man varit på intervju , att söka ett jobb tar 1 min via ett formulär eller mail ,
Citera
2026-07-25, 15:21
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
100 är ingenting i antal ! döremot om man varit på intervju , att söka ett jobb tar 1 min via ett formulär eller mail ,

Nja man bör väl anpassa innehållet i sin ansökan för att matcha jobbet man söker istället för att bara klicka i en ansökan. Annars är det väl inte konstigt att man blir bortvald.
Citera
2026-07-25, 15:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Nja man bör väl anpassa innehållet i sin ansökan för att matcha jobbet man söker istället för att bara klicka i en ansökan. Annars är det väl inte konstigt att man blir bortvald.
Exakt o de vet vi inget om varken i detta fall eller andra fall,, där allt man säger är hur duktigt man är o hur många jobb man sökt, många söker ju allt även om man på förhand är utan chans eftersom a-kassan o förmedlingen kräver detta , samt att det är vanligt att söka jobb över sin förmåga dvs överskatta sig själv
Citera
2026-07-25, 18:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rektalutdelning
Framtiden för Sverige är inte fler industrijobb för lågutbildade eller Mc-jobs nej. Det vi behöver i form av sådana jobb har dessutom fallit ner i standard pga. invandring från shithole countries. Se bara på hemtjänst eller i serviceyrken. Saker har blivit sämre inte bättre där.

Det är det som är så tråkigt för såna jobb går nu till varje utlänning. (för det har politiker sett till så det är billigt)
I hemtjänsten tar de även in nu pensionärer, för det folk som kommer in räcker inte och kan typ ingenting.
Citera
2026-07-25, 23:29
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektalutdelning
Det är verkligen inte vägen framåt för Sverige.
Jo det är det. När man får en väldigt låg levnadsstandard för att man är en odugling som vägrar bli vuxen, så ökar drivkrafterna för folk att ta sig i kragen och ta ansvar. Som det är idag kan man vara en lätting och få en hög levnadsstandard subventionerad av högpresterare som betalar hög marginalskatt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Ja tänk att få vara svetsare i bollnäs, fy fan vilket jävla öde!
Det är väl betydligt bättre än att vara arbetslös och bo hemma i mammas källare?

Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen56
Det är det som är så tråkigt för såna jobb går nu till varje utlänning. (för det har politiker sett till så det är billigt)
I hemtjänsten tar de även in nu pensionärer, för det folk som kommer in räcker inte och kan typ ingenting.
Jag trodde ändå att SD hade gjort slut med alla gräddfiler för invandrare, men det har de väl tyvärr inte gjort.
Citera
2026-07-26, 10:07
Medlem
Citat:

Det framgår ju tydligt vad problemet är. I stället för att gå någon vettig linje flummade han runt med media och nu kan han ingenting som samhället har brist på eller behov av.

Ja, men ofta låter man bli att ta med sånt som påverkar ens förmåga att funktionera överhuvudtaget, eller så fattar de själv inte det.

Jag skulle bara rekommendera Viggo att ta ett enkelt jobb och njuta av livet, precis som jag gjort hela livet. Man klarar sig ok med en riktigt låg lön om man har intressen och hobbyer som är gratis eller kostar väldigt lite.
Senast redigerad av Aloker2 2026-07-26 kl. 10:12.
Citera
2026-07-27, 22:53
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Min son är 20 år gammal å jobbar på en Max restaurang, det är ju inte direkt hans drömjobb men man måste börja någonstans detta är hans början. Han tvekade inte utan tog jobbet. Jag vet inte vem som är stoltast, han eller jag. Grabben kämpar på.

Snabbmatshak brukade faktiskt vara ett bra första jobb eftersom att det var super enkelt att få och man fick ett CV där man kunde skriva "God kassavana" på för att senare söka sig till handeln, vet inte om snabbmatshaken ens har en kassa längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in