2026-07-23, 23:14
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen56
Det är intressant hur du pratar om individens ansvar, men samtidigt verkar glömma att företag också verkar inom ett system som finansieras och stöds av samhället.. Om man tar emot stöd och förmåner från det systemet är det märkligt att samtidigt hävda att konsekvenserna för nästa generation inte angår er.

Jag arbetar för vad som är bäst för företagets ägare. Men tjura på du. Det kommer inte leda till någon förbättrad ekonomis situation för dig.
Citera
2026-07-23, 23:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Jag arbetar för vad som är bäst för företagets ägare. Men tjura på du. Det kommer inte leda till någon förbättrad ekonomis situation för dig.

Så de största bidragstagarna har inget ansvar här till något någonsin?

Du glömmer bort att företag också verkar inom ett system som finansieras av skattebetalare och offentliga resurser. Varför gäller ansvaret bara här åt ett håll?

Jag ska gå och lägga mig nu, men det här har varit jävligt roligt.
Senast redigerad av Kanonen56 2026-07-23 kl. 23:23.
Citera
2026-07-23, 23:24
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Så de största bidragstagarna har inget ansvar här till något någonsin?

Du glömmer bort att företag också verkar inom ett system som finansieras av skattebetalare och offentliga resurser. Varför gäller ansvaret bara här åt ett håll?

Om du är emot att företag kan få subventioner och annat så använd din rösträtt i höst.

Har inte du någon praktik att gå till eller någon arbetsmarknadsåtgärd? Varför skriver du inte på ditt CV och söker jobb just nu istället för gnälla på flashback?
Citera
2026-07-24, 00:08
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Självklart är det upp till individen, i detta fall denne Viggos. Hur man kan skylla på allt annat är enkom idiotiskt. När det det blev för dåligt i Sverige, så flyttade jag till Norge och fixade jobb där. Vad hindrar Viggo från att göra detta?
Citera
2026-07-24, 00:42
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Du återgår ännu en gång till individen. Frågan jag ställer handlar inte om huruvida en person ska försöka ännu mera, utan om vilka förutsättningar som finns för unga att lyckas i ett system där fler jobb flyttas ut, instegsjobben förändras och kraven alltjämnt höjs.

Jag har jobbat i en livsmedelsbutik hur länge som helst, det finns många ungdomar som vill lära sig yrket å jag har lärt dom kassa arbetet. Visst finns det dom som är lata å inte vill men de finns faktiskt dom som är engagerade å inget annat hellre vill än att få ett jobb, kunskap, erfarenhet även om de inte jobbar kvar för alltid hos oss. När de går vidare så har de något att gå tillbaka till, något att luta sig mot. De har erfarenheter av att jobba i butik å bra referenser så vad kan gå fel?
Citera
2026-07-24, 08:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Jag har jobbat i en livsmedelsbutik hur länge som helst, det finns många ungdomar som vill lära sig yrket å jag har lärt dom kassa arbetet. Visst finns det dom som är lata å inte vill men de finns faktiskt dom som är engagerade å inget annat hellre vill än att få ett jobb, kunskap, erfarenhet även om de inte jobbar kvar för alltid hos oss. När de går vidare så har de något att gå tillbaka till, något att luta sig mot. De har erfarenheter av att jobba i butik å bra referenser så vad kan gå fel?

Det är ganska talande att varje svar bara handlar om dig själv och vad du själv har gjort. Vad du beskriver är dock hur man kan få in en fot på arbetsmarknaden. Om folk har tur... Jag diskuterar vad som krävs för att människor i Sverige faktiskt ska kunna bygga sig en trygg ekonomi för framtiden. Att ha kämpat sig igenom x antal olika låglönjobb är inte automatiskt samma sak som det vi vuxna diskuterar här just nu.
Citera
2026-07-24, 20:59
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohorn23
Du driver inte företag förstår jag.
Det gör jag iofs. inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Ni som är yngre och läser här, detta är en verklighet hela tiden för vanliga arbetare, där alla tycker och diskuterar ifall arbetare ska ha någon lön överhuvudtaget.

Så gör er själva en stor tjänst och bli aldrig en vanlig arbetare, ditt liv kommer bara bestå av att arbeta och sova, samtidigt som du lever på samhällets ekonomiska botten eftersom alla tycker att arbetare inte förtjänar att ha en lön överhuvudtaget.

Så gå dom 3-5 år på högskola/universitet som man måste så kommer hela ditt liv förändras till det bättre [...]
En yrkeskunnig arbetare inom fordonsmekanik, högspänningsanläggningar etc. kan rimligen förhandla sig till en betydligt bättre ingångslön än någon som har flummat runt fem år och läst olika humaniorakurser i intersektionell teori eller postkoloniala perspektiv. I en marknadsekonomi så får du den lön som någon annan är beredd att betala för din arbetskraft. Det kvittar om du är en analfabet eller professor (förutsatt att analfabeten är duktig på någonting och professorn är en intellektuell lallare).

Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Deras kusin som mer är typen rymma hemmifrån, skrotnylle och tvättbjörnssmink läste estet..Hon har inget jobb.
Hur ser familjebilden ut? Kravlös och överbeskyddande moder samt oengagerad/frånvarande fader?
Citera
2026-07-24, 21:10
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
1. Val av utbildning

En 16-åring som väljer gymnasielinje kan inte förutse exakt hur arbetsmarknaden ser ut tre år senare. 16-åringar har en väldigt begränsad livserfarenhet...

Visst, även på min tid ansågs mediaprogrammet vara ganska flummigt och det var allmänt känt redan då att programmet hade dåligt rykte för att leda till jobb. Men att skuldbelägga en tonåring (och hans föräldrar) är knappast schysst.

Det är viktigt att respektera det fria valet. Även om en förälder vet att bygglinjen ger snabbare jobb, är det inte självklart att föräldrar bör styra sina barns utbildningsval mot det mest arbetsmarknadssäkra alternativet. De flesta skulle nog hålla med dig om att en 16-årings intresse och fallenhet också ska väga in, inte bara arbetsmarknadsprognoser.
Ja, där tycker vi uppenbarligen olika. Jag anser förvisso att tonåringen är den som väljer, men man kan definitivt kräva mer av föräldrar och SYO-konsulenter. Föräldrar som själva har upplevt 1990-talskrisen borde ha mer vett i skallen än att säga åt sin son att han kan flumma runt med media om han tycker att det är skoj.

Sen borde SYO och andra instanser faktiskt knuffa unga i rätt riktning. Om en tonåring väljer media så tycker jag t.o.m. SYO borde ringa till föräldrarna och fråga om de är medvetna om att ungdomen håller på att kasta bort tre av sina bästa år på en flumlinje.

Citat:
2. Kompetenskrav för enkla jobb är ett verkligt dokumenterat problem

Att arbetsgivare efterfrågar erfarenhet, körkort eller till och med högskolebakgrund för enkla lagerjobb är ett fenomen som beskrivits brett i svensk arbetsmarknadsdebatt de senaste tio åren, ofta kallat "kompetensinflation" eller "credential creep". Att avfärda Viggos observation som överdrift utan belägg är inte starkare än att bara ta hans ord för sant.
Jag tvivlar mycket starkt på att man behöver ha högskola för vanliga truckförarjobb. De som ska ha det bör rimligen vara logistiker som sitter på kontoret. Jag drog bara ett exempel här på ett lagerjobb som enbart kräver truckkort. Visserligen erfarenhet men absolut inte tal om högskola (Ledigajobb).
Citat:
Krav för tjänsten:

Giltigt truckkort (A och B-behörighet).
Flytande svenska i tal och skrift.
Erfarenhet av lagerarbete, lastning/lossning, samt god datorvana.

Citat:
3. Myran-och-syrsan-liknelsen är en oschysst moralisering

Att jämföra en ung arbetslös person med syrsan som "bara spelade och dansade" bygger på antagandet att arbetslöshet är ett moraliskt/karaktärsmässigt misslyckande snarare än ofta ett strukturellt problem.
[...]
Baserat på min erfarenhet: har du inte gått ett yrkesprogram på gymnasiet -
då måste du ha kontakter och/eller vara en snygg tjej för att få ett jobb efter gymnasiet.
Det är överdrivet svårt idag.
Viggo berättar ju till och med själv i intervjun om hur gymnasietiden mest handlade om att ha kul, för uppenbarligen har han inga färdigheter som någon vill betala för. Det är tråkigt att Viggo inte valde ett yrkesprogram, då kanske han hade kunnat ha ett jobb trots att han inte är en snygg tjej eller har kontakter.
Citera
2026-07-24, 21:24
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektalutdelning
Så vem ska skapa alla de här jobben till Viggo och Mohammed som inte kan läsa eller skriva?
Jag lägger de jobben i Kina och Algeriet just nu. Varför överbetala för slavjobb?
Citat:
Så din lösning är alltså att människor som bor här inte ska få en chans att komma in på arbetsmarknaden, utan att jobben ska flyttas ut?
Citat:
Så först flyttar man ut många av de bättre instegsjobben med betydligt bättre löner, och sedan säger man åt unga att vara tacksamma för de låglönejobb som finns till hands. [...]

[...] en familj ska kunna skapa sig en grundläggande ekonomisk trygghet.
Lösningen om vi ska ha jobb är antingen att folk utbildar sig till vad samhället behöver eller att det skapas nya jobb åt de som inte har tillräcklig kompetens. Det första alternativet fordrar att ungdomar börjar välja bort media, samhälle (till större delen), estet m.m. och riktar sig mot yrkesutbildningar eller naturvet/teknik om de ska läsa eter gymnasiet. Det andra alternativet är att det skapas nya låglönejobb för de som bara läste media och hade skitkul i skolan i stället för att lära sig någonting användbart. Den typen av låglönejobb kan vara enklare industrijobb av typen okvalificerad montör. För att vara konkurrenskraftig så måste en sådan arbetare troligen nöja sig med en betonglåda i förorten och max en semester utanför Europa vart femte år. Dessa får anpassa munnen efter matsäcken och det kan bli så att de bara kan gå på restaurang och äta ute ett par gånger i månaden. Möjligen kan de köpa sig enklare mål mat i en lunchkantin.

Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Min son är 20 år gammal å jobbar på en Max restaurang, det är ju inte direkt hans drömjobb men man måste börja någonstans detta är hans början. Han tvekade inte utan tog jobbet. Jag vet inte vem som är stoltast, han eller jag. Grabben kämpar på.
Bra jobbat, fler föräldrar borde vara som dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Aloker2
Arbetsförmedlingen fyller ingen funktion överhuvudtaget, men som vanligt när det gäller såna här artiklar är det omöjligt att säga vad som ligger bakom Viggos problem. Väldigt lite information kommer fram och vi vet inte om det finns problem i huvudet eller funktion i övrigt.
Det framgår ju tydligt vad problemet är. I stället för att gå någon vettig linje flummade han runt med media och nu kan han ingenting som samhället har brist på eller behov av.
Citera
2026-07-24, 22:32
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Och vägen dit måste kunna börja någonstans..
Redan idag kräver varje arbetsplats att man har jobbat med det förr..
Frågan är alltså vilka realistiska möjligheter och villkor som finns för en 19 åring idag för att ens kunna ta sig in...
Fenomenet att man ska ha flera års erfarenhet redan innan man ens får komma in är absolut ett reellt problem. Dock så kan man ju minska risken att hamna där om man kollar upp arbetsmarknaden noga när man väljer gymnasium i stället för att ta det som verkar kul för stunden (vilket Viggo uppenbarligen gjorde eftersom han valde skitlinjen media).

Det är lite som att det börjar regna. Även om det inte är mitt fel att det regnar, så får jag skylla mig själv om jag inte kollade väderprognosen och tog med paraply eller regnkläder.

Citat:
Att företag flyttar jobben utomlands för att minska sina egna kostnader handlar om att optimera företagets egen ekonomi... Så frågan kvarstår: vad händer med vägen in på arbetsmarknaden för unga i Sverige när fler möjligheter sen försvinner?
Vägarna in på arbetsmarknaden blir både färre och sämre. Just därför bör någonting göras så att folk kan försörja sig i framtiden.
Citera
2026-07-25, 00:11
Medlem
Citat:
Vad bra, då har du gjort din plikt som "good boy", och sett till att din son numera är en slav åt staten och folk som "översittarchefen"...

Good boy..
Är det bättre att lära sonen att vara en värdelös parasit som suger pengar från staten livet ut?
Citera
2026-07-25, 08:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Fenomenet att man ska ha flera års erfarenhet redan innan man ens får komma in är absolut ett reellt problem. Dock så kan man ju minska risken att hamna där om man kollar upp arbetsmarknaden noga när man väljer gymnasium i stället för att ta det som verkar kul för stunden (vilket Viggo uppenbarligen gjorde eftersom han valde skitlinjen media).

Det är lite som att det börjar regna. Även om det inte är mitt fel att det regnar, så får jag skylla mig själv om jag inte kollade väderprognosen och tog med paraply eller regnkläder.

Vägarna in på arbetsmarknaden blir både färre och sämre. Just därför bör någonting göras så att folk kan försörja sig i framtiden.

Enkelt, företagaren som ska flytta sitt företag eller delar av företaget mister i samband med detta sin rättighet att bedriva företag i sverige, så att dom fina svinen inte kan flytta produktionen till ett låglöneland samtidigt ha huvudkontoret i sverige, utan hela företaget måste flytta, inte bara en del.

Då blir dom fina svinen tvungna att bo i det fattiga land som dom vill utnyttja människor i och hur ska den fine då kunna springa runt och glänsa när hen befinner sig i ett riktigt fattigt skitland.

Alla västvärldens företag borde förbjudas att flytta sina företag bara för att kunna utnyttja människor ännu billigare, det är så äcklande med alla dessa svin som vill leva av andras slit.

Hoppas människor börjar mörda dom företagare som utnyttjar dom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in