2026-06-10, 21:29
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Vad är det som händer med guldpriset?
Även sp500 och nasdaq.

Jag tror inte det är bubblan. MAn kanske säljer av för att vara med i den största börsintroduction någonsin space-x?
Citera
2026-06-11, 07:14
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Vad är det som händer med guldpriset?

Framförallt två saker - just nu.

Ett antal centralbanker (bl.a. den Turkiska) säljer av från sina guldreserver för att skydda sin valuta samtidigt som man behöver dollar för att köpa olja - för att undvika energikris.

Institutionella investerare med olika hävstångspositioner i olika AI-projekt och/eller Private equity har sedan i slutet av förra veckan haft diverse ”margin calls. De måste få tag på likvida medel SNABBT - och säljer då guld, i stället för aktier och obligationer.

Dessa bägge händelser inträffar ungefär samtidigt - och har lett till att marknaden upplevt en mycket högre tillgång på guld än efterfrågan. Så guldpriset sjunker.
Citera
2026-06-11, 18:47
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Framförallt två saker - just nu.

Ett antal centralbanker (bl.a. den Turkiska) säljer av från sina guldreserver för att skydda sin valuta samtidigt som man behöver dollar för att köpa olja - för att undvika energikris.

Institutionella investerare med olika hävstångspositioner i olika AI-projekt och/eller Private equity har sedan i slutet av förra veckan haft diverse ”margin calls. De måste få tag på likvida medel SNABBT - och säljer då guld, i stället för aktier och obligationer.

Dessa bägge händelser inträffar ungefär samtidigt - och har lett till att marknaden upplevt en mycket högre tillgång på guld än efterfrågan. Så guldpriset sjunker.

Tack för mycket bra info
Citera
2026-06-19, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DamnStonks
Min price target för 2026 är fortfarande att det passerar 6000 innan årets slut. Kan dock falla under 4000 när korrektionen kommer (marknaden lär toppa ur efter alla stora IPOs under året). Jag tror prispress uppåt på guld kommer hänga ihop med politiska oroligheter vid mellanårsvalet.
Undrar hur troligt det är? USA:s riksbank hintade om eventuell kommande räntehöjning i år. Kanske inte det bästa för guldpriset?
Citera
2026-06-21, 08:17
Medlem
Jag tror att det är ett fantastiskt läge att gå in i guld nu. Gissar att många kommer gräma sig över att inte "sett det uppenbara" om något eller några år. Själv får jag inte loss pengar förrän det möjligen är för sent för vad jag tror den riktigt stora rekylen norrut. Tur man inte sitter helt ren på fysiskt rent guld iaf.
Citera
2026-06-21, 13:51
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Jag tror att det är ett fantastiskt läge att gå in i guld nu. Gissar att många kommer gräma sig över att inte "sett det uppenbara" om något eller några år. Själv får jag inte loss pengar förrän det möjligen är för sent för vad jag tror den riktigt stora rekylen norrut. Tur man inte sitter helt ren på fysiskt rent guld iaf.

Guldet brukar gå bra när det är låga räntor, låg inflation och svag dollar.

Är det vad du ser framför dig nu eller bygger du din gissning på nåt annat?
Citera
2026-06-21, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

Jag gissar kan vi kalla det för, eller så försöker jag göra en analys och försöker ta hänsyn till både geopolitiska och geo-monetära utvecklingar som vi står inför. Det monetära systemet vi levt med sedan 1944-45 tror jag idag nåtts väg ende. Tror vi redan nu kan börja skönja början på slutet därom.

Någon tidsram för en sådan utveckling är bara dumt och korkat att försöka sig på. Vi kan dock redan nu konstatera att petrodllarn redan sviktar liksom världens behov av Switsh- systemet för internationella transaktioner.
Citera
2026-06-21, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

Det var väl vad vi hade på 10-talet, och då gick inte guldet bra.
Citera
2026-06-23, 15:39
Medlem
Klas-Vegass avatar
Här börjar jag nafsa på guldx3 (4% av kapital)

Ingen kan pricka botten exakt och jag förväntar mig fortfarande en flush ner (runt 3500) när bubblan spricker.

Vi är nu nere på samma nivå som de tidigare bottnarna dvs 4000-4100. Nån gång köpte jag lite, en annan gång grämde jag mig.

Men känner att jag vill ur hysteriken vi upplevt med guld. Bara köpa och glömma bort.

Silver känns mer osäkert och lotto om inte priset är väldigt lågt. Nästan ner 50% nu från årshögsta.
Citera
2026-06-24, 15:35
Medlem
Klas-Vegass avatar
Guld är nere under 4000 och silver under 60...och inga inlägg?

KAnske intresset har svalnat som jag önskade.

(oljan också ner, och obegripligt nog dollarn upp)
Citera
2026-06-24, 23:25
Medlem
Är väl att handla om man är långsiktigt, 3500$, 4000$ eller 4500$ kvittar i det långa loppet. Jag har aldrig köpt guld och ångrat köpet efter tre år de 18 år jag har haft intresset.
Citera
Igår, 09:14
Medlem
Skyggedanss avatar
DCA:ar fortfarande i guldgruvor. Ligger på minus men det är inte så farligt.
Känns som folk är extremt bearish på guld och silver just nu.
Just därför tänker jag att $4000 mycket väl kan vara botten för guld. Det är en stark support zone iaf.
Åker guldet ner till $3600-3800 har jag fel och lär få hålla i bajspåsarna ett tag.
Guld kan mycket väl ligga och skvalpa en längre stund, det vet man ju aldrig, men hoppas på bull run till hösten. Har ca 10-15% av folion i guld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in