2026-07-27, 19:46
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det är ju helt klart ett extra moment. Och i synnerhet i stressade situationer så blir det lätt fel. I synnerhet för ovana förare. Och med automatlådan har du ju i princip helt och hållet eliminerat problemet med att råka ha fel växel när man ska gasa iväg i en korsning.

Däremot kan manuell vara säkrare för vissa i vissa situationer. Personligen upplever jag att jag fokuserar mindre på trafiken när jag kör automat. Det känns inte som att det är jag som kör när jag kör automat, utan snarare att jag bara "åker med". Jag har märkt att jag lättare zonar ut och slutar tänka på trafiken när jag kör automat. Det händer mest när jag kör landsväg.
Bara min erfarenhet efter 40 år med alla möjliga olika växellådor. 30 år av dem som mekaniker så jag har provat det mesta som du förstår.
Väl ute på landsväg när högsta växeln ligger i spelar manuell/automat ingen roll?
Att välja manuellt körkort ger bara fler valmöjligheter vad gäller jobb tänker jag då man ser detta som ett krav ofta i jobbannonser? Kan man inte lära sig det eller kanske inte vill så är det ju bra att det finns ett alternativ att bara få köra automat?
Citera
2026-07-27, 19:49
Medlem
Ja, ett körkort ska man som en normslfuntad vuxen självklart ha.
Det underlättsr för att få vissa arbeten också.
Ta ett för manulellt växlad ärvmittvtips, det finns fortfarande många manuella bilar på arbetsplatser, typ skåpbilar, servicebilar och liknande.
Sen kan du ju kanske träffa en framtida partner som bor en bit bort, då är körkort bekvämt att ha.
Du slipper då åka buss bland hundar och nxgrer.
Citera
2026-07-27, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Bara min erfarenhet efter 40 år med alla möjliga olika växellådor. 30 år av dem som mekaniker så jag har provat det mesta som du förstår.
Väl ute på landsväg när högsta växeln ligger i spelar manuell/automat ingen roll?
Nu blev jag osäker på när jag mest känner av det. Det var länge sedan jag ägde en automat. Men jag minns att jag kände av den effekten.

Är väl lite samma sak som fidget spinners antar jag. Det var ju en leksak som togs fram för att hjälpa folk med adhd att fokusera.

Men som du säger gör det oftast liten skillnad för en van förare, men man kan heller inte blunda för att med manuell går det att göra fel på sätt som helt enkelt inte går med en automat.

Citat:
Att välja manuellt körkort ger bara fler valmöjligheter vad gäller jobb tänker jag då man ser detta som ett krav ofta i jobbannonser? Kan man inte lära sig det eller kanske inte vill så är det ju bra att det finns ett alternativ att bara få köra automat?
Enig.
Citera
2026-07-27, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Så ta ett lån. Ta så många lån som det krävs.
Du får inget jobb utan ett körkort.
Inget jobb = Ingen inkomst.
Eh? Finns många utan körkort som har jobb.
Citera
2026-07-27, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Jag tänker dock bara ta automat, jag ser inte några stora argument för manuellt körkort, i synnerhet när det nya EU direktivet fasar ut det manuella körkortet så om ett par år är det helt irrelevant ändå.
På vilket sätt menar du att det manuella kortet blir irrelevant med det nya eu-direktivet?
Citera
2026-07-27, 20:14
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Varför ska gymnasiet betala för det? Däremot kan man väl göra lumpen och få ett körkort där fortfarande - själv fick jag lastbilskort när jag gjorde lumpen.
Körkort är väl mer användbart än det mesta man gör på gymnasiet.
Citera
2026-07-27, 20:25
Medlem
Citat:
På vilket sätt menar du att det manuella kortet blir irrelevant med det nya eu-direktivet?

Standard kommer vara att man tar automatkort, och vill du köra manuellt så räcker det med att du går en utbildning på ett par timmar - utan uppkörning
Citera
2026-07-27, 20:27
Medlem
Citat:
Standard kommer vara att man tar automatkort, och vill du köra manuellt så räcker det med att du går en utbildning på ett par timmar - utan uppkörning
Om Sverige nu inför det. Det är inte bestämt.
Citera
2026-07-27, 20:35
Medlem
Citat:
Om Sverige nu inför det. Det är inte bestämt.

Direktivet säger det, så förr eller senare så måste Sverige anpassa sig. Annars kan man nog göra det i ett annat land, då hela poängen med direktivet är ett enat EU-körkort.
Citera
2026-07-27, 20:36
Medlem
godboys avatar
Återigen en diskussion om automat eller manuell. Visst är det väl en viss fördel att ha ett fullvärdigt KK, men det är ändå bättre att ha ett automatkort än inget alls. Ska man köpa billigare begagnat så är det absolut en fördel att ha manuellt KK. Är man inte priskänslig så spelar det inte så stor roll.

Angående hyrbilar så är det ju inget problem att boka en med automat, när jag är utomlands så brukar jag själv göra så om jag ska ha bil. Sen kan det vara så att om man behöver en hyrbil lite snabbt akut så kan det vara fördel att kunna köra manuellt då det kan finnas en sådan inne. Sen så i vissa länder så är det inte lika lätt att få en automathyrbil, men nu pratar vi typ Georgien, Ukraina m fl. Även om man åker till vissa öriken så kan det vara så. Någon gång så hade jag bokat hyrbil med automat men fick likt förbannat en manuell. Spelade i o f ingen större roll för mig.

Så som konklusion så skulle jag säga att det är bättre att ha ett automatkort än inget KK alls. Men allt handlar om vilka behov man själv i slutänden har. För mig är det viktigt att ha ett KK, det ger mig frihet. Nu är min bil automat, jag har kört tillräckligt med manuellt i mina dagar. Jag har även tidigare kört buss och lastbil manuellt, men idag föredrar jag automat. Det är tråkigt att växla, särskilt i stadstrafik.
Citera
2026-07-27, 20:41
Medlem
Citat:
Direktivet säger det, så förr eller senare så måste Sverige anpassa sig. Annars kan man nog göra det i ett annat land, då hela poängen med direktivet är ett enat EU-körkort.
Såvitt jag har förstått det så får varje medlemsland välja mellan om de vill ha det som vi har det nu i Sverige, om de vill använda sig av att man får gå en separat utbildning eller en kombination av dessa.

Enligt Transportstyrelsen har de ännu inte bestämt om de ska införa den möjligheten du pratar om.

Och om man nu måste göra det i ett annat land hade jag nog hellre kört upp med manuell bil i Sverige om jag nu ville ha manuellt kort.
Citera
2026-07-27, 20:59
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Du har aldrig varit utanför EU?

Jo då, mer än du tror. Har hunnit med mycket i mitt yrkesliv. Det är sällan man behöver själv köra bil. I många länder är taxi billigt! Men i Saudi hade vi privatchaufför och i USA har nästan alla bilar automatlåda, så där hyrde vi bil!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in