2026-07-27, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Hehe. Tycker fortfarande det är lika roligt att läsa sådana här trådar. Trådskaparen har precis tagit körkort, kuggade väl 10 gånger men nu jävlar satte han det. Största bedriften i hans liv, till trots att han precis klockat in på 35 år.

Du tar körkort vid behov. Vill du ha villkorat körkort tar du det. Vill du ha manuellt tar du det. Det är upp till dina behov. Vi 70-talister hade aldrig villkorade körkort, men skulle jag tagit om det idag hade jag förmodligen tagit villkorat. Ser liksom ingen poäng att gå tillbaka till häst- och vagn.
Min mor tog faktiskt automatkort på 70-talet.
Citera
2026-07-27, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Hur kan man leva kvar i förnekelsen att manuell låda är stenåldern?
Nej det är inte svårt att få hyrbil med automat.
Nej det är inte svårt att få flyttbil med automat. Finns det ens manuell att hyra på macken längre?
Nej det är inte svårt att hyra automat i utlandet.
Nej det är inte töntigt med automat.

Det som är nu 2026 är att många familjer har elbil eller automat. Då blir det så att barn övningskör med det. Finns ingen poäng att pumpa ut massa pengar på körskola för att ta manuellt kort.
Nu för tiden så leasar människor bilen i stor utsträckning. Då är det automat som gäller i nya bilar.

Bor man i nån hydda i skogen så visst, kör manuellt. Men civiliserade människor i storstäder bör köra automat. Vem orkar sitta på Essingeleden med manuell?

Är det så dyrt med körkort?
Beror på väl på igen då om man måste köra exakt allt på körskolan, ja då blir det svindyrt.
Men kör man hemma i lugn och ro tills man är säker så tar man bara ett fåtal lektioner och sen kör man upp.
Jag tog 4 lektioner plus det andra obligatoriska. Blev ett ganska billigt körkort även fast det var ett tag sen.
Så gjorde jag med sönerna. Först köra privat ganska länge, och sen när de körde hyfsat säkert själva så fick de några lektioner för att finputsa detaljerna och lära sig sånt jag glömt bort eller tillkommit sen jag tog lappen på 80-talet. Funkade bra.
Citera
2026-07-27, 18:00
Medlem
Terrorstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ja. Det är bara knarkare och förståndshandikappade som inte har körkort om man är vuxen.

Och storstadsbor, fast de räknas väl som förståndshandikappade i någon utsträckning.
Citera
2026-07-27, 18:00
Medlem
KonungHonungs avatar
Definitivt. Helt sjukt egentligen att man inte kan ta det gratis på gymnasiet.

Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Att ta körkort för enbart automatlåda är sönderknarkat-deluxe. Dagcenter varning på dessa individer.
Kvinnovarning.
Senast redigerad av KonungHonung 2026-07-27 kl. 18:04.
Citera
2026-07-27, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
Min mor tog faktiskt automatkort på 70-talet.

På den tiden tog majoriteten automakort pga fysiskt hinder, ex poliodrabbat folk eller annat handikapp.

Idag tar majoriteten automatkort pga handikapp av simultanförmågan. Finns ingen anledning att inte ta manuellt om man inte är fysiskt handikappad såklart.
Citera
2026-07-27, 18:09
Medlem
Epimaness avatar
Du kommer få problem med äldre chefer om de får nys om att du bara har automat-körkort. Det är en röd flagga för dem, att det är något klart fel på dig.
Citera
2026-07-27, 18:23
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Förstår inte så många ivrar för att skaffa sig begränsningar, och bara ha automat behörighet.

De flesta nya bilar som säljs idag är ju automatväxlade eller elbilar så behovet av att kunna trampa på kopplingen är ju redan minimalt och lär snart försvinna helt…
Citera
2026-07-27, 18:25
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Definitivt. Helt sjukt egentligen att man inte kan ta det gratis på gymnasiet.

Kvinnovarning.
Varför ska gymnasiet betala för det? Däremot kan man väl göra lumpen och få ett körkort där fortfarande - själv fick jag lastbilskort när jag gjorde lumpen.
Citera
2026-07-27, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Hur kan man leva kvar i förnekelsen att manuell låda är stenåldern?
Nej det är inte svårt att få hyrbil med automat.
Nej det är inte svårt att få flyttbil med automat. Finns det ens manuell att hyra på macken längre?
Nej det är inte svårt att hyra automat i utlandet.
Nej det är inte töntigt med automat.

Det som är nu 2026 är att många familjer har elbil eller automat. Då blir det så att barn övningskör med det. Finns ingen poäng att pumpa ut massa pengar på körskola för att ta manuellt kort.
Nu för tiden så leasar människor bilen i stor utsträckning. Då är det automat som gäller i nya bilar.

Bor man i nån hydda i skogen så visst, kör manuellt. Men civiliserade människor i storstäder bör köra automat. Vem orkar sitta på Essingeleden med manuell?

Är det så dyrt med körkort?
Beror på väl på igen då om man måste köra exakt allt på körskolan, ja då blir det svindyrt.
Men kör man hemma i lugn och ro tills man är säker så tar man bara ett fåtal lektioner och sen kör man upp.
Jag tog 4 lektioner plus det andra obligatoriska. Blev ett ganska billigt körkort även fast det var ett tag sen.
Vad det gäller hyra av bil så har jag ingen aning om hur det ser ut. Däremot så växer begagnatmarknaden markant om man kan köra manuell. Sen har man ju också situationen att helt plötsligt hamna i en sits där det skulle vara bra att få köra manuell. Kan vara att haka på en roadtrip med polarna och den bilen råkar ha manuell låda, eller att din bil har pajat och din snälle granne lånar ut sin bil till dig för något ärende, och den råkar vara manuell.

Vad folk sen föredrar att köra så har jag inga åsikter om det. Vill folk ha en automat så ska de naturligtvis köpa en sådan. Personligen föredrar jag manuell, men det är ju en fråga om tycke och smak.

Men än så länge skulle jag definitivt säga att det finns klara fördelar med ett manuellt kort för många. Om tio år kommer jag nog tycka annorlunda, och definitivt om tjugo år. Fast samtidigt så är det självfallet individuellt hur stor nytta man har av det.
Citera
2026-07-27, 19:06
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Automatväxel är väl lite säkrare - mindre att tänka på, mer fokus på trafiken.

När du kan köra manuell växellåda är detta med att växla inget du tänker på eller som tar fokus från körningen skulle jag vilja påstå?
Citera
2026-07-27, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
När du kan köra manuell växellåda är detta med att växla inget du tänker på eller som tar fokus från körningen skulle jag vilja påstå?
Det är ju helt klart ett extra moment. Och i synnerhet i stressade situationer så blir det lätt fel. I synnerhet för ovana förare. Och med automatlådan har du ju i princip helt och hållet eliminerat problemet med att råka ha fel växel när man ska gasa iväg i en korsning.

Däremot kan manuell vara säkrare för vissa i vissa situationer. Personligen upplever jag att jag fokuserar mindre på trafiken när jag kör automat. Det känns inte som att det är jag som kör när jag kör automat, utan snarare att jag bara "åker med". Jag har märkt att jag lättare zonar ut och slutar tänka på trafiken när jag kör automat. Det händer mest när jag kör landsväg.
Citera
2026-07-27, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Så ta ett lån. Ta så många lån som det krävs.
Du får inget jobb utan ett körkort.

Jag har ett bra betalt jobb - helt utan körkort. 80 i fast lön, sen har jag en rörlig bonus.

Men ja, jag har utbildat och certifierat mig hela livet och nu har jag tid och pengar över till att skaffa ett tänkte jag. Men mest för att föräldrar och sånt börjar bli gamla så det kan vara bra att kunna hyra en bil om man behöver åka dit och hjälpa till någon gång när det är mer akut.

Jag tänker dock bara ta automat, jag ser inte några stora argument för manuellt körkort, i synnerhet när det nya EU direktivet fasar ut det manuella körkortet så om ett par år är det helt irrelevant ändå.

På stället jag jobbar nu så kanske jag kan få förmånsbil också så det är väl också något man kan tänka på, det är ju något man kan få istället för högre lön som skattas bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in