2026-07-25, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Jag kan naturligtvis backa in men tycker det är onödigt krångligt. Det skulle underlätta betydligt att ha laddluckan fram. Min bensinare kör jag alltid in med fronten mot huset (parkeringen) och backar ut från p-platsen då det är betydligt bättre med plats när jag ska ut från parkeringen. Jag tror många upplever samma sak. Bland mina grannar kör alla in med fronten på bilen utom en, och han har inte ens elbil.

Jag backar alltid in på parkeringen.
Det ger bättre svängradie in. Ser inte riktigt vad som skulle vara krångligt med att backa in?
Citera
2026-07-25, 22:45
Medlem
Citat:
Jag blir faktiskt förvånad över att det ändå verkar finnas några stycken som föredrar att backa in frivilligt. Jag har en enda granne i omgivningen som alltid backar in. Jag brukar garva åt honom och undra vad det är för fel på honom. Men det verkar ju faktiskt finnas normalbegåvade (no offense) som också gör det.

Ja för att 1. som sagt det är enkelt med bra kamera och 2. då behöver man inte backa ut sen och 3. om det är på en större parkering som Ica Maxi eller liknande köpcenter så är det absolut att föredra att köra ut med nosen först för det finns inte bara mycket bilar som kör omkring utan vuxna och barn som springer omkring runt bilarna som lätt går att missa, så absolut säkrast är att ha backat in.
Citera
2026-07-26, 10:14
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja för att 1. som sagt det är enkelt med bra kamera och 2. då behöver man inte backa ut sen och 3. om det är på en större parkering som Ica Maxi eller liknande köpcenter så är det absolut att föredra att köra ut med nosen först för det finns inte bara mycket bilar som kör omkring utan vuxna och barn som springer omkring runt bilarna som lätt går att missa, så absolut säkrast är att ha backat in.
Men när man storhandlat vill man gärna ha bagageutrymmet lättillgängligt och det är det inte när man backar in. Inte speciellt smidigt heller att köra in kundvagnen mellan bilarna.
Oftast backar jag in vid ren parkering, men vid inköp på stormarknader backar jag aldrig in.
Senast redigerad av stelex 2026-07-26 kl. 10:16.
Citera
2026-07-26, 12:05
Medlem
De är inte alltid bak till vänster. Flera har på främre skärmarna också. För Tesla så finns det ett annat skäl - det passade bäst så i garaget till Elons hyrda hus i Bel Air.

Det kommer från en intervju med Lucids grundare och f.d. CEO Peter Rawlinson som var chief engineer för Model S.

Citat:
So, I chose the spot just behind the front of the left hand wheel, just in front of the driver's door, exactly where it is on the Lucid Air for the same reason.

Well, that wasn't acceptable to [Elon]. He said it wouldn't suit the layout of his garage in Bel Air. So I said, 'Well, where do you want it, then? What suits the layout of your garage in Bel Air?' He said it's going to be on the rear because he could trip over the cable. He was renting the property, and he didn't even own the place, but we put the charge port on the Model S on the left hand rear because of the layout of his rented garage in Bel Air!

https://www.pcmag.com/news/lucid-ceo-this-is-how-elon-musk-picked-teslas-strange-charge-port-placement

Personligen föredrar jag att backa in där det går - mer kontroll samt lätt att komma ut igen.
Citera
2026-07-26, 12:09
Medlem
Ibland är AI bullshit - som i detta fall.
Ingen skillnad på aerodynamik alls. Där man matar in högspänningen i batteriet kan likväl vara fram som bak - det är bara ett designval.

Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Ai hade ditt svar..
Citera
2026-07-26, 12:25
Medlem
Epimetheuss avatar
Det finns en väldigt bra anledning till att man inte vill ha laddluckan placerad i fronten: Vinter.
Det kan ibland vara nog jävligt att få upp en tanklucka/laddlucka som sitter på en bakskärm på vintern.
Tänk er då en lucka som utsatts för mil efter mil av snörök, slask och sedan minusgrader på det.
Citera
2026-07-26, 12:37
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Det finns en väldigt bra anledning till att man inte vill ha laddluckan placerad i fronten: Vinter.
Det kan ibland vara nog jävligt att få upp en tanklucka/laddlucka som sitter på en bakskärm på vintern.
Tänk er då en lucka som utsatts för mil efter mil av snörök, slask och sedan minusgrader på det.
Instämmer. Min nuvarande har laddluckan i fronten och kan vara lite jäklig att få upp ibland på vintern. Nästa bil om ett par månader har luckan mellan vänster framdörr och framhjul. Inte optimalt för en Teslaladdare V3 men jag laddar sällan vid dem i alla fall.
Citera
2026-07-26, 15:19
Medlem
Citat:
Jag är en så pass duktig bilförare att jag inte har problem att köra in med fronten. Jag gör det för att det är smidigt.

Jo de flesta grannar är akademiker, var har du fått ditt akademikerförakt ifrån? Eller för den delen dina övriga, faktiskt rätt imbecilla, slutsatser. Jag kontrar med att det kan inte vara så många av bilkonstruktörerna som är akademiker. 😁

För mig är det i princip noll risk att backa ut då den lilla vägen jag backar ut på är väldigt lågt trafikerad. De få som kör där har förstånd nog att hålla en väldigt låg hastighet.
Tror du överskattar din intellektuella förmåga när du skriver som du gör.
Du skriver bara för att du har en fix idé - som är fel - och vill vara motvalls kärring.
Tänk till ännu en gång och gör en pudel.
Citera
2026-07-27, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stelex
Men när man storhandlat vill man gärna ha bagageutrymmet lättillgängligt och det är det inte när man backar in. Inte speciellt smidigt heller att köra in kundvagnen mellan bilarna.
Oftast backar jag in vid ren parkering, men vid inköp på stormarknader backar jag aldrig in.
Man snabbladdar väl sällan där man storhandlar, inte jag i alla fall. Storhandlar gör jag i närheten av där jag bor och då laddar jag hemma.

Snabbladda gör jag på långresor och då stannar jag mest för att äta eller handla lite mindre saker.
Citera
2026-07-27, 19:18
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Man snabbladdar väl sällan där man storhandlar, inte jag i alla fall. Storhandlar gör jag i närheten av där jag bor och då laddar jag hemma.

Snabbladda gör jag på långresor och då stannar jag mest för att äta eller handla lite mindre saker.
Men tråden bytte ju ämne till att handla om att backa eller köra in i parkeringsrutan
Citera
2026-07-27, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stelex
Men tråden bytte ju ämne till att handla om att backa eller köra in i parkeringsrutan

Nja, den handlar om varför laddluckan ofta är bak på elbilar och då kan jag ju svara med: Varför är tankluckan oftast bak på bensinbilar? Kan det vara för att tanklocket ofta är bak på bensinbilar som de följt samma mönster och har laddluckan bak också för att folk är vana med det?
Citera
2026-07-27, 20:44
Medlem
Citat:
Jag blir faktiskt förvånad över att det ändå verkar finnas några stycken som föredrar att backa in frivilligt. Jag har en enda granne i omgivningen som alltid backar in. Jag brukar garva åt honom och undra vad det är för fel på honom. Men det verkar ju faktiskt finnas normalbegåvade (no offense) som också gör det.
Jag föredrar att backa in. I alla fall när det är trångt och jag inte kan köra rakt in.

Anledningen är ganska enkel. Bilar svänger på framhjulen, och den del som du har fått in i parkeringsfickan är du inte intresserad av att ändra position i sidled på. Det är delen som inte kommit in i parkeringsfickan som är relevant att flytta i sidled. Där jag bor är det en garagelänga som är typ sex meter bred. Det är ofta jag ser folk som kör in med nosen först som måste hålla på och köra fram och tillbaka många gånger för att få bilen i rätt position. Jag undrar alltid varför de inte bara backar in. Det finns en anledning att man backar när man fickparkerar. Jag utmanar dig att försöka dig på en tajt fickparkering med nosen först.

Dessutom, när jag backar behöver jag bara hålla koll bakåt. När jag kör in med nosen först måste jag hålla koll både framåt och bakåt. Om man inte gör väldigt extrema saker så kommer inte fronten att ta i något som inte backspeglarna redan tagit i. Normalt när jag backar in räcker det att enbart titta i speglarna.

Sen är det ju en extra bonus att det blir lättare att köra iväg sedan. För samma sak som jag nämnde ovan gäller även där. När jag har backat in på en parkering så kan jag börja vrida ratten tidigare när jag ska iväg, just för att styrhjulen är längst ut, och jag behöver inte tänka nämnvärt på de bilar som står bredvid. När jag backar ut från en parkering måste jag ta det försiktigare med ratten och långsamt öka utslagen för att få nosen att följa en rak linje med bilen bredvid.

Och vid köpcentrum tycker jag det är rätt skönt, just pga barn som springer omkring. De är sällan i vägen när man ska backa in på en ruta, men de är jävligt ofta i vägen när man ska ut från rutan. Då är det dels skönt att slippa backa eftersom man ser saker som barn betydligt sämre bakåt än framåt, och dels skönt att slippa fokusera på bilarna bredvid när jag vill fokusera på att inte köra på barn och vuxna som går omkring med ansiktet i en telefon.

En till liten fördel kommer av det faktum att det är så få som backar när de parkerar. Det gör att om det är tajt kan jag ställa mig med passagerarsida mot passagerarsida. Det gör att jag kan ställa mig väldigt mycket närmre, för att på så sätt få mer utrymme när jag öppnar förardörren.

Det är skälen till att jag brukar backa när jag parkerar.

Sen får folk naturligtvis göra precis som de vill. Men det finns objektiva fördelar med att backa in.

EDIT: Apropå mina grannar som jag nämnde ovan. Om man vill köra in i ett garage med en 90-graderssväng där du har begränsat med utrymme i en enda rörelse där du inte behöver växla mellan framåt och bakåt för att justera, så finns det en gräns för hur trång garageporten får vara för att detta ska vara möjligt. Och framförallt så är den gränsen olika för om du backar in eller kör in med fronten först. Med fronten först krävs en bredare garageport än om man backar in.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-07-27 kl. 21:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in