2026-07-23, 14:19
Medlem
Sixten00s avatar
När man ska tanka bensin/diesel kör man in på mackan och det spelar rätt liten roll vilken sida och vilken placering man har för tanklocket. För elbilar kör man fram till sin hemmaladdare eller stolpe som oftast sitter framför bilen. Man kör även fram så till många publika laddare. Min fråga är varför så många elbilar har laddluckan placerad i den bakre delen av bilen (nåja, på sidan förvisso)? Har konstruktörerna alldeles glömt bort att tänka till?

Personer som av någon anledning fått för sig att man alltid ska backa in när man parkerar behöver inte lägga sig i.
Citera
2026-07-23, 14:32
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Ai hade ditt svar..

Citat:
Att laddluckan ofta sitter bak på elbilar beror främst på tekniska och aerodynamiska skäl. Drivlinans styrenhet och batteriets kylsystem är ofta placerade baktill, och genom att ha laddporten nära dessa komponenter hålls kablarna korta, vilket sparar vikt och minskar tillverkningskostnaderna. Det ger dessutom bättre luftmotstånd jämfört med om den placerades i fronten
Citera
2026-07-23, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
När man ska tanka bensin/diesel kör man in på mackan och det spelar rätt liten roll vilken sida och vilken placering man har för tanklocket. För elbilar kör man fram till sin hemmaladdare eller stolpe som oftast sitter framför bilen. Man kör även fram så till många publika laddare. Min fråga är varför så många elbilar har laddluckan placerad i den bakre delen av bilen (nåja, på sidan förvisso)? Har konstruktörerna alldeles glömt bort att tänka till?

Personer som av någon anledning fått för sig att man alltid ska backa in när man parkerar behöver inte lägga sig i.

Det finns säkert fler än en orsak till de olika placeringarna, men är det så stort problem för dig att anpassa dig själv och föra din bil till laddning på det sätt som passar bäst för aktuellt tillfälle? Typ köra fram och ladda när det funkar, och backa till laddning när det behövs…?

Det är ju rätt ofta man får välja om det ska eller behövs backas eller inte vid många andra vardagliga göromål.
Och att t ex backa in på parkeringsruta har ju sina klara fördelar säkerhetsmässigt
Citera
2026-07-23, 14:52
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det finns säkert fler än en orsak till de olika placeringarna, men är det så stort problem för dig att anpassa dig själv och föra din bil till laddning på det sätt som passar bäst för aktuellt tillfälle? Typ köra fram och ladda när det funkar, och backa till laddning när det behövs…?

Det är ju rätt ofta man får välja om det ska eller behövs backas eller inte vid många andra vardagliga göromål.
Och att t ex backa in på parkeringsruta har ju sina klara fördelar säkerhetsmässigt

Jag kan naturligtvis backa in men tycker det är onödigt krångligt. Det skulle underlätta betydligt att ha laddluckan fram. Min bensinare kör jag alltid in med fronten mot huset (parkeringen) och backar ut från p-platsen då det är betydligt bättre med plats när jag ska ut från parkeringen. Jag tror många upplever samma sak. Bland mina grannar kör alla in med fronten på bilen utom en, och han har inte ens elbil.
Citera
2026-07-23, 14:55
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Ai hade ditt svar..

Det låter knappast som ett svåröverstigligt problem för en någorlunda begåvad konstruktör att lösa. Kan man bygga in elektriska fönsterhissar så borde detta inte vara svårare. Luftmotstånd... vem har påstått att kablaget ska gå utanpå?

Inom en snar framtid kommer elbilar ha kontakt både fram o bak. Vem blir först?
Citera
2026-07-23, 14:55
Medlem
Citat:
Jag kan naturligtvis backa in men tycker det är onödigt krångligt. Det skulle underlätta betydligt att ha laddluckan fram. Min bensinare kör jag alltid in med fronten mot huset (parkeringen) och backar ut från p-platsen då det är betydligt bättre med plats när jag ska ut från parkeringen. Jag tror många upplever samma sak. Bland mina grannar kör alla in med fronten på bilen utom en, och han har inte ens elbil.

Visst kan det vara som du beskriver, men det är heller inte ovanligt att man kör som man är van med, fast det inte skulle vara några egentliga problem att ändra sig och backa när så behövs.

Jag har själv då och då behövt eller valt att ändra hur jag kör in mina bilar vid nån parkering, eller in i garaget.
Citera
2026-07-23, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Ai hade ditt svar..

Har man inte med sig laddkablarna i bilen?
Så vad är det för vikt som det sparas in på?

Jag gissar att det är av tradition man satt luckan på sidan baktill.
Man får ju inte förnya sig för mycket för då hittar inte folk var sladden skall kopplas in.
Citera
2026-07-23, 20:16
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:

Många bilar har dem i fronten eller på vänster eller höger framskärm? Vilka bilar/modeller relaterar du till?
Citera
2026-07-23, 20:41
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:

Det är ju det rekommenderade før vanlig parkering av trafiksäkerhetsskäl (samt att det är enklare) så det är väl tämligen logiskt.
Citera
2026-07-23, 20:42
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Har man inte med sig laddkablarna i bilen?
Så vad är det för vikt som det sparas in på?

Jag gissar att det är av tradition man satt luckan på sidan baktill.
Man får ju inte förnya sig för mycket för då hittar inte folk var sladden skall kopplas in.

Kablaget som skall klara 800v och 400A är ganska grova, även inne i bilen. Kortast møjliga är bra.

11kW kablarna är något annat.

(Edit: før jag missførstod vad du missførstod)
Senast redigerad av Gromgutten 2026-07-23 kl. 20:46.
Citera
2026-07-23, 21:59
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:

Alltså, man backar in när det är trångt, för att det är oerhört mycket smidigare.
Så att du istället backar ut för att ”det är mer plats” där ute är ju helt bakvänt.
Folk som inte kan köra bil frontar in på en p-plats, finns flera anledningar såklart men ni vet inte bättre och planerar inte er körning, tänker inte på nästa steg alltså.

Det finns bilar med laddluckan fram för övrigt, dem är för er som inte kan köra bil, men ändå köper ni andra bilar som ni inte kan komma åt laddaren med.
Jag gissar förövrigt på att du och dina grannar är akademiker, kör hellre än bra.
Citera
2026-07-23, 23:15
Medlem
Abscess1122s avatar
Du får lära dig att backa in i parkeringsplatser. Det är säkrare och det är superskönt sätta sig i bilen och komma iväg direkt. Elbilar har dessutom nästan alltid 360-kamera, åtminstone backkamera med sensorer. Det blir busenkelt backa in. Jag parkerar nästan alltid med backning. Efter ett tag kommer du känna att det är lättare än frontal parkering och du har mer kontroll över var bilen står då sidospeglarna ger så bra syn i kanterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in