Igår, 19:38
Medlem
Vi behöver ingen myndighet som ska säga till oss vad vi ska och inte ska göra. Vi har internet.

Vi börjar med något som finns här på forumet.

OT=Off Topic samt OnT=On Topic.

Det är ett förbannat oskick att inte använda äran och hjältarnas språk, istället för de obildbara kretinernas språk, från en ful ö långt där borta.

Jag testade i ett inlägg tidigare.

OT skulle kanske vara FÄ, från ämnet.
OnT kanske ÄR, ämnesrelaterat.

Lös uppgiften.

Kom igen nu, det är dags att rensa ut engelskan från våra medvetanden.
Citera
Igår, 19:43
Medlem
Fantens avatar
Jag menar, tacka vet jag pursvenska ord som garage, meny och freestyle.
Citera
Igår, 19:59
Medlem
Room531s avatar
Jag brukar säga till ämnet istället för on topic.

Jag funderade nyligen på vad jag borde skriva eller sägs istället för podcast 🤔 pod = litet rum, slutet, studio eller likande. cast; sändning.

Ja, förslag? Vad är podcast på svenska. "Podd" säger ju vissa... men låter inte helt 100?

Ska man nöja sig med podcast, det kom väl ifrån personer som tom green från usa eller något ändå...
Citera
Igår, 20:33
Medlem
Sqrbankens avatar
Min favorit är "After Work", en pseudoanglicism som inte ens förekommer (åtminstone inte förekom, bor ej utomlands) i engelsktalande länder utan nått som vi själva knåpat ihop.
Citera
Igår, 20:48
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Min favorit är "After Work", en pseudoanglicism som inte ens förekommer (åtminstone inte förekom, bor ej utomlands) i engelsktalande länder utan nått som vi själva knåpat ihop.
Samma kategori som 'freestyle'.
Dock kallades en Walkman för det i Australien också av alla ställen.
Citera
Igår, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken

Hah det är ju sant. Ett svenskt fenomen(det finns ingen svensk kultur ). Kanske för att vi behöver ett ord för det, i många länder ramlar man ju in på puben/kafét/baren efter jobbat nästan alltid. Ett ord, aftervörk.

Podd, är väl också det försvenskat. Säger inte dom engelsktalande alltid podcast.

I alla fall är Island föregångslandet, jag har hört att dom har knappt några låneord.

Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Samma kategori som 'freestyle'.
Dock kallades en Walkman för det i Australien också av alla ställen.

Det där är ju också rätt intressant hur det gick till.
Senast redigerad av Kanelbulle222 Igår kl. 20:57.
Citera
Igår, 21:06
Medlem
Om vi ska rensa bort alla lånord blir det inte mycket svenska kvar.

Om ett svenskt ord fungerar bättre – använd det. Om inte, finns det ingen poäng med att uppfinna ersättningar.
Citera
Igår, 21:07
Medlem
Sqrbankens avatar
"kåmmitta", "kånnecta", "spidrunna" osv., ord kopplat till teknik och spel, kan jag störa mig på mer eller mindre beroende på dag.

Styggelser som "åverloada" och "åverrajda" ger mig dock alltid krupp (begrepp inom bla kodknackeri/IT).

Att svensken gillar att "förverba" ord, egna som lånade, ska dock tydligen inte vara nått nytt utan nått som vi varit glada i under alla tider.
Senast redigerad av Sqrbanken Igår kl. 21:11.
Citera
Igår, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531

Jag funderade nyligen på vad jag borde skriva eller sägs istället för podcast 🤔 pod = litet rum, slutet, studio eller likande. cast; sändning.

Ja, förslag? Vad är podcast på svenska. "Podd" säger ju vissa... men låter inte helt 100?

Ska man nöja sig med podcast, det kom väl ifrån personer som tom green från usa eller något ändå...
Podcast är ett teleskopord bildad av Ipod och broadcast. Vet faktiskt ingen bra svensk term som skulle fungera.
Citera
Igår, 21:22
Medlem
Citat:

Språkrådet förespråkade poddradio i begynnelsen.
Citera
Igår, 21:28
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Språkrådet förespråkade poddradio i begynnelsen.
Men det är inte heller helt 100 då podcast oftast är i videoformat. Men för oberoende radiosändingar, visst..

Är ett krav förresten att det sänds via internet och inte radiofrekvens? Får nog kolla upp definition sen faktiskt för jag vet inte. Så viktigt är det väl inte heller att hitta på ett svenskt ord för men...
Citera
Igår, 21:30
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Men det är inte heller helt 100 då podcast oftast är i videoformat. Men för oberoende radiosändingar, visst..

Är ett krav förresten att det sänds via internet och inte radiofrekvens? Får nog kolla upp definition sen faktiskt för jag vet inte. Så viktigt är det väl inte heller att hitta på ett svenskt ord för men...
Men då blir det en Vlog, vilket är något helt annat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in