2026-07-27, 21:43
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Min favorit är "After Work", en pseudoanglicism som inte ens förekommer (åtminstone inte förekom, bor ej utomlands) i engelsktalande länder utan nått som vi själva knåpat ihop.
Jag har sett det på flera platser i Frankrike av alla länder.

Att utlänningar ibland verkar äta smorgasbord är inte konstigare än att vi lyssnar på poddar samtidigt som vi monotont skrollar i das Handy.
Citera
2026-07-27, 21:49
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Podcast är ett teleskopord bildad av Ipod och broadcast. Vet faktiskt ingen bra svensk term som skulle fungera.
För 20 år sedan visste ingen att podcast skulle uppstå som ett vanligt ord, men det fungerade när det kopplades till ett fenomen. Att det inte existerar att svenskt ord för fenomenet är alltså begripligt. Betyder inte att vi inte kan skapa ett svenskt ord. Exempelvis ljudbubbla.
Citera
2026-07-27, 22:09
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jg förstår inte vad tråden handlar om.
This thread is all about nativizing, naturalizing, and assimilating foreign words into Swedish.
Citera
Igår, 00:37
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Jag brukar säga till ämnet istället för on topic.

Jag funderade nyligen på vad jag borde skriva eller sägs istället för podcast 🤔 pod = litet rum, slutet, studio eller likande. cast; sändning.

Ja, förslag? Vad är podcast på svenska. "Podd" säger ju vissa... men låter inte helt 100?

Ska man nöja sig med podcast, det kom väl ifrån personer som tom green från usa eller något ändå...
Det är så man säger, så jag förstår inte riktigt varför TS vill skapa en ny översättning.
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Språkrådet förespråkade poddradio i begynnelsen.
"Poddsändning" vore ju ändå ännu mer korrekt.
Citera
Igår, 01:13
Medlem
Jordgubbes avatar
Forumet "flashback" översatt till "iskall återblick"
Citera
Igår, 01:38
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelbulle222
Vi behöver ingen myndighet som ska säga till oss vad vi ska och inte ska göra. Vi har internet.

Vi börjar med något som finns här på forumet.

OT=Off Topic samt OnT=On Topic.

Det är ett förbannat oskick att inte använda äran och hjältarnas språk, istället för de obildbara kretinernas språk, från en ful ö långt där borta.

Jag testade i ett inlägg tidigare.

OT skulle kanske vara FÄ, från ämnet.
OnT kanske ÄR, ämnesrelaterat.

Lös uppgiften.

Kom igen nu, det är dags att rensa ut engelskan från våra medvetanden.

Blir svårt hahah.. Seriöst, men hela vårt språk delar uppbyggnad med engelskan. Vi härstammar från samma språkträd.

Inget att grina över, indoeuropeér är vad svenskar är. Nångång ursprunget från smutsiga Indien med omnejd troligen ;-)
Citera
Igår, 03:35
Medlem
daming-dingdings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Inget att grina över, indoeuropeér är vad svenskar är. Nångång ursprunget från smutsiga Indien med omnejd troligen ;-)

Indoeuroepiskan stammar från Jamnaja-kulturen vid Svarta havet. Vi är alltså alla ryssar, eller ukrainare hur man nu vill se på saken.

Till Indien spred sig en gren av indoeuropeiska, den som senare skulle bli sanskrit och vidare till modern hindi/urdu. Den har stora likheter med grekiska och latin, två andra stora avledningar ur fornindoeuropeiska. En gren spred sig även till Kina, tokariskan.

Germanskan är en av de allra sista klyvningarna, och har väl inte mer än 2500 år på nacken. Ursprunget står i Götaland och Jylland, kanske även Polen.

Kulturimperialismen var möjlig genom indoeuropéernas bruk av häst och vagn, som gjorde det möjligt att lägga under sig stora områden utan att bönderna kunde göra så mycket åt saken. På många håll utraderades det manliga släktet, medan kvinnorna skonades och blev fruar åt kolonisatörerna.

Närmast släkt med urindoeuropeiska i dag antas litauiskan vara, medan ryska och andra slaviska språk har moderniserats avsevärt i förhållande till ursprunget.
Citera
Igår, 03:39
Medlem
daming-dingdings avatar
Citat:
Vi behöver ingen myndighet som ska säga till oss vad vi ska och inte ska göra. Vi har internet.

Du menar mellanknuten?
Citera
Igår, 10:21
Medlem
Citat:
Blir svårt hahah.. Seriöst, men hela vårt språk delar uppbyggnad med engelskan. Vi härstammar från samma språkträd.

Islänningarna gör så, dom har nästan inga låneord. Utan skapar nya när det behövs.
Så tyst med dig och gå inte FÄ.

Citat:
Ursprungligen postat av daming-dingding
Du menar mellanknuten?

Vi får nog jobba på den.
Citera
Igår, 10:59
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

Vi börjar med något som finns här på forumet.

OT=Off Topic samt OnT=On Topic.

Det är ett förbannat oskick att inte använda äran och hjältarnas språk, istället för de obildbara kretinernas språk, från en ful ö långt där borta.

Jag testade i ett inlägg tidigare.

OT skulle kanske vara FÄ, från ämnet.
OnT kanske ÄR, ämnesrelaterat.

Lös uppgiften.

Kom igen nu, det är dags att rensa ut engelskan från våra medvetanden.

Off topic betyder ”ovidkommande”. Som namn på ett diskussionsforum kunde man kanske lansera ”Tankarna svävar”.
Citera
Igår, 11:03
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

Svenskan och tyskan är betydligt mer lika varandra. Engelskan har kvar ett skört germanskt grammatiskt benrangel men orden är mest högtravande franska, latin och grekiska.
Citera
Igår, 11:36
Medlem
Foliekavajs avatar
Mja, jag tycker åbana och påbana låter betydligt mer svennebanan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in