2026-07-27, 11:31
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Hur många tror du? Om 20 procent skulle avstå skulle Max genast återinföra kontanter. Så glöm det

Det är väl en jävla skillnad på 1/1000 mot 200/1000, du verkar ha otur när du tänker!

Jag är helt övertygad om att din profetia på en promille är fullständigt fel, åtminstone 3-4 kunder av hundra kommer att avstå besök på Max, dvs ge fan att gå dit eller vända i dörren!
Citera
2026-07-27, 19:34
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Det är väl en jävla skillnad på 1/1000 mot 200/1000, du verkar ha otur när du tänker!

Jag är helt övertygad om att din profetia på en promille är fullständigt fel, åtminstone 3-4 kunder av hundra kommer att avstå besök på Max, dvs ge fan att gå dit eller vända i dörren!
Jag frågade hur många du tror det är. Men vad baserar du 3-4 procent på? Låt oss säga att det verkligen är så. Då skulle de omgående återinföra kontanthanteringen då det är många. Mer sannolikt är att det är betydligt färre än så. Gissningsvis är det en väldigt liten andel som inte kan hala upp ett betalkort. Antagligen ungefär lika många som fortfarande är upprörda över att man inte längre kan betala med mynt i parkeringsautomater.
Citera
2026-07-27, 20:11
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Gissningsvis är det en väldigt liten andel som inte kan hala upp ett betalkort. Antagligen ungefär lika många som fortfarande är upprörda över att man inte längre kan betala med mynt i parkeringsautomater.

Det finns inte många användningsområden för mynt annat än just att använda i automater, i synnerhet parkeringsautomater. Går det inte att använda mynt i parkeringsautomater bör de avskaffas.

Den som reser till badstranden väljer i många fall att inte ha med sig betalkort med tanke på risken att de blir stulna. Det är dessutom extra sannolikt att en sådan familj vill äta på just en hamburgerrestaurang på vägen hem i och med kombinationen av protein och svalkande dryck.

Max borde berätta vad som händer om någon har beställt mat i drive-thru och sen ibara kan betala med kontanter.
Citera
2026-07-27, 20:16
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Hur många tror du? Om 20 procent skulle avstå skulle Max genast återinföra kontanter. Så glöm det

Det är fullt möjligt att Max kommer på att de vill återinföra kontantbetalning. Dock skulle det ju underlätta om Sverige intog en mer pragmatisk position i förhållande till internationell penningtvättslag. När t o m banker i de flesta stater skiter i kundkännedom kan svenskar inte ens köpa en mugg isvatten.
Citera
2026-07-27, 20:18
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Den som reser till badstranden väljer i många fall att inte ha med sig betalkort med tanke på risken att de blir stulna. Det är dessutom extra sannolikt att en sådan familj vill äta på just en hamburgerrestaurang på vägen hem i och med kombinationen av protein och svalkande dryck.

Max borde berätta vad som händer om någon har beställt mat i drive-thru och sen ibara kan betala med kontanter.
Max erbjuder betalning med Swish. Är det något som småbarnsföräldrar har med sig till stranden så är det mobilen. Tro mig.
Citera
2026-07-27, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Jag stannade till på en Max härom veckan och fick inte betala med de kontanter jag hade med för att få min mat. Nu ser jag att det verkar vara en ny policy för hela företaget:

De vill ju att man ska beställa vid deras maskiner eller i app. Du har alltså gått fram till disken och beställt och lagt upp kontanter?
Citera
2026-07-27, 20:58
Medlem
Citat:

Om 20% hade betalat med kontanter hos MAX hade de inte avskaffat det till att börja med.
Senast redigerad av Engineer 2026-07-27 kl. 21:01.
Citera
2026-07-27, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Den som reser till badstranden väljer i många fall att inte ha med sig betalkort med tanke på risken att de blir stulna.

Har en ring från tapster som fungerar både som betalkort (blipp) och som bilnyckel (Rfid). Perfekt på stranden och man kan ha den på sig när man badar och fungerar både i glasskiosken och hos MAX
Citera
2026-07-27, 23:55
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
De vill ju att man ska beställa vid deras maskiner eller i app.
Och det vill inte jag, då maskinerna inte medger kontantbetalning och dessutom är krångligare än att bara gå fram till disken och säga "Jag skulle vilja ha det och det målet, och en cola, tack!". Det är ju aldrig kö nuförtiden, så det går fortare än att leta menyer och kocka sig igenom 7 steg eller vad det är och bekräfta två gånger att jag inte vill ha extra dippsås. Appen blir svår, har inte ens nån telefon som kör såna appar eller swish.
Citat:
Du har alltså gått fram till disken och beställt och lagt upp kontanter?
Eh, ja? Så gör jag alltid, och på Max har det aldrig varit några problem över huvud taget.
Citera
2026-07-28, 01:09
Medlem
Kämpendahls avatar
Notera att vissa Max-restauranger fortfarande tar emot kontanter. Även på McDonalds finns många kontantfria restauranger och samma gäller för Burger King.

Så var tusan handlar ni era hamburgare?
Citera
2026-07-28, 10:18
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Notera att vissa Max-restauranger fortfarande tar emot kontanter. Även på McDonalds finns många kontantfria restauranger och samma gäller för Burger King.

Så var tusan handlar ni era hamburgare?
Vad är det för Max som tar emot kontanter? Jag startade ju tråden efter att ha läst på deras sida att de inte gör det, men jag är glad om det inte stämmer.

Och jag kan avstå hamburgare om de inte låter sig köpas på ett bra sätt. Man får gå in på Willys och köpa en wrap istället.
Senast redigerad av HanMedPinnen 2026-07-28 kl. 10:36.
Citera
2026-07-28, 10:34
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jättebra beslut! Det är väldigt ohygieniskt med smutsiga sedlar och mynt när man håller på med matlagning.
Det är väl inte samma personer som står i kassan och lagar mat, men det här är ju ett bättre argument än det vanliga hygienargumentet. Att stå och slabba på de där skärmarna är ju ganska ohygieniskt det med. Jag har tyckt illa om didäringa skärmarna länge, och de är dessutom jobbiga att manövrera.

Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Det konstiga med hela tråden är ju vem som överhuvudtaget har kontanter idag. Var har ni fått dem från? Står ni i kön till en bankomat och tar ut kontanter?
Det är sällan kö till bankomaten, men absolut, ibland gör jag ju det

Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Inte för att jag någonsin äter på Max: Sveriges Vidrigaste Hamburgare, men jag har inte betalat med kontanter på flera år nu. Vem fan går runt med kontanter idag egentligen?
Läs tråden, vi är många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in