2026-07-27, 16:26
Medlem
Wajis avatar
Råder alla att ta för manuellt. Dels för att visa länder så är inte automat den vanligaste modellen. Ska du ut och resa så är det inte säkert att det gäller.

För det andra så är det bra att kunna hantera in en bil med växling. Mycket mer känsla och du blir en bättre bilförare.

Jag har automat nu men skulle aldrig rekommendera kortkort för bara automat.
Citera
2026-07-27, 16:31
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knor
Skall man? JA!
Det är ett stort handikapp att inte ha körkort. Du måste antingen stanna kvar i din stadsbubbla eller förlita dig på andra. Sist men inte minst är det en säkerhetsfråga. Man kan för fan inte befinna sig på resa utan att kunna köra om det kniper. Den som inte ha körkort borde inte få röra sig mer än några hundra meter från hemmet.

Vilken typ: Manuell om möjligt
  • Hälten av alla bilar i Sverige har manuell låda. Ja, det minskar. Men det är återigen en säkerhetsfråga.
  • Billigare i längden. Hyrbilar med manuell låda är alltid billigare (för att bilen är billigare)
  • I utlandet är det ibland svårt att få hyrbil med automatlåda
  • Kul att köra äldre bilar och sportbilar
  • Skall du hyra en transportbil för att flytta saker så är vissa bilar manuellt växlade - även i Sverige.

Motargument:
  1. Det är inte billigt att ta körkort. Tyvärr. Men beakta att det blir billigare att flytta och transportera, samt att vissa önskade delar av en resa endast är möjliga om du har körkort.

Ta automatkörkort om du vill spara pengar, går snabbare att ta körkort och man tröttnar på växellåda. Är du superintresserad av gamla bilar eller planerar att köpa en manuell go ahead.

Tillägg: Du kan flexa med att du har manuellt körkort, det kan du inte med automat.
Citera
2026-07-27, 16:33
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ja. Det är bara knarkare och förståndshandikappade som inte har körkort om man är vuxen.
Ingen vill anställa nån utan körkort för då vet man att det är nåt fel med personen.

Om man valt körkort för enbart automat så undrar jag om man nästan inte är mer retard än de som inte alls har.
Citera
2026-07-27, 16:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Om man valt körkort för enbart automat så undrar jag om man nästan inte är mer retard än de som inte alls har.
Ja eller knarkat sönder båda hjärnhalvorna.
En sån person kommer definitivt aldrig få ett jobb, för de klarar inte ens att söka nåt.
Citera
2026-07-27, 16:52
Medlem
Nä jag tycker inte det är dyrt med körkort, det är tvärtom faktiskt ganska billigt. Vad kostar en hantverkare i timmen, kostar en körlektion mer? När man sen ser på nyttan med ett körkort och att det gäller livet ut om du inte begår brott. Förstår att människor som är vana vid att få allt serverat och gratis tycker att en kostnad plötsligt är besvärlig men så är livet och det är kanske lika bra att lära sig. Man får tänka som så att i år tar jag körkort, avstår Thailand och håller istället hemmasemester. Belöningen kommer när du är klar. Klart att du även ska gå i en trafikskola och lära dig. Du tror väl inte att du själv kan lära dig?
Citera
2026-07-27, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Automatväxel är väl lite säkrare - mindre att tänka på, mer fokus på trafiken.

Det är dock inte sant. Ju mindre man behöver köra bilen desto mindre fokus på övrig trafik. Det är iallafall min erfarenhet. Jag kör allra bäst i en gammal manuell bil utan någon form av förarstöd.
Citera
2026-07-27, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knor
Skall man? JA!
Det är ett stort handikapp att inte ha körkort. Du måste antingen stanna kvar i din stadsbubbla eller förlita dig på andra. Sist men inte minst är det en säkerhetsfråga. Man kan för fan inte befinna sig på resa utan att kunna köra om det kniper. Den som inte ha körkort borde inte få röra sig mer än några hundra meter från hemmet.

Vilken typ: Manuell om möjligt
  • Hälten av alla bilar i Sverige har manuell låda. Ja, det minskar. Men det är återigen en säkerhetsfråga.
  • Billigare i längden. Hyrbilar med manuell låda är alltid billigare (för att bilen är billigare)
  • I utlandet är det ibland svårt att få hyrbil med automatlåda
  • Kul att köra äldre bilar och sportbilar
  • Skall du hyra en transportbil för att flytta saker så är vissa bilar manuellt växlade - även i Sverige.

Motargument:
  1. Det är inte billigt att ta körkort. Tyvärr. Men beakta att det blir billigare att flytta och transportera, samt att vissa önskade delar av en resa endast är möjliga om du har körkort.

Vad villl du ha svar på? Om du tycker körkort är dyrt så åk utomlands och ta det.

Ta en cykel och cykla runt på gator och låtsas att du är en bil och se om du kan trafikreglerna.

Därefter kan du hitta någon förälder eller kompis som har en bil och köra runt på en stor öde parkering eller motsvarande sedan har du i princip lärt dig allt du behöver kunna.
Citera
2026-07-27, 17:26
Medlem
BorgeHs avatar
Har visserligen själv ett gammalt körkort som gäller för manuell växellåda men jag skulle ta ett för automatlåda om jag var ung och skulle ta körkort.

Varför? Jo, med elbilar behövs inga manuella växellådor. Jag vet ingen elbil som har manuell växellåda. I en nära framtid är förmodligen alla personbilar elbilar. De pratar om i EU att förbjuda försäljning av nya bilar med förbränningsmotor. Varför skall man då ha körkort för växellåda?
Citera
2026-07-27, 17:30
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symmetrisk
Tack för ditt svar. Jag bor några minuters promenad från både jobb och mataffärer så jag behöver egentligen inte bil till vardags. Däremot hade jag velat göra fler utflykter och kunna hälsa på släkt och vänner lite enklare. Så syftet är väl snarare att kunna åka lite längre turer några gånger i månaden. Bor i lägenhet så det är inte som att jag behöver köra skräp till tippen likt villaägare. Kunde jag komma undan med någon ok bil för 200-300 tusen vore det kul, men det ska erkännas att jag inte har koll vad man får i det spannet.
Köp bättre begagnad med lite bättre motor. Finns säkert någon nyare snikmodell för de pengarna men skulle hellre köpa något roligare
Citera
2026-07-27, 17:31
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Har visserligen själv ett gammalt körkort som gäller för manuell växellåda men jag skulle ta ett för automatlåda om jag var ung och skulle ta körkort.

Varför? Jo, med elbilar behövs inga manuella växellådor. Jag vet ingen elbil som har manuell växellåda. I en nära framtid är förmodligen alla personbilar elbilar. De pratar om i EU att förbjuda försäljning av nya bilar med förbränningsmotor. Varför skall man då ha körkort för växellåda?

Du har aldrig varit utanför EU?
Citera
2026-07-27, 17:36
Medlem
andan0s avatar
Citat:
Ja. Det är bara knarkare och förståndshandikappade som inte har körkort om man är vuxen.
Ingen vill anställa nån utan körkort för då vet man att det är nåt fel med personen.
Nja, det är många i städer som Göteborg och Stockholm utan körkort, eftersom man kan ta tåget/bussen överallt. Det betyder inte att man är störd bara för att man inte har körkort.

Däremot tycker jag att alla som har möjligheten bör ta körkort.
Citera
2026-07-27, 17:49
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ja eller knarkat sönder båda hjärnhalvorna.
En sån person kommer definitivt aldrig få ett jobb, för de klarar inte ens att söka nåt.

Att ta körkort för enbart automatlåda är sönderknarkat-deluxe. Dagcenter varning på dessa individer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in