2026-07-27, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Och? Det är fortfarande en av de 3 mest inkomstbringande filmerna från 2004. Kritiker talar, men pengar talar högre.

Vadå bättre på alla punkter? Troja hade en träffsäker skådespelare till framför allt Helena, som beskrivs som världens vackraste kvinna - Diane Kruger. Tycker du själv att Lupita Nyong'o är vackrare?

Tycker du Nolan är professionell när han har med moderna ord som "fuck" i en film som utspelar sig i antikens grekland?

Tycker du castingen i The Odyssey motsvarar din bild av hur antikens greker såg ut?

Så nej, The Odyssey är på många sätt inte en bra filmatisering av Odysséen, och jag gissar att hypen är död om ett par månader.

En sak till. Den Trojanska hästen i Troja såg ju verkligen ut som något som hade kunnat vara byggt av sönderslagna skepp. I The Odyssey såg den uppenbart fabricerad ut.

"Tycker du castingen i The Odyssey motsvarar din bild av hur antikens greker såg ut?" till skillnad mot Troy?
Citera
2026-07-27, 12:45
Medlem
löls avatar
Hur många bottar är det på IMDB?
Betalda indier/pakistanier från call centers?
Citera
2026-07-27, 12:57
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Nej, den finns numera som riktig inspelning, där man tydligt la sig an att dom som spelade såg ut som polynesier, för att hedra polynesisk kultur...

Ungefär som lilla sjöjungfrun, som disney senare gjorde om till riktig film, där man hedrade dansk kultur, genom att låta en svart sjöjungfru spela huvudrollen.

Vi kanske kan enas om att hollywood hedrar olika kulturer på väldigt olika sätt?

Jo, det kan vi nog vara rörande överens om. Det är trycka ner de vita och slicka icke-vita i bajjan som gäller, uppenbarligen. Jag drar gränsen när icke-vita spelar riktiga historiska figurer som vi vet var vita. Kan du tänka dig en svart Elisabet I av England? Inte jag heller. I övrigt bryr jag mig inte särskilt mycket. Lyckligtvis behöver vi inte spendera våra surt förvärvade pengar på dylik skit om vi inte vill. Jag plågar mig just nu genom The Odyssey, minut för minut. Ska stanna spelaren och gå ut och njuta av det vackra vädret. Det är tur att det finns piratsajter. Jag hade aldrig betalat för att se den här skiten. The Odyssey är lika hatad av anti-woke folket som den är hypad av Hollywood. Personligen tycker jag det är en skitstorm i ett vattenglas. Det rör sig om en she-man och en negress i ett par mindre roller, plus att kvinnan som spelar Atena är svartskalle. Rollbesättningen är inte filmens största problem. Det största problemet är att The Odyssey är seeeeeeg och lååååååååååååång. Begriper mig inte på folk som tycker att The Odyssey är bättre än Troy. De är från en annan planet.
Citera
2026-07-27, 13:11
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
"Tycker du castingen i The Odyssey motsvarar din bild av hur antikens greker såg ut?" till skillnad mot Troy?

Helena såg ju ut exakt som hon beskrivs.
Paris och Hector såg helt klart ut som medelhavsfolk.
Akilles såg ut precis som den hjältefigur man vill att han ska vara.
Är du möjligtvis lite smått utvecklingsstörd?
Citera
2026-07-27, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Helena såg ju ut exakt som hon beskrivs.
Hur beskrivs hon i originalet?
Citera
2026-07-27, 13:37
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13

Som världens vackraste kvinna.
Citera
2026-07-27, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aquaman1
Vad snackar du om? Skulle vita ha exklusiv rätt till skurkroller?

Corey Hawkins spelar en av skurkarna i The Odyssey, så var inte orolig.

Nej, inte exklusiv, men om du tror att dagens hollywood skulle göra ett gäng araber eller svarta till dom onda cykloperna, eller liknande, så får du gärna berätta när det hände sist.

Senaste gången jag blev överraskad om en svart som var ond i filmen var jack reacher.
Citera
2026-07-27, 14:06
Medlem
En piratkopia av Christopher Nolans "The Odyssey" i oväntat hög kvalitet läckte på X
där den fick över två miljoner visningar på bara några timmar innan den raderades.
https://variety.com/2026/film/news/the-odyssey-leaked-high-quality-bootleg-x-1236821418/
Citera
2026-07-27, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13

I illiaden beskrivs hon som en vit icke solbränd(överklass(behövde inte arbeta ute)) kvinna.
Citera
2026-07-27, 14:20
Medlem
aquaman1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Nej, inte exklusiv, men om du tror att dagens hollywood skulle göra ett gäng araber eller svarta till dom onda cykloperna, eller liknande, så får du gärna berätta när det hände sist.

Senaste gången jag blev överraskad om en svart som var ond i filmen var jack reacher.
Vadå cykloper? Den i filmen har typ grå hud och ser inte ut att vara av någon speciell etnicitet.

Det är skådespelare av olika etniciteter både bland protagonisterna och antagonisterna så jag förstår inte ditt gnäll.
Citera
2026-07-27, 15:07
Medlem
mendokses avatar
Ett problem med att man importerat miljoner av bruna människor till alla vita länder(folkmord) är att människorna som kommer hit inte delar vår historia.

Deras förfäder har en helt annan historia som utspelar sig i Afrika eller Asien.

All historia om krig, kungar, riddare, prinsar och prinsessor, alla sagor om Hans och Greta, Snövit och Rödluvan, och all mytologi som nordisk mytologi och grekisk mytologi kommer från våra förfäder.

Invandrarna har noll historisk koppling till dessa saker vilket vittnar om att de egentligen inte hör hemma här.
Varje film och varje sagobok som handlar om europeiska människor påminner dem om att de är främlingar.
Detta är problematiskt för den mångkulturella drömmen där alla platsar i Europa oavsett var de härstammar från.

Det är just därför man trycker in bruna människor i allt sådant här, för att måla upp bilden av att dessa historier tillhör de bruna människorna lika mycket som de vita människorna. För att skapa en mångkulturell kontinuitet till dåtiden och kunna säga att mångfalden alltid funnits i Europa.

Det är helt enkelt anti-vit propaganda och en del i det pågående folkutbytet och folkmordet på vita människor.

Därför skulle jag aldrig se denna film och alla som går och ser den är delaktiga i att sprida propagandan som bidrar till förintelsen av våra folk.
Citera
2026-07-27, 16:15
Medlem
Adelaides avatar
Även om vi bortser från allt woke så förstår jag inte hur man kan föredra The Odyssey framför Troja.

Troja har tempo och mycket action. Snyggt foto. Väldigt påkostad rekvisita.

The Odyssey halvsover man till. Tempot är segare och det känns som något fattas. Mer prat än action.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in