2026-07-27, 09:54
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Vore ju ändå rätt kontroversiellt om en saga som utspelar sig i Kongo spelas av vita amerikaner tex

Sant. Förr var det ju vanligt att vita amerikaner målade sig svarta i ansiktet och spelade svarta roller. Det är ett stort no-no numera. Det finns en film från 1956 som heter The Conqueror, där den vite skådespelaren John Wayne spelar mongolhövdingen Djingis Khan. Kanske kommer vi att få se något liknande igen, om den politiska pendeln svänger tillbaka? Fast det lär inte ske under min livstid. Och ärligt talat tycker jag faktiskt att en verklig historisk karaktär som Djingis Khan ska spelas av en skådespelare med mongolida, asiatiska drag. Precis som att jag tycker att en figur som Mozart ska spelas av en vit skådis, Zulu-kungen Shaka av en neger-skådis, osv osv. När det gäller rena fantasy-sagor däremot, bryr jag mindre. Jag störde mig aldrig på att Heimdall var svart i Marvel-filmerna om Thor. Gav inte det någon större tanke, faktiskt. Det är bara att bojkotta och strunta i att betala för att se dessa filmer om ni inte gillar dem.
Citera
2026-07-27, 09:58
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Han spelar inte Akilles. Såg du verkligen filmen?

Bara lite i stora drag, än så länge. Ja, du har rätt, hen spelar en karaktär som heter Sinon. Grejen är att hen spelar en manlig karaktär, vilket är lite lustigt.
Citera
2026-07-27, 10:08
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narses
Polynesierna har alltid haft kontakt med östra Afrika och delar av Oceanien som befolkades av mörkhyade grupper av helt annat ursprung, inklusive australier och papuaner. Med all sannolikhet nådde de även till Sydamerika. En mer rättvisande bild av Polynesien borde ha inkluderad människor med olika utséenden och hudtoner inklusive afrikaner. Istället uppvisar Vaiana en homogen polynesisk värld som aldrig har funnits.

Detta låter kanske som att jag skäntar och raljerar, men det är faktiskt sant.

Vaiana är väl en animerad Disney-film? Vem bryr sig om tecknat skräp? Polynesier har rasblandat en del med melanesier som är mer lika afrikaner till utseendet, precis som du säger. Polynesierna tog sig ända till Madagaskar, som är en etniskt blandad ö. Men detta är off topic.
Senast redigerad av M_A_R 2026-07-27 kl. 10:12.
Citera
2026-07-27, 10:23
Medlem
De får göra cykloperna asiatiska så de också slipper känna sig uteslutna. nej just det, bara brunhyade matters.

Undra om Hollywood är ironiska för att aktivera aktivist högern.
Citera
2026-07-27, 10:36
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedri
Jag tycker att det är en bra ide. Skådespelare kan vara med i max tre olika filmer eller filmserier, sen får de spela teater eller göra något annat.

...och där dog filmbranschen ut helt och hållet. Tack! :-D
Citera
2026-07-27, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Det tycker jag faktiskt är helt OK, eftersom handlingen utspelar sig i Polynesien. Förstår inte problemet. Oj oj, ser att ett av mina inlägg blivit raderat. Får skylla mig själv. Delade en länk helt utan eftertanke.

Så om man vill hedra grekisk kultur, så borde dom i odysseen se ut som greker, och vill man skita på grekisk kultur, så har man istället med nordeuropeer, afrikaner och indier, eller menar du att handlingen i odysseen utspelar sig i indien, eller afrika?
Citera
2026-07-27, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Vaiana är väl en animerad Disney-film? Vem bryr sig om tecknat skräp? Polynesier har rasblandat en del med melanesier som är mer lika afrikaner till utseendet, precis som du säger. Polynesierna tog sig ända till Madagaskar, som är en etniskt blandad ö. Men detta är off topic.

Nej, den finns numera som riktig inspelning, där man tydligt la sig an att dom som spelade såg ut som polynesier, för att hedra polynesisk kultur...

Ungefär som lilla sjöjungfrun, som disney senare gjorde om till riktig film, där man hedrade dansk kultur, genom att låta en svart sjöjungfru spela huvudrollen.

Vi kanske kan enas om att hollywood hedrar olika kulturer på väldigt olika sätt?
Citera
2026-07-27, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
De får göra cykloperna asiatiska så de också slipper känna sig uteslutna. nej just det, bara brunhyade matters.

Undra om Hollywood är ironiska för att aktivera aktivist högern.

Nja, du har inte riktigt förstått hur det fungerar.
Dom onda kan bara spelas av vita.
Citera
2026-07-27, 11:17
Medlem
https://variety.com/2026/film/features/moana-creatives-polynesian-culture-traditions-1236807177/
Citera
2026-07-27, 11:40
Medlem
Adelaides avatar
Bara å vänta på filmen där Nelson Mandela spelas av en vit snubbe nu då. Och inget gnäll om att det är rasistiskt nu, för då är ni nämligen hycklare.
Citera
2026-07-27, 11:41
Medlem
aquaman1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Nja, du har inte riktigt förstått hur det fungerar.
Dom onda kan bara spelas av vita.
Vad snackar du om? Skulle vita ha exklusiv rätt till skurkroller?

Corey Hawkins spelar en av skurkarna i The Odyssey, så var inte orolig.
Citera
2026-07-27, 11:49
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Ljusa (blonda) människor var sedda som högre stående och närmare gudarna. Hjältar, kungar och gudar är allt som oftast beskrivna som blonda.

Detta var även sant i Nordisk kontext. Läs t.ex Rigstrula, där en blond människa beskrivs som Jarlars förfäder och en svart människa som trälars förfader.

Det betyder inte samma sak som rasbiologi ala flashback 2026. Det betyder inte heller att det inte fanns svarta soldater i grekiska härar. Exempelvis var det vanligt att soldater hyrdes in. De kunde ha alla möjliga etniciteter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in