2026-07-22, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
12-åring misstänks för mordförsök – kopplas till våldsamt Tiktok-konto

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/12-aring-misstanks-for-mordforsok-kopplas-till-valdsamt-tiktok-konto

Därför straffmyndighetsåldern måste sänkas till 10år

Med den logiken du använder så räcker det väl isåfall att den sänks till 12 år?

Jag vill också tillägga att det faktum att det, vid något tillfälle, sker allvarliga brott av en 12- eller 13-åring inte är skäl att sänka straffbarhetsåldern. Det är ju knappast så att dom som inte förespråkar en sänkt straffbarhetsålder inte är medvetna om att det finns personer i denna åldern som begår sådana slags brott, eller tror att några fler brott av 12-13-åringar aldrig mer kommer begås.
Citera
2026-07-22, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Med den logiken du använder så räcker det väl isåfall att den sänks till 12 år?

Precis. Vi kan börja med 12 år, som i Belgien och Nederländerna, och sedan utvärdera resultatet. Om det visar sig att ännu yngre personer begår grova brott kan åldersgränsen sänkas ytterligare. Målet måste vara att ingen som begår grova brott ska gå ostraffad.
Citera
2026-07-22, 21:14
Medlem
Citat:
Precis. Vi kan börja med 12 år, som i Belgien och Nederländerna, och sedan utvärdera resultatet. Om det visar sig att ännu yngre personer begår grova brott kan åldersgränsen sänkas ytterligare. Målet måste vara att ingen som begår grova brott ska gå ostraffad.

Detta har du och jag redan diskuterat. Om den vanligaste straffbarhetsåldern i Europa är 14 år och om FN:s Barnrättskommittés förordar en straffmyndighetsålder kring 14-16 år, varför i hela fridens namn skall då Sverige ha en straffmyndighetsålder på 10-12 år? Helt befängt...
Citera
2026-07-22, 23:07
Medlem
Citat:
Detta har du och jag redan diskuterat. Om den vanligaste straffbarhetsåldern i Europa är 14 år och om FN:s Barnrättskommittés förordar en straffmyndighetsålder kring 14-16 år, varför i hela fridens namn skall då Sverige ha en straffmyndighetsålder på 10-12 år? Helt befängt...

Något/några länder måste gå först. Säg att det hade varit vanligt i flera EU länder med 12 år, då är tröskeln väldigt låg för oss att också sätta 12 år.
Citera
2026-07-22, 23:30
Medlem
Citat:
varför i hela fridens namn skall då Sverige ha en straffmyndighetsålder på 10-12 år? Helt befängt...

Alla länder har inte samma problem med grov ungdomskriminalitet. På grund av demografin och de kriminella nätverkens rekrytering har Sverige ett enormt problem med barn mellan 11 och 13 år som begår grova brott. Alla länder har inte den här typen av problem.
Citera
2026-07-22, 23:34
Medlem
Citat:
Alla länder har inte samma problem med grov ungdomskriminalitet. På grund av demografin och de kriminella nätverkens rekrytering har Sverige ett enormt problem med barn mellan 11 och 13 år som begår grova brott. Alla länder har inte den här typen av problem.

Man behöver inte heller hymla om varför. Vi vet alla att det är gäng med invandrare som gör dessa brott.
Hade vi redan 2015 och framåt stoppat all flyktinginvandring till Sverige istället för att ta mot mest flyktingar per capita i EU så är jag övertygad om att det hade sett helt annorlunda ut idag.

Nu har folk vaknat, men nu är det försent, skadan är redan skedd.
Citera
2026-07-22, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Vi vet alla att det är gäng med invandrare som gör dessa brott.
Hade vi redan 2015 och framåt stoppat all flyktinginvandring till Sverige istället för att ta mot mest flyktingar per capita i EU så är jag övertygad om att det hade sett helt annorlunda ut idag.

Det är den sorgliga sanningen. Den enda vändpunkten är genomgripande förändringar och en Tidö 2.0-regering. Det skulle vara katastrofalt om de naiva rödgröna återigen kom till makten.
Citera
2026-07-22, 23:59
Medlem
Citat:
Det är den sorgliga sanningen. Den enda vändpunkten är genomgripande förändringar och en Tidö 2.0-regering. Det skulle vara katastrofalt om de naiva rödgröna återigen kom till makten.

Tyvärr tyder ju opinionsundersökningarna på att det blir rödgrönt, men det hänger ändå ganska löst. De ska lyckas skapa en regering också och det är inte helt självklart att det kommer gå. Om V håller fast vid att de tänker rösta nej till Magda som statsminister om de inte får vara med i regeringen så kan det falla. Att för sossarna att låta V få ministerposter är nog absolut sista utvägen och jag tror ändå inte dom låter det ske. Ska mycket till innan det sker tror jag.

Men tillbaka till ämnet. Vad tror du/ni är anledningen till att höger sidan säger nej till 13 år, men är ok med 14år? Kan det var så enkelt att man vill ta det i steg? Testa 14 år först, sen gå med på 13 år om några år?
Citera
2026-07-23, 08:16
Medlem
Citat:
Tyvärr tyder ju opinionsundersökningarna på att det blir rödgrönt

Jag känner inte en enda person som röstade på Tidöpartierna 2022 och som nu tänker rösta på de rödgröna. Därför har jag svårt att tro på de här siffrorna.

Citat:
Men tillbaka till ämnet. Vad tror du/ni är anledningen till att höger sidan säger nej till 13 år, men är ok med 14år? Kan det var så enkelt att man vill ta det i steg? Testa 14 år först, sen gå med på 13 år om några år?

Exakt. De testar och sen kan sänka ytterligare.
Citera
2026-07-27, 11:53
Medlem
Citat:
Tyvärr tyder ju opinionsundersökningarna på att det blir rödgrönt, men det hänger ändå ganska löst. De ska lyckas skapa en regering också och det är inte helt självklart att det kommer gå. Om V håller fast vid att de tänker rösta nej till Magda som statsminister om de inte får vara med i regeringen så kan det falla. Att för sossarna att låta V få ministerposter är nog absolut sista utvägen och jag tror ändå inte dom låter det ske. Ska mycket till innan det sker tror jag.

"Högersidan" sa ju inte nej till 13 år. Högersidan drog ju tillbaks detta förslaget då man bedömde att man inte skulle ha tillräckligt med stöd i Riksdagen för beslutet. Detta beror troligen främst på det havererade kvittningssystemet, samt att det finns liberaler som inte tänker rösta efter partilinjen.

Jag vill också tillägga att det hade varit ytterst märkligt att "testa" sänkt straffbarhetsålder till 14 år under några år, för att sedan gå vidare till 13 år. Detta då den kommande lagändringen om sänkt straffbarhetsålder till 14 år kommer att vara en tidsbegränsad lag (5 år). Med andra ord vet man inte om den sänkta straffbarhetsåldern kommer finnas kvar när de fem åren passerat...
Citera
2026-07-27, 11:53
Medlem
Citat:
Jag känner inte en enda person som röstade på Tidöpartierna 2022 och som nu tänker rösta på de rödgröna. Därför har jag svårt att tro på de här siffrorna.

Exakt. De testar och sen kan sänka ytterligare.

"Högersidan" sa ju inte nej till 13 år. Högersidan drog ju tillbaks detta förslaget då man bedömde att man inte skulle ha tillräckligt med stöd i Riksdagen för beslutet. Detta beror troligen främst på det havererade kvittningssystemet, samt att det finns liberaler som inte tänker rösta efter partilinjen.

Jag vill också tillägga att det hade varit ytterst märkligt att "testa" sänkt straffbarhetsålder till 14 år under några år, för att sedan gå vidare till 13 år. Detta då den kommande lagändringen om sänkt straffbarhetsålder till 14 år kommer att vara en tidsbegränsad lag (5 år). Med andra ord vet man inte om den sänkta straffbarhetsåldern kommer finnas kvar när de fem åren passerat...
Citera
2026-07-27, 12:06
Medlem
Citat:

Först och främst: Alla mätningar visar att ungdomskriminaliteten i Sverige minskar, men tyvärr har den ökat när det gäller unga som begår allvarliga brott.

Tar man Frankrike som exempel så har dom, liksom Sverige, också haft problem med ungdomskriminalitet. Men där har man en straffmyndighetsålder kring 13 år. Dvs trots den problematiken man har så har man inte satt en straffmyndighetsålder kring 10-12 år. Hur tänker du där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in