2026-07-27, 10:26
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Bibeln är en poetisk skrift som får dig att må bra och ger dig mening i livet. Den har ingenting med sant eller falskt att göra. Om TS mår bra 2000 år efter att den skrevs så var det en lyckad text.

Om man ska ranka religioner så är kristendomen en av världens största och bästa ideologier någonsin. Men kanske är inte allting en tävling.

För min egen del så sparar jag kristendomen tills jar är nära döden. Det känns tryggt att den finns.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-27 kl. 10:28.
Citera
2026-07-27, 10:34
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag tror du bara hittade den där bilden och ville vara lustig.
Jag kan lika gärna skriva på kinesiska.
Det är mycket lättare för dig att förstå.

Jag har faktiskt inget hopp alls att någon ska förstå mig.
Inte en enda en på flashback förstår någonting av det som är viktigt för mig.
Och precis så är det för alla andra som tänker fritt.
Det står klart och tydligt i bibeln att folk inte ska förstå vad något betyder.
Ni ska bara ha skrattretande sagor att argumentera om.
Citera
2026-07-27, 10:36
Medlem
Gamla testamentet är ju en häftig samling med gamla berättelser och legender. Sådär en 2500 år gammalt eller mkt mer.

En del har säkert en mer eller mindre stor kärna av sanning, som sen förändrats och förbättrats innan det skrevs ned. Andra delar är helt påhittade.

Berättelsen om Noaks ark är säkert ett minne av en stor översvämning någon gång för väldigt länge sen.

Finns inga gudar såklart.
Citera
2026-07-27, 10:40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Gamla testamentet är ju en häftig samling med gamla berättelser och legender. Sådär en 2500 år gammalt eller mkt mer.

En del har säkert en mer eller mindre stor kärna av sanning, som sen förändrats och förbättrats innan det skrevs ned. Andra delar är helt påhittade.

Berättelsen om Noaks ark är säkert ett minne av en stor översvämning någon gång för väldigt länge sen.

Finns inga gudar såklart.
Noaks ark är lite kul.
Man har varit väldigt noga med att ange alla mått.
Omvandlat till meter, så skulle båten varit 150 meter lång och 25 meter bred.

Och här skulle man har räddat ALLA djurarter.
Citera
2026-07-27, 10:42
Medlem
Med Gud menar du den kristna guden, eller hur? Ändå är allt som står i bibeln en modern omtolkning baserat på ännu äldre (1000-tals år före Jesus och Bibeln själv) religioner, händelser etc., dvs innan kristendomen existerade, plus att man får inte ens hela sanningen utan en källartolkning, vill man ibte ha droger tillverkade i en källare i Litauen så vill man väl inte heller tro på en saga som inte ens stämmer med originalet, tycker jag..
Citera
2026-07-27, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svetsolle1336
Jag har kommit till insikt med att det som står i bibeln är sant, och eftersom det är sant så måste gud finnas, och om gud finns så måste jag ju följa hans ord.

Jag vill höra era åsikter och tankar. Ps Jesus kommer snart!

Och hur VET du det?
Citera
2026-07-27, 10:57
Medlem
Folk var ju nyfikna och undrade hur saker funkade även för tusentals år sen. Undrade var världen kom ifrån, och hur blixtar och åska och jordbävningar fungerade. Enda möjliga förklaringen till allt på den tiden var gudar. Ganska självklart !
Citera
2026-07-27, 10:59
Medlem
GanskaRoligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Måste du heta grisus-kristus och ha den där bilden. Det är osmakligt.

Han har skrivit på flera ställen att han är en jude. Då förstår man ganska snabbt varför han spenderar hela dagarna med att ljuga om kristendomen.
Citera
2026-07-27, 11:00
Medlem
Det man kan säga om texterna är att de verkligen är ordkonstnärer som varit i farten.
Precis som i Koranen eller Bhagavad gita är det vackra texter.

Som krängts i evigheter. En sak som jag tycker många missar är att många var analfabeter när Bibeln skrevs. Så de var väl den första boken många fick i sin ägo och första boken de lärde sig läsa.
Finns det inte annan litteratur som kan tävla blir det svårt att hitta en annan läs upplevelse och tro.
Citera
2026-07-27, 11:15
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svetsolle1336
Jag har kommit till insikt med att det som står i bibeln är sant, och eftersom det är sant så måste gud finnas, och om gud finns så måste jag ju följa hans ord.

Jag vill höra era åsikter och tankar. Ps Jesus kommer snart!
Det är möjligt att allt i Bibeln är sant men det är inte troligt. Sen tror jag du gör ett litet misstag i din Gudstro.
Att tro på Gud är en sak och detta är helt skilt från att vara religiös vilket är att följa regler och läsa sagoböcker som människan själv skrivit ner.

Det finns massor av religioner och en del av dom bla kristenheten, judendomen och islam har samma rätter och det innebär att de regionerna faktiskt refererar till samma Gud men böckerna och reglerna skiljer sig ganska ordentligt åt även om det faktiskt är skrivet att kristna inte ska äta griskött dom heller vilket inte överhuvudtaget är med på dagordningen.

Dessa religioner har i mångt och mycket följt folkvandring och invasions krig, där av den specifika geiografiska
spridningen.

Sen om du tar Afrika finns det massor av olika religioner eller trossystem där och ska vi förhålla oss till sannolikheten att Gud är med oss så skulle jag tro att dessa gamla trossystem ligger närmare "sanningen" eftersom det var här människan ursprungligen kom ifrån och därmed borde det vara här som Gud gjorde sitt första avtryck i människan.
Offergåvor, att dyrka solen etc är antagligen mer riktigt än att gå till kyrkan en gång i veckan.

Det är svårt att undgå evolutionens verklighet om man inte vill vara fakta resistent.
Om Gud är skaparen då är Gud evolutionen och därmed att hedra evolutionen dvs visa tacksamhet för naturens gåvor som tex mat vi jagar,föder upp, plockar eller odlar.
Det är inte för inte vi firar Midsommar.

Sen har vi religionerna i Asian och amerikan som jag inte vet så mycket om och de religioner jag nämnt är inget jag har någon kunskap om heller, de ligger bara närmare tillhands.

Det finns en väldigt mänsklig förklaring till att en indier blir hindu och inte kristen, man blir det man formas till. Det är inte fråga om val bara förvirring och en desperation att försöka förstå världen vilket vi inte är kapabla till så varför slå huvudet i väggen.
Citera
2026-07-27, 11:17
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Han har skrivit på flera ställen att han är en jude. Då förstår man ganska snabbt varför han spenderar hela dagarna med att ljuga om kristendomen.
Som Jesus gjorde?
Citera
2026-07-27, 11:21
Medlem
GanskaRoligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Som Jesus gjorde?

Enkel fråga: är du jude? Jesus finns bara för oss kristna och med tanke på ditt namn och profilbild förstår man att du har en agenda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in