Citat:
Ursprungligen postat av
Svetsolle1336
Jag har kommit till insikt med att det som står i bibeln är sant, och eftersom det är sant så måste gud finnas, och om gud finns så måste jag ju följa hans ord.
Jag vill höra era åsikter och tankar. Ps Jesus kommer snart!
Det är möjligt att allt i Bibeln är sant men det är inte troligt. Sen tror jag du gör ett litet misstag i din Gudstro.
Att tro på Gud är en sak och detta är helt skilt från att vara religiös vilket är att följa regler och läsa sagoböcker som människan själv skrivit ner.
Det finns massor av religioner och en del av dom bla kristenheten, judendomen och islam har samma rätter och det innebär att de regionerna faktiskt refererar till samma Gud men böckerna och reglerna skiljer sig ganska ordentligt åt även om det faktiskt är skrivet att kristna inte ska äta griskött dom heller vilket inte överhuvudtaget är med på dagordningen.
Dessa religioner har i mångt och mycket följt folkvandring och invasions krig, där av den specifika geiografiska
spridningen.
Sen om du tar Afrika finns det massor av olika religioner eller trossystem där och ska vi förhålla oss till sannolikheten att Gud är med oss så skulle jag tro att dessa gamla trossystem ligger närmare "sanningen" eftersom det var här människan ursprungligen kom ifrån och därmed borde det vara här som Gud gjorde sitt första avtryck i människan.
Offergåvor, att dyrka solen etc är antagligen mer riktigt än att gå till kyrkan en gång i veckan.
Det är svårt att undgå evolutionens verklighet om man inte vill vara fakta resistent.
Om Gud är skaparen då är Gud evolutionen och därmed att hedra evolutionen dvs visa tacksamhet för naturens gåvor som tex mat vi jagar,föder upp, plockar eller odlar.
Det är inte för inte vi firar Midsommar.
Sen har vi religionerna i Asian och amerikan som jag inte vet så mycket om och de religioner jag nämnt är inget jag har någon kunskap om heller, de ligger bara närmare tillhands.
Det finns en väldigt mänsklig förklaring till att en indier blir hindu och inte kristen, man blir det man formas till. Det är inte fråga om val bara förvirring och en desperation att försöka förstå världen vilket vi inte är kapabla till så varför slå huvudet i väggen.