Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Kristendom är det mest logiska som finns, gud är logos, den logiska strukturen och förståndet bakom hela verkligheten. Det är vad som gör oss kapabla att använda matematik för att förstå världen runt omkring oss, gud har designat det så.
Om inte gud finns så finns det ingen anledning att lita på ditt egna psyke. Varför ska du lita på en maskin som skapats genom evolution enbart? Om din hjärna bara är organisk gegga som skapats av en slump, hur kan du lita på dina egna tankar, och i utsträckning någonting alls?
För att du ska kunna avgöra att ateism är sant så måste ditt psyke fungera utöver enbart överlevnad, och det kan det inte göra om ateism är sant eftersom då finns inget mekanism under vilken ditt medvetande skulle göra det. Ateism sågar av grenen den sitter på, den mest ologiska världsbilden som finns.
För övrigt så är medvetande överhuvudtaget inte kompatibelt med materialistisk ateism. Om vi bara är fysiska processer och materia så skulle vi aldrig veta om det.
Haha, jag fick mig gott skratt när jag läste det där, det tackar jag för.
Ditt resonemang bygger på ideologiska grunder och leder till felaktiga slutsatser. Varför är inte Hinduismen den rätta religionen? Islam? Eller Buddhism, naturalism, asatro eller pastafari? Du har fötts in i en geografi, kultur och struktur som gör att kristendomen är mest tillgänglig. - men det finns miljarder människor som anser att du ägnar dig åt avgudadyrkan när du tillber Jesus.
Men om du väljer tro på ett övernaturligt väsen och följa godtyckliga regler som människor har hittat på i syfte att kontrollera varandra, så är det ditt eget beslut. Det gör dig inte bättre än andra, utan bara till ännu en i mängden av människor som väljer att leva sitt liv utifrån en högst mänsklig fiktion.