2026-07-27, 09:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Finns inga bevis men jag har inte varit full på snart 2 år men tråden handlar inte om mig, det handlar om att bibeln är sann eller inte, som du själv kan läsa i trådstarten 👍
Sök och du skall finna, du kommer att upptäcka om bibeln är sann när du börjar bry dig ifall bibeln är sann.
Citera
2026-07-27, 09:57
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Kristendom är det mest logiska som finns, gud är logos, den logiska strukturen och förståndet bakom hela verkligheten. Det är vad som gör oss kapabla att använda matematik för att förstå världen runt omkring oss, gud har designat det så.

Om inte gud finns så finns det ingen anledning att lita på ditt egna psyke. Varför ska du lita på en maskin som skapats genom evolution enbart? Om din hjärna bara är organisk gegga som skapats av en slump, hur kan du lita på dina egna tankar, och i utsträckning någonting alls?

För att du ska kunna avgöra att ateism är sant så måste ditt psyke fungera utöver enbart överlevnad, och det kan det inte göra om ateism är sant eftersom då finns inget mekanism under vilken ditt medvetande skulle göra det. Ateism sågar av grenen den sitter på, den mest ologiska världsbilden som finns.

För övrigt så är medvetande överhuvudtaget inte kompatibelt med materialistisk ateism. Om vi bara är fysiska processer och materia så skulle vi aldrig veta om det.
Haha, jag fick mig gott skratt när jag läste det där, det tackar jag för.

Ditt resonemang bygger på ideologiska grunder och leder till felaktiga slutsatser. Varför är inte Hinduismen den rätta religionen? Islam? Eller Buddhism, naturalism, asatro eller pastafari? Du har fötts in i en geografi, kultur och struktur som gör att kristendomen är mest tillgänglig. - men det finns miljarder människor som anser att du ägnar dig åt avgudadyrkan när du tillber Jesus.

Men om du väljer tro på ett övernaturligt väsen och följa godtyckliga regler som människor har hittat på i syfte att kontrollera varandra, så är det ditt eget beslut. Det gör dig inte bättre än andra, utan bara till ännu en i mängden av människor som väljer att leva sitt liv utifrån en högst mänsklig fiktion.
Citera
2026-07-27, 09:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup

Ditt resonemang bygger på ideologiska grunder och leder till felaktiga slutsatser. Varför är inte Hinduismen den rätta religionen? Islam? Eller Buddhism, naturalism, asatro eller pastafari? Du har fötts in i en geografi, kultur och struktur som gör att kristendomen är mest tillgänglig. - men det finns miljarder människor som anser att du ägnar dig åt avgudadyrkan när du tillber Jesus.

Men om du väljer tro på ett övernaturligt väsen och följa godtyckliga regler som människor har hittat på i syfte att kontrollera varandra, så är det ditt eget beslut. Det gör dig inte bättre än andra, utan bara till ännu en i mängden av människor som väljer att leva sitt liv utifrån en högst mänsklig fiktion.
Kristendom är den rätta religionen på grund av bevisen. När man följer dom så blir det OFÖRNEKBART.
Citera
2026-07-27, 09:59
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Sök och du skall finna, du kommer att upptäcka om bibeln är sann när du börjar bry dig ifall bibeln är sann.
Så om jag läser bibeln, tror jag att den är på riktigt?
Citera
2026-07-27, 10:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Så om jag läser bibeln, tror jag att den är på riktigt?
Du behöver göra mer än att läsa.
Citera
2026-07-27, 10:03
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Du behöver göra mer än att läsa.
Antar att du menar att jag ska gissa och låtsas att det är äkta?
Citera
2026-07-27, 10:07
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Fast du hittar ju bara på. Eftersom det råder ganska bred konsensus bland teologer, även teologer som är ateister håller med och är eniga om att nya testamentet är det mest exakta historiska dokument som vi har ifrån den här tiden och det finns inga andra dokument som är så trovärdiga som just nya testamentet.
Sen är såklart nya testamentet inte helt utan kritik, men den kritik som finns är små saker (om man bortser ifrån återuppståndelsen då).
Men utöver det så är i princip alla eniga om att nya testamentet förmodligen stämmer otroligt bra, såpass bra att det anses som otroligt till och med. Det borde inte existerar ett såpass exakt dokument från den tiden.
Har man läst lite om religion så vet man att detta är allmän kunskap.
Sen kan man säga vad man vill om gud, återuppståndelsen osv, det ska ifrågasättas.
Men att bibelexperter skulle påstå att nya testamentet inte är sant är ren bullshit..
Att vila sig mot vad teologer säger om Bibeln är inte bättre än att tro på vad mormoner säger om Book of Mormon eller vad scientologer säger om texter som L Ron Hubbard skrev - de är i allra högsta grad partiska. Fråga en geolog och en historiker istället, så får du ett helt annat svar.

Det finns enormt många självmotsägelser i bibeln, och om det inte skulle räcka så finns det ännu fler saker som är oåterkalleligt vetenskapligt falsifierat - som exempelvis Adam och Eva och syndafloden. Bara det faktum att religiösa fundamentalister har tvingats utveckla en egen pseudovetenskaplig gren för att bortförklara alla bibelns anomalier borde vara nog för att en vettig person skulle börja ana oråd.

Bokstavstroende, dvs folk som tror på allt som står i bibeln, borde i dagens upplysta tid klassas som en kognitiv funktionsnedsättning.
Citera
2026-07-27, 10:08
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Betyder inte att Gud tillåter incest men det kan ha varit goda själ till incest, man ville inte beblanda sig med andra främmande folk utan hålla sig till sin egen.

Fast om Gud hade funnits så hade han väl stoppat dem från att begå incest?
Citera
2026-07-27, 10:10
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup

Alla människor är skapade till att söka någon form av högre makt, vissa kan då inte tänka längre än att man formar en gubbe av lite lera eller gör en guldkalv och sen säger detta är våran gud som vi skall tillbe, människan skapar gud istället för tvärtom.
Citera
2026-07-27, 10:11
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Kristendom är den rätta religionen på grund av bevisen. När man följer dom så blir det OFÖRNEKBART.
Jag, förutsatt att man har en TRO som ersätter ens grundläggande rationalitet. Det är därför religiösa kallas troende; deras tro gör att de accepterar sånt som en vettig människa annars skulle klassificera som heltokigt.

Men om du kan bevisa guds existens utan att hänvisa till religiösa texter eller religiösa människor - då ska jag lyssna på dig. Till dess kan du leva kvar i din masspsykos tillsammans med de andra som tror på det du tror på, i konflikt med de andra masspsykoserna som våldsamt motsätter sig exakt det som just du tror på.
Citera
2026-07-27, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Men va, som kristen kan man ju inte avfärda stycken i bibeln som icke sanna.
Då sätter du ditt egna omdöme över det man samtidigt bekänner som guds ord.
Vilket jag skulle säga är svårt att förena med kristen lydnad inför gud.
Sen ska man såklart inte tolka allt som står I Bibeln bokstavligt.
Jesus säger exempelvis "jag är dörren", men det betyder ju inte att han är en faktiskt dörr.
Mycket av texterna handlar om att försöka förstå vad författaren faktiskt avser att säga

Det går alldeles utmärkt att tolka bibeln utifrån sitt eget omdöme, gör man inte det så är man nog ganska knäpp faktiskt .

Dom flesta vanliga troende människor är inga fanatiker på något sätt. För min del, så är det ju så att jag känner ett behov av lite andlighet, någon form av tro och bön i mitt liv. Det mest övertygande som då uppfyller det behovet är då kristendomen, det är inte svårare än så.

Man gör ett val, jag har accepterat att Jesus är guds son och gått på jorden, däremot så tror jag inte på vissa saker som står i gamla testamentet, det gör inte de flesta Kristna heller.
Citera
2026-07-27, 10:20
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Alla människor är skapade till att söka någon form av högre makt, vissa kan då inte tänka längre än att man formar en gubbe av lite lera eller gör en guldkalv och sen säger detta är våran gud som vi skall tillbe, människan skapar gud istället för tvärtom.
Ja, det är ju den antropologiska förklaringen till religion; och tillika en förklaring som står sig bättre än alla samlade religiösa texter eftersom den baserar sig på observationer i mängder av samhällen med helt olika utvecklingsgrad varav vissa har varit helt utan kontakt med andra samhällen.

Religion är det verktyg som människan använder sig av för att förklara det de inte annars kan förklara. Men sedan utvecklas både religionen och omvärldskunskapen, och då tvingas människan välja mellan traditionell kunskap (religion/ideologi) och nya fynd (vetenskap). Och tyvärr har den trygghetssökande människan då en tendens av välja det välkända före det nya, och motarbetar då ny kunskap. Ju längre tiden går, desto större blir gapet mellan religionens ”sanning” och vetenskapens evidens. Och då börjar de religiösa skriva långsökta förklaringsmodeller som ska försöka länka religiösa tokerier med vetenskap. Kreationistern är experter på detta, och det hela blir lika löjeväckande som man tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in