2026-07-27, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan Run3,
Intressanta funderingar. Så här går min tankar om det du skriver:

I din sista mening i ditt inlägg ger du själv svaret på de funderingar du för fram, när du skriver att endast mjölk duger för att det är nyttigt. Men det har du inte själv kommit på. Det är någon annan, någon som du ser upp till och någon som som du vill tillhöra.

Det är samma mänskliga mekanism som när människor väljer de andra dryckerna du räknar upp (öl, läsk, juice osv) så gör vi det för att vi har tilltro till andra som gillar de här dryckerna. Och precis som att du vill komma åt "nyttan" när du dricker, vill andra komma åt fylla, gemenskap, känsla av ha råd att handla drycken, en stunds sötnjutning, en eskapistisk dryck att slå ihjäl tiden med osv. Alla som dricker de dryckerna du räknar upp ser du som dumma i huvudet istället för att se att de precis som du gör val av något de tror på.

Du är besatt av att spara pengar, av näringsvärden och av kroppslig nytta. Även du är indoktrinerad av någon du hoppas ska ha lösningen för dig. Kanske är din attack på dryckerna egentligen en attack på att du saknar någon att vara med? Så för att stå ut med din ensamhet måste du säga att människor är dumma i huvudet. Då känner du att du är någon.

Det var verkligen en genomtänkt och korrekt analys. Detta är just svaret till denna trådstartare.
Citera
2026-07-27, 07:13
Medlem
Sqrbankens avatar
Vad är det för folk i tråden som fått för sig öl inte primärt dricks för att det är gott. Kör ofta själv lättöl som måltidsdryck (middag). Beskan och sötman knullar verkligen mina smaklökar
Citera
2026-07-27, 07:17
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jag har länge känt att i stort sett alla drycker är scams och helt onödiga. I de flesta fall fattar jag inte varför folk inte bara dricker kranvatten. Istället betalar de pengar för att få något som är sämre än kranvatten.

Några exempel på scam-drycker:

- Sockerfri läsk. Bara smaksatt vatten, inga näringsvärden alls, blandat med skit som aspartam, acesulfam K, surhetsreglerande medel, syror och aromer. Är ni barn som inte kan dricka kranvatten utan smak? Varför måste ni ha i skit som aspartam för att kunna dricka vatten? Är ni babies? En del har det som vardagsdryck, så då lägger de alltså regelbundet 25 kr/flaska, behöver gå och panta, och i slutändan dricker de bara dåligt smaksatt vatten.

- Sockerläsk. Tomma kalorier som gör dig fet och ger dig fetmage. Ingenting av värde alls. Inga näringsvärden. Bara dåliga kolhydrater i form av socker.

- Alkoholhaltiga drycker. Alkohol har mängder med negativa egenskaper, som att man sover sämre, tar död på hjärnceller och gör en ointelligent, osv. Kan kosta sjukt mycket, t.ex. 200 kr för en ynka flaska vin (10 gånger så mycket som en cola-flaska). Inga bra näringsvärden. Det är bara kulturellt betingat att alkohol är något gott och exklusivt. Så god är inte smaken av vin. Man kan lika gärna dricka vatten, spara 200 kr, spara sig sina hjärnceller, och behålla en bra sömn och sin produktivitet och klartänkthet.

- Energidrycker. Det är bara vatten, sötningsmedel och koffein. Man kan lika gärna köpa kaffe eller koffeintabletter = mycket mer ekonomiskt.

- Kaffe. 70 kr på Espresso House, för något som kostar några kronor att dricka hemma. Och även hemma är det onödigt. Koffein gör att man sover sämre. Och när man väl har blivit koffeinberoende så förlorar man effekten av koffein, så då lever man bara med dess nackdelar samtidigt som man är beroende och betalar för det.

- Öl. Tomma kalorier som gör en fet och ful. Bara bortkastade kalorier. Då kan man ju lika gärna äta pasta eller mackor. Öl är bara för fetton som inte är målmedvetna, som inte bryr sig om sina liv, karriär och livsmål. Kan ni inte titta på sport utan att hälla i er smaksatta kalorier? Är ni så svaga i sinnet att ni måste klunka i er kalorier?

- Juice. Inte nyttigt, utan innehåller lika mycket socker som läsk. Låtsas bara vara nyttigt. Men skulle man dricka juice till vardags så är det en sockerbomb och snart blir man tjockis av det. Helt meningslös produkt. Bara för tjockisar som vill låtsas för sig själva att de är nyttiga.

Den enda drycker som jag kommer på som är OK är mjölk. Det är nyttigt, innehåller kalcium, är D-vitaminberikat, innehåller rimliga kalorier, och man kan köpa det för 11 kr/litern.

Vad tycker ni om min teori? Håller ni med om att de flesta drycker är scams? Vilka drycker tycker ni är scams? Vilka drycker är inte scams?

Din teori är god men om du verkligen tror på den lär du ju också enbart äta en typ av mat och endast ha enklaste typen av kläder, alltid.
Citera
2026-07-27, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Drack tidigare mycket mjölk. Men kände att jag nog borde lägga de kalorierna mer på mat. Dricker sällan läsk, dricker grönt te (för att jag alltid tyckt om te) eller en kryddig chai. Dricker även sockerfri saft. Därför att vårt vatten inte är speciellt gott. Man kan hälla i sig gott, kallt vatten och njuta av det, men har man ett hårdare vatten med mer bismaker är det inte alltid så kul.

Dricker ändå vanligt vatten i perioder. Saft i perioder. Vet inte varför man skulle skämmas för det. Öl är gott men dricker det bara då och då. Som lyx.

I de sällsynta fall jag köper pizza så vill jag gärna ha läsk till. Att man dör av lite sötningsmedel tror jag inte på.

De som dricker läsk dagligen och aldrig vatten, där kanske jag kan undra lite. Blir rätt dyrt i längden.

Vi har ingen cafékultur längre, kan tycka det är synd. Där brukade inte kaffe och te vara hutlöst dyrt. Man betalade för att vara där istället för bara hemma. Men nu finns ju knappt några mysiga caféer. En kedja med något coffeehouse kan inte mäta sig med det. Det var ändå rätt viktigt när man var ung och ofta trångbodd, då absolut najs att träffas på caféet. Fast det verkar inte som trångboddhet existerar på samma sätt nu.

Te och chai är samma sak, vill bara flika in...
Citera
2026-07-27, 07:31
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag dricker kaffe, öl och alkohol av sociala skäl men visst har du rätt i sak, det finns inga nödvändigheter med andra drycker än vatten. Det är dock en viktig samhällsekonomisk fråga eftersom det bidrar med mycket pengar till det ekonomiska systemet.

Drycker bidrar med onödiga kalorier och många av dem ger även frätskador på tänder mm. För att inte tala om den här jäkla energidrycksboomen som folk lägger ofantliga summor på.

Längre bak i tiden fanns det en poäng med att brygga alkohol för det tog död på bakterier (som nämnts av tidigare postare) i vattnet och det är väl det som gjort att det finns en så väletablerad bryggarkultur.

När jag ser någon gå runt med en energidryck så tänker jag ofta på att det är som en nappflaska för vuxna.
Citera
2026-07-27, 07:44
Medlem
AttansNedranss avatar
Att kranvatten är ofarligt är en scam! Det är inte nyttigt att dricka för mycket och man kan dö av överkonsumtion.
Citera
2026-07-27, 07:51
Medlem
Din snåla tråkiga jävel. Man dricker väl av 100 andra orsaker än att stilla törs för minst pengar?
Olika människor gillar olika saker, vissa av oss kanske tycker det förgyller livet att ta en kaffe eller en öl med en god vän? Sitt hemma ensam och drick ditt jävla kranvatten dag in och dag ut om det passar dig.
Citera
2026-07-27, 08:24
Medlem
Håller med TS i stora delar.

Men att det ska vara en scam vet jag inte. Mer åt bedrägerihållet om ni frågar mig.

Intressant ändå när man läser en del inlägg. Många verkar inte förstå att de är kapitalets fårskock.
Marknaden tillverkar och säljer onyttigt skräp som lurar folks hjärnor att de bara MÅSTE köpa skiten!

Man är värd att unna sig, och man måste ju leva också. Ja eller hur!!

Producenterna av dyngan vet precis vilka ingredienser som får befolkningen att köpa produkterna.

Hjärntvätt via dopaminer. Världens bästa affärsidé!
Citera
2026-07-27, 08:43
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Jag har länge känt att i stort sett alla drycker är scams och helt onödiga. I de flesta fall fattar jag inte varför folk inte bara dricker kranvatten. Istället betalar de pengar för att få något som är sämre än kranvatten.

Några exempel på scam-drycker:

- Sockerfri läsk. Bara smaksatt vatten, inga näringsvärden alls, blandat med skit som aspartam, acesulfam K, surhetsreglerande medel, syror och aromer. Är ni barn som inte kan dricka kranvatten utan smak? Varför måste ni ha i skit som aspartam för att kunna dricka vatten? Är ni babies? En del har det som vardagsdryck, så då lägger de alltså regelbundet 25 kr/flaska, behöver gå och panta, och i slutändan dricker de bara dåligt smaksatt vatten.

- Sockerläsk. Tomma kalorier som gör dig fet och ger dig fetmage. Ingenting av värde alls. Inga näringsvärden. Bara dåliga kolhydrater i form av socker.

- Alkoholhaltiga drycker. Alkohol har mängder med negativa egenskaper, som att man sover sämre, tar död på hjärnceller och gör en ointelligent, osv. Kan kosta sjukt mycket, t.ex. 200 kr för en ynka flaska vin (10 gånger så mycket som en cola-flaska). Inga bra näringsvärden. Det är bara kulturellt betingat att alkohol är något gott och exklusivt. Så god är inte smaken av vin. Man kan lika gärna dricka vatten, spara 200 kr, spara sig sina hjärnceller, och behålla en bra sömn och sin produktivitet och klartänkthet.

- Energidrycker. Det är bara vatten, sötningsmedel och koffein. Man kan lika gärna köpa kaffe eller koffeintabletter = mycket mer ekonomiskt.

- Kaffe. 70 kr på Espresso House, för något som kostar några kronor att dricka hemma. Och även hemma är det onödigt. Koffein gör att man sover sämre. Och när man väl har blivit koffeinberoende så förlorar man effekten av koffein, så då lever man bara med dess nackdelar samtidigt som man är beroende och betalar för det.

- Öl. Tomma kalorier som gör en fet och ful. Bara bortkastade kalorier. Då kan man ju lika gärna äta pasta eller mackor. Öl är bara för fetton som inte är målmedvetna, som inte bryr sig om sina liv, karriär och livsmål. Kan ni inte titta på sport utan att hälla i er smaksatta kalorier? Är ni så svaga i sinnet att ni måste klunka i er kalorier?

- Juice. Inte nyttigt, utan innehåller lika mycket socker som läsk. Låtsas bara vara nyttigt. Men skulle man dricka juice till vardags så är det en sockerbomb och snart blir man tjockis av det. Helt meningslös produkt. Bara för tjockisar som vill låtsas för sig själva att de är nyttiga.

Den enda drycker som jag kommer på som är OK är mjölk. Det är nyttigt, innehåller kalcium, är D-vitaminberikat, innehåller rimliga kalorier, och man kan köpa det för 11 kr/litern.

Vad tycker ni om min teori? Håller ni med om att de flesta drycker är scams? Vilka drycker tycker ni är scams? Vilka drycker är inte scams?
Himla trist med en människa som är så snål att hen skriker när hen skiter.

Ibland vill man helt enkelt dricka något som kittlar smaklökarna.
Citera
2026-07-27, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Håller med TS i stora delar.

Men att det ska vara en scam vet jag inte. Mer åt bedrägerihållet om ni frågar mig.

Intressant ändå när man läser en del inlägg. Många verkar inte förstå att de är kapitalets fårskock.
Marknaden tillverkar och säljer onyttigt skräp som lurar folks hjärnor att de bara MÅSTE köpa skiten!

Man är värd att unna sig, och man måste ju leva också. Ja eller hur!!

Producenterna av dyngan vet precis vilka ingredienser som får befolkningen att köpa produkterna.

Hjärntvätt via dopaminer. Världens bästa affärsidé!

Vilket i princip gäller allt vi köper. Lev på stenåldersnivå och fixa allt själv, annars är du lika hjärntvättad.
Citera
2026-07-27, 09:55
Medlem
Till vardags kan man förstås spara en god slant på att inte betala för drycker av olika slag utan nöja sig med vatten, det är ju helt sant. Brygga kaffe gör man bäst hemma för två kronor per kopp (eller gratis på jobbet).

Däremot är det rätt korkat att inte dricka gott i samband med social samvaro på restaurang eller middagsbjudningar. Sådana lite mer sällsynta sociala tillfällen bör man nog snarare maximera genom att matcha maten med optimal dryck.
Citera
2026-07-27, 10:35
Medlem
Gauls avatar
Citat:

Du har rätt, men ändå fel. Man kan skippa drycker som kaffe och te då de mest består av vatten som i princip är gratis. Jag dricker dock dem för det är gott och trevligt. Man kan ha samma tankesätt som du har om drycker om massor med andra saker. Varför ha färg på något när det är billigare om allt är grått? Varför köpa en bättre tv när den billigaste gör samma sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in