2026-07-27, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General-snus
Jag har varit ute och campat mycket längs med kusterna och jag kan säga att åtminstone på alla campingar jag varit på genom åren säkert ett 70 tal har jag nästan aldrig sett varken blattar eller negrar vilket är jävligt skönt

Däremot zigenare.
Citera
2026-07-27, 05:59
Medlem
På grusvägen ner i vårt sommarstugeområde kom det körandes en svart man på elsparkcykel.
Han stannade till, tände en cig och körde vidare.

Mycket besynnerligt och ovanlig kombination....
Citera
2026-07-27, 07:19
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Hur ser man att någon är flykting?

Hur ser man att någon är a-lagare? Hur ser man att någon pissat ner sina byxor? Ja verkliga mysterier.
Citera
2026-07-27, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Hur ser man att någon är a-lagare? Hur ser man att någon pissat ner sina byxor? Ja verkliga mysterier.
Ja personligen har jag väldigt svårt att se på en person om den är här på flyktinglika skäl, på uppehållstillstånd grundat på studiet eller arbete eller som anhörig. Eller för all del är född i Sverige av föräldrar som är flyktingar. Men du har nog ett skarpare öga än jag.
Citera
2026-07-27, 08:04
Medlem
Tyvärr börjar invandrarna hitta ut i skärgården. Så nu blir det snart att skaffa egen båt så man kan åka till öar dom inte kan ta sig till.

Har sett dom långt ut.
Inga somalier men araber
Citera
2026-07-27, 08:56
Avslutad
Generellt sett så slipper du MENA om stället inte kan nås med SL-kortet.
Waxholmsbolagets båtar på sommaren är väldigt ljusa, så att säga.
Citera
2026-07-27, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Generellt sett så slipper du MENA om stället inte kan nås med SL-kortet.
Waxholmsbolagets båtar på sommaren är väldigt ljusa, så att säga.
Man kan åka waxholmsbåt på SL-kort.
Citera
2026-07-27, 09:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Man kan åka waxholmsbåt på SL-kort.
Jo, på vissa rutter.
Ändå förvånansvärt få bruna, kan vara så att de är rädda för vatten/båtar.
Ska man längre ut i skärgården så räcker inte SL kortet på sommaren och det är inga blattar alls.
Citera
2026-07-27, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag tänker på en plats likt Reneees brygga eller en skärgård i överlag eller kanske på ett fritidshusområde i Sälen eller Åre.

Har ni stött på chocken av att se en båt fylld med kvinnor som är heltäckt i slöja och har barn som pratar arabiska eller somaliska?

Det närmsta jag vet är att det kom en buss till Åre bestående av flyktingar som skulle lära sig att åka skidor. Sedan har väl rätt mångas stött på romer som "tar över" ens sommarstuga genom att sätta upp tält eller placerar sin husvagn där sådär 2014-2016.

Vad har ni sett själv? Har ni som har tillgång till hus i skärgården stött på muslimska kvinnor som går runt en Midsommarstång i samma miljö där SOS med Lasse Åberg spelades in?
Så särskilt lättchockad är jag inte allmänt och definitivt inte över av att höra arabiska eller se kvinnor som är heltäckta i slöja.

Somaliska känner jag inte med säkerhet igen, tyvärr.

Det kan vara anekdotiska upplevelser, men när jag firat traditionell svensk midsommar med dans runt stången på olika skärgårdsnära festplatser (kommunala eller ideella föreningsdrivna) eller i delar av mellersta eller södra Sverige har det (med ett undantag) varit en mycket stor andel familjer från Mellanöstern representerade. Att fira just midsommar verkar appellera utomnordiska familjer som aktivt deltar och framförallt uppmuntrar barnen till att delta. Väldigt fint att se.

Gällande skärgården i övrigt har jag inte reflekterat så mycket över det men mötte nyligen några familjer från Libanon på Österlen som vi delade grillplats med.

Vem som är asylsökande eller flyktingar syns väl inte utanpå? Eller?
Senast redigerad av sigtunatjejer 2026-07-27 kl. 10:04.
Citera
2026-07-27, 10:26
Medlem
Fangfaces avatar
Flykting eller ej kan jag inte svara på, men jag såg två muslimer i skogen i våras.
Citera
2026-07-27, 15:35
Medlem
Bathina Philipssons beslöjade mor brukar vara i båda Östermalm och Skärgården så många där måste ha sett henne.
Citera
2026-07-27, 20:52
Medlem
General-snuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armeria
Däremot zigenare.

Man har väll sett dom någongpng på typ ställplstser men aldrig på campingar ska väll tilläggas att dom jag brukar stå på kostar mellan 3-500 per natt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in