Citat:
Ursprungligen postat av
Plukke
Jag tänker på en plats likt Reneees brygga eller en skärgård i överlag eller kanske på ett fritidshusområde i Sälen eller Åre.
Har ni stött på chocken av att se en båt fylld med kvinnor som är heltäckt i slöja och har barn som pratar arabiska eller somaliska?
Det närmsta jag vet är att det kom en buss till Åre bestående av flyktingar som skulle lära sig att åka skidor. Sedan har väl rätt mångas stött på romer som "tar över" ens sommarstuga genom att sätta upp tält eller placerar sin husvagn där sådär 2014-2016.
Vad har ni sett själv? Har ni som har tillgång till hus i skärgården stött på muslimska kvinnor som går runt en Midsommarstång i samma miljö där SOS med Lasse Åberg spelades in?
Så särskilt lättchockad är jag inte allmänt och definitivt inte över av att höra arabiska eller se kvinnor som är heltäckta i slöja.
Somaliska känner jag inte med säkerhet igen, tyvärr.
Det kan vara anekdotiska upplevelser, men när jag firat traditionell svensk midsommar med dans runt stången på olika skärgårdsnära festplatser (kommunala eller ideella föreningsdrivna) eller i delar av mellersta eller södra Sverige har det (med ett undantag) varit en mycket stor andel familjer från Mellanöstern representerade. Att fira just midsommar verkar appellera utomnordiska familjer som aktivt deltar och framförallt uppmuntrar barnen till att delta. Väldigt fint att se.
Gällande skärgården i övrigt har jag inte reflekterat så mycket över det men mötte nyligen några familjer från Libanon på Österlen som vi delade grillplats med.
Vem som är asylsökande eller flyktingar syns väl inte utanpå? Eller?