Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Jag lade innen EDIT app förra medan du vräkte in detta inlägg.
Det är ingen idé att diskutera detta med dig för du är inte kapabel att förstå vad jag förklarar, utan övertolkar och feltolkar det jag skriver.
Du har helt enkelt för lite kunskap på djupet i dessa saker.
Du fattar inte ens att min/max är sprunget ur kompromisser ÄVEN om de så anses vara safe med acceptabla marginaler. Ta mig fan i princip allt i en bil, ja allt runt oss, handlar i princip alltid i grunden om kompromisser. Och utifrån önskat mål, ev absoluta krav, acceptabla kostnader, krav på vikt utrymme säkerhet driftsäkerhet etc etc etc. Så landar man i nåt man anser möter de krav önskemål och mål man satt upp, alltså en kompromiss.
Tittar vi på hur företag som t ex AVL testar motorer i samarbete med biltillverkarna (ja jag har personliga bekanta ingenjörer som jobbar på AVL) så kör de mycket ingående och avancerade tester där de finner vilka gränser etc man kan acceptera, som ger den driftsäkerhet etc man önskar samtidigt som man kan sträcka serviceintervallerna långt nog. Detta samtidigt som man t ex vill ha minst möjlig oljevolym, och ändå klara att hålla sig inom önskat temperaturområde under olika körförhållanden.
När man sen enats om dessa gränser etc, så är det förväntade utfallet av individer som får problem på en nivå som kan accepteras, alltså så få att man kan ta den smällen när så sker. Och det är ju det jag sagt hela tiden, att detta inte är nåt som man ska oroa sig för utan det var mer tänkt som info och kuriosa för de som kan tycka sådant kan vara intressant att lära sig.
Du svarar med att hacka på mig, kasta från halmgubbar på rad, och vägra begripa vad jag skriver och så ingående förklarar, och till råga på allt hävdar att det är helt ointressant och inte värt att diskutera. Ändå mal du på med inlägg efter inlägg efter inlägg för att försöka läxa upp mig och som om du skulle ha nåt väsentligt att lära mig om bilar och motorer.
Ditt agerande ter sig som pajasfasoner för mig…
Det är sändarens(du) ansvar att se till att mottagaren förstår(jag). Så det ligger främst på ditt bord och det är inte första gången du alltid får enkla trådar att spåra ur som tåget.
Tråkigt att du blir kränkt över en anonym person på ett forum men men. Jag "hackar inte" på dig utan försöker få dig att förstå hur du uppfattats av andra men det du säger.
Ja jag vet du känner alla på dessa platser som fnissar bakom ryggen på dig när dom berättat någon för fanboyen som alltid hänger här.
Återigen är det hur du uttrycker dig som är ditt stora problem, eftersom du är perfektionen själv så kan det vara svårt att ta till sig jag vet men man kan ju försöka.
våra AI's(varför använder du engelska när alla AI's utom de sämsta klarar svenska) är inte helt överens. Klistrade in det din AI sa och frågade om det stämmer?
"Delvis. Det där är ett typiskt foruminlägg som blandar ihop teoretiska risker med vad som faktiskt händer i verkligheten. Folk älskar att få det att låta som att motorn exploderar om oljan ligger 2 mm över max. Motorer är betydligt mindre dramatiska än internet.
Låt oss ta punkt för punkt:
• "Oil Aeration"
Ja, men bara vid rejäl överfyllning. Om oljenivån blir så hög att vevaxeln faktiskt slår ner i oljan kan den vispa upp den till skum. Skummig olja smörjer sämre eftersom oljepumpen suger in luftbubblor.
Men detta händer normalt inte om oljan ligger precis på max eller några millimeter över. Det krävs oftast en betydligt större överfyllning, ofta runt 0,5-1 liter eller mer, beroende på motor.
• "Increased Pressure"
Delvis sant. Själva oljan ökar inte trycket i motorn, men om vevaxeln slår i oljan bildas mer oljedimma och motstånd, vilket kan öka trycket i vevhuset.
Moderna motorer har dock ett PCV-system (vevhusventilation) som är byggt för att hantera normala tryckvariationer. Att blåsa ut packboxar på grund av några deciliter extra olja är mycket ovanligt.
• "Catalytic Damage"
Ja, men återigen vid större problem. Om motorn suger in mycket olja genom vevhusventilationen kan den börja bränna olja. På lång sikt kan det belasta katalysatorn och lambdasonden.
Men en nivå vid maxstrecket eller några millimeter över leder normalt inte till detta.
Vad säger biltillverkarna?
De rekommenderar att hålla nivån mellan MIN och MAX, helst nära MAX om du ska köra långt eller vet att motorn förbrukar lite olja.
MAX-markeringen är inte en absolut katastrofgräns. Tillverkarna räknar med:
att bilen inte alltid står helt plant,
att oljan expanderar något med temperatur,
att det finns mätosäkerhet på stickan,
att människor fyller lite olika.
Min bedömning
På MAX: Helt normalt.
2-5 mm över MAX: I de allra flesta motorer ingen praktisk fara.
0,5-1 liter över: Bör tappas ur.
Flera liter över: Risk för skador och motorn bör inte köras.
Det är alltså inte fel att riskerna finns, men forumskribenten beskriver dem som om de gäller direkt när oljan når maxstrecket. I praktiken inträffar de först vid en betydligt större överfyllning än så."