Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Lattjo det där med oljenivå, såg ett test med en ls-motor på ~650hk som började med 5 quarts, sen 7 och sist 9 quarts olja, 5 quarts påstods vara lite för lite till den motorn.
5 quarts fick dom mest effekt med men strax över 5000 varv sjönk oljetrycket, med 7 quarts låg oljetrycket bra till 7000 varv men tappade 16hk.
Sen diskutera dom att det inte låter orimligt att fylla på olja tills man har bra oljetryck hela vägen upp till maxvarv, med 9 quarts hade dom bra oljetryck hela tiden men tappade 60hk, att vispa runt oljan tog lika mycket kraft som en volvo b16a....
engine masters har också testat det och mätte upp 22hk skillnad mellan 6 och 8 quarts och fick mest effekt med 5 quarts.
för mig framstår diskussionen ovan mest som hårklyverier, gemene man kommer inte märka nån skillnad mellan att ligga i mitten på oljestickan eller max, för lite varv och för lite effektuttag.
Kör man dragrace eller på bana eller kanske ofta ligger på autobahn visst då spelar det roll men nån som på sin höjd kanske drar till 3500 varv under en omkörning ligger inte nära marginalerna.
Ja visst kan man se det ”som hårklyverier” i den diskussion som uppstått för att andra inte kan förstå vad jag skriver utan övertolkar och drar felaktiga slutsatser.
Som borde framstått för alla någorlunda läskunniga redan i mitt första inläggs tråden, var att det jag beskrev förvisso var normalt rent grundläggande, alltså att skillnader i oljenivå mellan min/max faktiskt har påverkan vad som sker i motorn även vid normal drift och bruk. Och att det i vissa fall kan orsaka mer eller mindre allvarliga följdproblem. Redan där borde det förståtts av läsarna att det inte handlade om att jag hävdade att det var några stora risker eller att det skulle leda till problem ofta. För någon sådan antydan fanns över huvud taget inte i det jag skrev.
Men jodå, flera drog direkt igång och målade upp det som att jag minsann påstod att det var himla stor risk och väldigt vanligt att det skulle leda till problem.
Kul att du tar fram detta med testet av oljemängd i den trimmade motorn. Det visar ju med all tydlighet att skillnader i oljenivå faktiskt har påverkan på vad som sker i motorn. I detta fall var det trimnördar som i allra första hand prioriterade max möjliga effekt, så länge motorn inte skär eller får plötsliga allvarliga problem.
I vardagslivet där folk kör som folk mer normalt kör så har man ju lite andra prioriteringar, där såklart motorn ska må bra i sig, men gärna att man får så låg bränsleförbrukning som möjligt. Och även där kan aktuell oljenivå mellan min/max påverka då högre oljenivå kan ge mer bromsande effekt på vevaxeln vilket kräver mer bränsle för att ge samma vridmoment som begärs. Hur mycket det påverkar kan skilja beroende på aktuell motor etc.
Skillnader i oljenivå mellan min/max kan i vissa fall även ge påverkan på annat, som t ex det jag försökt förklara för döva öron, typ…. Generellt sett är det inget folk behöver oroa sig över, men det händer trots allt att det eller andra mer eller mindre märkliga fenomen och problem faktiskt sker, trots att folk följt tillverkarnas krav eller rekommendationer.
När motorutvecklarna utvecklar och testar fram sina motorer, och sätter t ex gränser för oljenivån på stickan, så ÄR det i princip alltid en kompromiss. Vilket inte betyder eller ska tolkas som att bara man håller sig inom det som anges som min/max så kommer det aldrig att kunna uppstå några problem eller fel kunna uppstå. Utan det betyder bara att då är risken att problem kan uppstå så liten att den accepteras av tillverkaren. De få tillfällen/antal det kan leda till att problem uppstår kan man acceptera. Precis som att brott på kamrem faktiskt i kan ske även fast man följt allt vad service och bytesintervaller etc som anges i manualen. Men det sker då i jämförelse väldigt sällan eller med väldigt få individer av alla producerade. Men det händer….
Citat:
Ursprungligen postat av
Plastbitar
Biltillverkare är återigen inte korkade MAX är inte MAX det finns alltid lite spelrum annars skulle det bli allvarliga problem med de flesta bilar ganska omgående. Så att hålla sig från gränserna är inbyggt redan.
Hej igen du, är du här igen fast detta ”inte ens är värt att diskutera”…….
Jag noterar stilla att du fortfarande inte verkar förstå, eller ens vilja förstå något av vad jag försöker förklara för dig. Så lev vidare i din okunnighet du…
Citat:
Ursprungligen postat av
Plastbitar
De flesta konsument produkter har skydd inbyggt, det mesta idag är ganska så idiot säkert.
Ganska…? Så det verkar som du nu ändå menar att det kan ske saker även om man håller sig inom gränserna…? Skymtar vi ett genombrott….
Citat:
Ursprungligen postat av
Plastbitar
Det är när man köper enterprise produkter man kan ställa till det rejält för där finns inga spärrar eller stöd hjul för där ska du veta vad du gör men nu går jag från ämnet då det nog inte finns några "enterprise" bilar.
Tja, där har du helt rätt, för även i sk enterpriseprodukter (inte särskrivet…) finns det generellt sett gott om gränser och säkerhetsfunktioner och manualer med krav och rekommendationer
Citat:
Ursprungligen postat av
Plastbitar
Mer olja bör vara bättre då skiten inte blir lika koncentrerad då? Var är dessa bekräftade fall där det beror på att folk fyller till max sträcket?
Som jag redan skrivit så kan olika oljenivå inom min/max ge skillnader i påverkan som kan ge olika fördelar eller nackdelar, beroende på vad man prioriterar i aktuellt fall.