Citat:
Ursprungligen postat av
Adelaide
Troja är en mycket bättre film än The Odyssey.
Och vadå ingen gillade den? Vad är det för påhittade dumheter?
Budget: $185 miljoner.
Box office: $497.4 miljoner.
Vilket gjorde den till en av de top 3 mest inkomstbringande filmerna 2004.
Imdb: 7,3.
De flesta filmer som suger brukar landa på max 6,5.
Kritiken mot Troja handlade mest om att den skilde sig en del från Iliaden. Men du och resten av kritikerna kan ju gråta lite till tills ni inser att böcker och filmer är olika medier med olika förutsättningar.
Troja kom dessutom innan PK-eran (tack och lov), så inga amerikanska rappare som spelar greker där inte.
Jag har sett Troja och håller sakta på att tröska mig igenom The Odyssey på en piratsajt som jag absolut inte tänker länka till. Troja är bättre på alla punkter. Inga fantasy-element som monster och dylikt, inte lika sjukt lång, bättre rollbesättning, bättre ljussättning, bättre dialog (ofta hämtad direkt ur Iliaden) m.m. Fajten mellan Hektor och Akilles var sjukt bra.
The Odyssey är ett 2 timmar och 45 minuter långt sömnpiller. Jag har ärligt talat inte tålamod för sådana långa filmer. Filmen har skapat en massiv skitstorm på Youtube där Nolans film sågas med fotknölarna. Håller med om att Sydney Sweeney eller Margot Robbie hade passat betydligt bättre som Helena av Troja än mörkhyade Lupita Nyongo. Men det är bara min personliga åsikt. Man ser för övrigt inte särskilt mycket av hennes karaktär i filmen. Tycker hatstormen är lite överdriven, Odysséen är en saga, ingen historisk dokumentär. "Elliot" Page som den tappre Akilles fick mig att dra på smilbanden. Ungefär som när jag såg en videosnutt för några år sedan där tre unga, kvinnliga svenska poliser hade stora problem med att omhänderta en stökig kaosblatte. Skrattretande, men med ett visst underhållningsvärde om man har låga krav på humor.