2026-07-27, 02:49
Medlem
Pedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
Ännu en Woke skit film som man inte kommer sakna att man inte set.t.

Vad fan händer med filmvärlden?
Förhoppningsvis så leder AI till att vi kan ha flera mindre studios som för en bråkdel av kostnaden kan göra sina egna Odyssey och andra historiska filmer. Så kan folk helt enkelt välja den eller de versionerna som de gillar. Ungefär som med podcasts nu för tiden där vi inte är tvingade att lyssna på samma gamla skåpmat, vilket vi i praktiken är med film.

Filmvärlden från Hollywoods sida har ändå varit död i mer än tio år. Det är bara propaganda och uppföljare. Jag vet inte ens om de låtsas att de försöker göra bra filmer längre.
Senast redigerad av Pedri 2026-07-27 kl. 02:51.
Citera
2026-07-27, 02:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Tidigare har ju greker spelats av amerikaner ingen som grinade då.

Just att det är en saga tycker jag gör det mindre störigt. Även greker bör ju för övrigt veta att det är en saga.

Otroligt pinsam relativisering från din sida. Av praktiska skäl kan man tvingas använda skådespelare som inte matchar rollen helt utseendemässigt.

Om det hade varit en teaterföreställning på en skola i Nairobi hade ingen brytt sig om alla i ensemblen varit svarta.

Det är något helt annat än en medveten race swapping i syfte att underminera den vita, västerländska kulturen.

Det här är du förstås medveten om. Du spelar dum, men så dum är inte ens du.
Senast redigerad av borskungen 2026-07-27 kl. 03:08.
Citera
2026-07-27, 05:17
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Odysséen är en mytologisk saga. Det finns absolut noll krav på någon slags historisk skildring. Man skulle ju kunna göra allt för göra det så likt tiden sagan skall utspela sig i, men varför? Nolan får väl för fan göra vad han vill. Publiken bedömer om det var bra eller dåligt.

Jag håller faktiskt med dig. Eftersom det är en saga så finns det betydligt större spelrum för kreativitet från filmmakarnas sida. Jag hade varit betydligt mindre tolerant om man hade framställt en verklig historisk person, som exempelvis Julius Ceasar som en Kongo-neger från svartaste Afrika.
Citera
2026-07-27, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Jag håller faktiskt med dig. Eftersom det är en saga så finns det betydligt större spelrum för kreativitet från filmmakarnas sida. Jag hade varit betydligt mindre tolerant om man hade framställt en verklig historisk person, som exempelvis Julius Ceasar som en Kongo-neger från svartaste Afrika.

Hur ser du på att hollywood samtidigt tycker alla i Vaiana skall se ut att komma från polynesien för att hedra Polynesisk kultur?
Citera
2026-07-27, 07:07
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Hur ser du på att hollywood samtidigt tycker alla i Vaiana skall se ut att komma från polynesien för att hedra Polynesisk kultur?

Det tycker jag faktiskt är helt OK, eftersom handlingen utspelar sig i Polynesien. Förstår inte problemet. Oj oj, ser att ett av mina inlägg blivit raderat. Får skylla mig själv. Delade en länk helt utan eftertanke.
Citera
2026-07-27, 07:47
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Troja är en mycket bättre film än The Odyssey.

Och vadå ingen gillade den? Vad är det för påhittade dumheter?

Budget: $185 miljoner.
Box office: $497.4 miljoner.

Vilket gjorde den till en av de top 3 mest inkomstbringande filmerna 2004.

Imdb: 7,3.
De flesta filmer som suger brukar landa på max 6,5.

Kritiken mot Troja handlade mest om att den skilde sig en del från Iliaden. Men du och resten av kritikerna kan ju gråta lite till tills ni inser att böcker och filmer är olika medier med olika förutsättningar.

Troja kom dessutom innan PK-eran (tack och lov), så inga amerikanska rappare som spelar greker där inte.

Jag har sett Troja och håller sakta på att tröska mig igenom The Odyssey på en piratsajt som jag absolut inte tänker länka till. Troja är bättre på alla punkter. Inga fantasy-element som monster och dylikt, inte lika sjukt lång, bättre rollbesättning, bättre ljussättning, bättre dialog (ofta hämtad direkt ur Iliaden) m.m. Fajten mellan Hektor och Akilles var sjukt bra.

The Odyssey är ett 2 timmar och 45 minuter långt sömnpiller. Jag har ärligt talat inte tålamod för sådana långa filmer. Filmen har skapat en massiv skitstorm på Youtube där Nolans film sågas med fotknölarna. Håller med om att Sydney Sweeney eller Margot Robbie hade passat betydligt bättre som Helena av Troja än mörkhyade Lupita Nyongo. Men det är bara min personliga åsikt. Man ser för övrigt inte särskilt mycket av hennes karaktär i filmen. Tycker hatstormen är lite överdriven, Odysséen är en saga, ingen historisk dokumentär. "Elliot" Page som den tappre Akilles fick mig att dra på smilbanden. Ungefär som när jag såg en videosnutt för några år sedan där tre unga, kvinnliga svenska poliser hade stora problem med att omhänderta en stökig kaosblatte. Skrattretande, men med ett visst underhållningsvärde om man har låga krav på humor.
Citera
2026-07-27, 08:22
Medlem
Balisers avatar
Tydligen är själva inspelningsmetoderna med IMAX och speglar mer berömda än resultatet. Matt Damon i actionfilm gör alltid att jag ser Jason Bourne.
Citera
2026-07-27, 08:45
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Otroligt pinsam relativisering från din sida. Av praktiska skäl kan man tvingas använda skådespelare som inte matchar rollen helt utseendemässigt.

Om det hade varit en teaterföreställning på en skola i Nairobi hade ingen brytt sig om alla i ensemblen varit svarta.

Det är något helt annat än en medveten race swapping i syfte att underminera den vita, västerländska kulturen.

Det här är du förstås medveten om. Du spelar dum, men så dum är inte ens du.

Har du ens läst Homeros? Eller andra antika källor? Den mer moderna synen på ras existerade inte 1000 år f.k i Grekland. Det fanns gott om människor med svart hudfärg i regionen. De finns avbildade som soldater till och med. Så jävla konstigt är det ju ändå inte.

Då störde jag mig betydligt mer på serien wheel of times där en by som varit isolerad i 3000 år har en av varje hudkulör. Hur gick det till?
Citera
2026-07-27, 08:57
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Vore ju ändå rätt kontroversiellt om en saga som utspelar sig i Kongo spelas av vita amerikaner tex
Citera
2026-07-27, 09:08
Medlem
Narsess avatar
Citat:
Det tycker jag faktiskt är helt OK, eftersom handlingen utspelar sig i Polynesien. Förstår inte problemet. Oj oj, ser att ett av mina inlägg blivit raderat. Får skylla mig själv. Delade en länk helt utan eftertanke.

Polynesierna har alltid haft kontakt med östra Afrika och delar av Oceanien som befolkades av mörkhyade grupper av helt annat ursprung, inklusive australier och papuaner. Med all sannolikhet nådde de även till Sydamerika. En mer rättvisande bild av Polynesien borde ha inkluderad människor med olika utséenden och hudtoner inklusive afrikaner. Istället uppvisar Vaiana en homogen polynesisk värld som aldrig har funnits.

Detta låter kanske som att jag skäntar och raljerar, men det är faktiskt sant.
Citera
2026-07-27, 09:24
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Har du ens läst Homeros? Eller andra antika källor? Den mer moderna synen på ras existerade inte 1000 år f.k i Grekland. Det fanns gott om människor med svart hudfärg i regionen. De finns avbildade som soldater till och med. Så jävla konstigt är det ju ändå inte.

Då störde jag mig betydligt mer på serien wheel of times där en by som varit isolerad i 3000 år har en av varje hudkulör. Hur gick det till?

Ljusa (blonda) människor var sedda som högre stående och närmare gudarna. Hjältar, kungar och gudar är allt som oftast beskrivna som blonda.

Detta var även sant i Nordisk kontext. Läs t.ex Rigstrula, där en blond människa beskrivs som Jarlars förfäder och en svart människa som trälars förfader.
Citera
2026-07-27, 09:50
Medlem
scraftys avatar
Citat:
"Elliot" Page som den tappre Akilles fick mig att dra på smilbanden.
Han spelar inte Akilles. Såg du verkligen filmen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in