2026-07-26, 19:14
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Den har även 53% critics score på RT, och 73% audience score, vad har Odyssey? Har sett Troy på senare tid och Odyssey är mycket bättre på alla punkter.

Och? Det är fortfarande en av de 3 mest inkomstbringande filmerna från 2004. Kritiker talar, men pengar talar högre.

Vadå bättre på alla punkter? Troja hade en träffsäker skådespelare till framför allt Helena, som beskrivs som världens vackraste kvinna - Diane Kruger. Tycker du själv att Lupita Nyong'o är vackrare?

Tycker du Nolan är professionell när han har med moderna ord som "fuck" i en film som utspelar sig i antikens grekland?

Tycker du castingen i The Odyssey motsvarar din bild av hur antikens greker såg ut?

Så nej, The Odyssey är på många sätt inte en bra filmatisering av Odysséen, och jag gissar att hypen är död om ett par månader.

En sak till. Den Trojanska hästen i Troja såg ju verkligen ut som något som hade kunnat vara byggt av sönderslagna skepp. I The Odyssey såg den uppenbart fabricerad ut.
Citera
2026-07-26, 19:21
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Och? Det är fortfarande en av de 3 mest inkomstbringande filmerna från 2004. Kritiker talar, men pengar talar högre.

Vadå bättre på alla punkter? Troja hade en träffsäker skådespelare till framför allt Helena, som beskrivs som världens vackraste kvinna - Diane Kruger. Tycker du själv att Lupita Nyong'o är vackrare?

Tycker du Nolan är professionell när han har med moderna ord som "fuck" i en film som utspelar sig i antikens grekland?

Tycker du castingen i The Odyssey motsvarar din bild av hur antikens greker såg ut?

Så nej, The Odyssey är på många sätt inte en bra filmatisering av Odysséen, och jag gissar att hypen är död om ett par månader.

En sak till. Den Trojanska hästen i Troja såg ju verkligen ut som något som hade kunnat vara byggt av sönderslagna skepp. I The Odyssey såg den uppenbart fabricerad ut.

Jag har inte sett filmen, men håller med om punkterna du kritiserar i stort.

Den om hästen är nog Nolans version närmare det som försökte beskrivas i gamla verken, dock. En gudomlig staty.
Citera
2026-07-26, 20:39
Medlem
Nja, den var bra. Lite seg och insåg att den här berättelsen inte tillhör mina favoriter. Troja är betydligt mer underhållande. Inte så mycket stora scener så vad IMAX hypen handlade om är oklart.
Citera
2026-07-26, 21:20
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedri
Sett filmen på piratstream nu. Jag tyckte att den var överraskande bra, och jag gillade det minimalistiska i naturscenerna, palatset med mera. Kändes drömmigt och suggestivt istället för bara grått som jag var rädd för.

Castingen var däremot så dålig att nästan är som att Nolan försöker förklara för oss vad han behöver stå ut med, vad "de" tvingar honom till. Helen of Troy var inte ens sminkad vid middagsbordet, hon såg närmast ut att ha malaria. Tvillingsystern (spelad av samma Lupita) såg ut som ett monster. Varför gjorde de det så överlydligt? Ellen Page som pojke med rynkor var helt och hållet parodimässigt och stack ut på ett övertydligt sätt. Förutom de kända exemplen så var Odysseus högra hand en riktigt lökig indier som var med mycket och vid ett tillfälle skrek "Vi är greker!" Det var också en östasiat med från Fast and the furious. Stundtals så kändes filmen som en Fast and the furious-film i nutida Los Angeles , jag var rädd att någon skulle börja prata om La familia.

Ah, tack! Precis den sammanfattningen jag hoppades på att hitta här.
Nolan sålde sin själ för ett par sopbilar fulla med sedlar och därmed måste han låtsas gilla sin egen kalkon.
Bravo Nolan!
Citera
2026-07-26, 21:26
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Sett filmen på piratstream nu. Jag tyckte att den var överraskande bra, och jag gillade det minimalistiska i naturscenerna, palatset med mera. Kändes drömmigt och suggestivt istället för bara grått som jag var rädd för.

Castingen var däremot så dålig att nästan är som att Nolan försöker förklara för oss vad han behöver stå ut med, vad "de" tvingar honom till. Helen of Troy var inte ens sminkad vid middagsbordet, hon såg närmast ut att ha malaria. Tvillingsystern (spelad av samma Lupita) såg ut som ett monster. Varför gjorde de det så överlydligt? Ellen Page som pojke med rynkor var helt och hållet parodimässigt och stack ut på ett övertydligt sätt. Förutom de kända exemplen så var Odysseus högra hand en riktigt lökig indier som var med mycket och vid ett tillfälle skrek "Vi är greker!" Det var också en östasiat med från Fast and the furious. Stundtals så kändes filmen som en Fast and the furious-film i nutida Los Angeles , jag var rädd att någon skulle börja prata om La familia.

Du såg alltså en cam version.
Citera
2026-07-26, 21:29
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Får inte (den frivilliga) föreningen som hyrde ut vikingabåten ersättning från (Nolan/) Hollywood kommer jag att avstå se filmen. Vad kan det rör sig om för summa? 100 000-200 000 kr? Det är inga pengar för detta produktionsbolag.

Nej, jag vet. Kaffepengar. Det handlar om 60 000 SEK = ca 6000 $, ingenting, då har de enbart räknat på materialkostnaderna och inte arbetskostnaderna eftersom de är frivilliga som återuppbygger den.

Vilka svin de är alltså!
Citera
2026-07-26, 21:32
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det är inte säkert att hon var Carolina Klüft-blond, men vi kan konstatera att hon var ljushårig.

Dvs. väldigt, väldigt långt från Lupita Nyong'o.

Vitarmad, ljushyllt, japo. Helena betyder den ljusa, den upplysta.

I hela konstvärlden framstår hon som blond och oändligt vacker, som det står, "the face that launched a thousand ships".

Citat:
Ursprungligen postat av otello
Ge dom inga idéer.

Skämt åsido, det är såklart underförstått att hon inte är kolsvart, eftersom det då hade beskrivits i boken... men beskrivs hon som ljushyad?
Se ovan.
Citera
2026-07-26, 21:34
Medlem
scraftys avatar
Den var ungefär som väntat av en storfilm av Christopher Nolan. Matt Damon gör kanske sitt livs bästa roll även om jag inte är ett stort fan annars. Robert Pattinson briljerar som antagonist. Älskar skräckelementen i en viss grotta.

Filmen slår Troy från 2004 med hästlängder, no pun intended.

8 eller 9 av 10 är ett passande betyg.

Salongen var fullsatt dessutom så konspirationsteorierna stämmer inte, lol.
Citera
2026-07-26, 21:49
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide

Odysséen är en mytologisk saga. Det finns absolut noll krav på någon slags historisk skildring. Man skulle ju kunna göra allt för göra det så likt tiden sagan skall utspela sig i, men varför? Nolan får väl för fan göra vad han vill. Publiken bedömer om det var bra eller dåligt.

Själv tyckte jag den var fantastisk. Jag kan störa mig woke-grejer, men här märkte jag det inte ens.
Citera
2026-07-26, 21:58
Medlem
Pedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Du såg alltså en cam version.
Ja, ganska bra kvalitet faktiskt. Finns ute överallt där man hittar sånt. Låg även ute på X under flera timmar.
Citera
2026-07-26, 22:06
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ja, ganska bra kvalitet faktiskt. Finns ute överallt där man hittar sånt. Låg även ute på X under flera timmar.

Fanns biljetter för 99:- på bio, verkligen inte ovärt att se då filmen på bio då nästan 99% är läcker visuell och 1% ljud-atmosförisk, vad jag försöker säga är att det finns inget annat att ta med sig ifrån filmen, tror inte en enda oscar kommer att komma till denna. Skulle iofs vara för ljud-editing eller något, men inte för original score eller annat.
Citera
2026-07-26, 22:11
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Han skrev ju att "allmänheten skulle ge den en 6/10 i betyg. Sevärd men inte värt att gå på bio för" som att han satt på någon sanning. Tvärtom verkar ju de flesta i allmänheten tycka den är riktigt bra och helt klart en film att se på bio.

Jag återkommer när jag sett den. 2 andra kompisar såg den igår och deras kommentar var också sevärdig men inget speciellt. Nu kanske deras förväntningar var skyhöga eftersom det varit så mycket snack i förväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in